Citat:
Ursprungligen postat av
timeistheseason
Ska börja plugga i Linköping i höst, går en YH-utbildning så många studentbostäder faller bort pga just att jag inte kvalificerar mig till dom. Känns som det är superhögt tryck på allt inne i stan. Jag vet inte om jag vill hamna i Skäggtorp eller någon annan "ort". Känns just nu som det enda rimliga alternativet är att pendla typ 1-2 mil med buss för att komma till skolan, då får jag också extra utrymme för pengarna. Någon som har någon insight i hur tufft det egentligen är med att få hyra bostad i Linköping?
Jo med lite flax och ihärdighet så kan du få tag i en förstahandslägenhet genom någon privat hyresvärd i Tannefors eller Vasastaden, eventuellt Gottfridsberg eller Hejdegården. Alla relativt centrala och trevliga områden.
Finns ju även större hyresvärdar som Willhem, Victoriapark eller Heimstaden. Men då är det Skäggetorp, Ryd eller Berga som gäller, Willhem har även i Johannelund, Hejdegården och valla.. Men mest i Skäggetorp.
Annars kan du nog få tag i en andrahands via blocket eller så.. Kanske flytta var 6e månad eller så..
Det går absolut att få tag i ett boende, men som på de flesta andra ställen kan det kännas lite trögt tills du får napp.. Lycka till, de flesta områden i stan är helt okej.. Skäggetorp kan vara lite för ghetto ibland vid centrum men om du bara pluggar och lever lite allmänt så finns det bra lägenheter o bra cykelväg/bra bussförbindelse samt trevliga människor som bor där.