Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-09-02, 15:17
  #25
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodhopper
Min erfarenhet av att renovera gamla cyklar är att det inte lönar sig. Tex ett nytt bakdäck för en växelcykel kostade nästan lika mycket som en ny cykel.
Begagnade cyklar är väldigt billiga, ofta är det bara att laga en punka och dra till lösa skruvar så har man en nästa ny cykel
Oj! Antingen köper du väldigt dyra däck,eller väldigt billig cykel..
Det är inte svårt att hitta däck för strax under 1000kr och biltemas cruiser kostade väl ungefär det samma ?
Men det är väl i olika ändar av spektrat..
Det är inte svårt att hitta cyklar för 50000kr heller och i ett sånt fall vill man kanske ha lite bättre saker än det absolut billigaste?👍🙂
Citera
2020-09-12, 12:35
  #26
Moderator
Tystnads avatar
Har haft ett par gamla dåliga cyklar som jag enbart använder för cykla till buss-Järnvägstationen med pga fått nyare cykel vandaliserad och senare stulen där, så det gör jag inte om.

I alla fall har jag i bägge dessa gamla cyklar fått eller behövt byta bakhjulen.
Problemet är att bägge haft udda storlek storlek .
Nästan omöjligt fixa nya till hyfsat pris.

Verkar INTE vara någon standard längre på hjulstorlekarna.
Citera
2020-09-12, 16:44
  #27
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Har haft ett par gamla dåliga cyklar som jag enbart använder för cykla till buss-Järnvägstationen med pga fått nyare cykel vandaliserad och senare stulen där, så det gör jag inte om.

I alla fall har jag i bägge dessa gamla cyklar fått eller behövt byta bakhjulen.
Problemet är att bägge haft udda storlek storlek .
Nästan omöjligt fixa nya till hyfsat pris.

Verkar INTE vara någon standard längre på hjulstorlekarna.


Jo det är som regel en standard på dom. Och skulle det inte vara det så MÅSTE du inte köpa exakt det som sitter på original. Har man en 28" fälg exempelvis så kan man använda 27, 27,5, 28,5 eller 29" utan några större problem. Ofta även använda samma däck på dom även om det beror lite på diametern på hjulet.

Detta är dock gjort onödigt komplicerat av att det finns tre olika storlekssystem för cykelhjul. Helt idiotiskt. Använder man sig av det moderna metriska systemet så blir det dock rätt varje gång.
Citera
2020-09-12, 19:26
  #28
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jo det är som regel en standard på dom. Och skulle det inte vara det så MÅSTE du inte köpa exakt det som sitter på original. Har man en 28" fälg exempelvis så kan man använda 27, 27,5, 28,5 eller 29" utan några större problem. Ofta även använda samma däck på dom även om det beror lite på diametern på hjulet.

Detta är dock gjort onödigt komplicerat av att det finns tre olika storlekssystem för cykelhjul. Helt idiotiskt. Använder man sig av det moderna metriska systemet så blir det dock rätt varje gång.

Okej! Ja det är helt idiotisk

En av cyklarna jag har som behöver bytas bakhjul har följande dimension :
26 x 1 3/8

Aldrig sett liknande! 1/2 tum ja men 3/8 ???

Hur som helst, kollar man på biltema finns enbart 28 tum bakhjul med oväxlad nav.
Varken 26 eller 27 finns , jo 26 med kasset/skivbroms vad det nu är
Citera
2020-09-12, 22:19
  #29
Medlem
Ts det är klart att du ska försöka dig på att renovera cykeln. För det första är det mycket svårt att förstöra nåt, det är bara att börja om när det skiter sig. Och om man kör fast finns det hur mycket info som helst på youtube. Reservdelar köper man på biltema eller tradera, det är billigast.
Citera
2020-09-13, 03:45
  #30
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Okej! Ja det är helt idiotisk

En av cyklarna jag har som behöver bytas bakhjul har följande dimension :
26 x 1 3/8

Aldrig sett liknande! 1/2 tum ja men 3/8 ???

Hur som helst, kollar man på biltema finns enbart 28 tum bakhjul med oväxlad nav.
Varken 26 eller 27 finns , jo 26 med kasset/skivbroms vad det nu är

Du kan ignorera det där med 1 3/8 dels tum. Det säger bara att däcket är något smalare än ett 1 1/2 tums däck, typ 3 mm. Det är viktigare med fälgstorleken som kan vara 559, 584 eller 608 och ändå räknas som 26 tum. Det står på däck, slang och oftast även nånstans på fälgen vilken det är. 559 är absolut vanligast.

Kassett är att du har en växelkassett på den som på så gott som alla MTB, man brukar flytta över sin gamla men det går även att köpa en ny, alltså en klump med 7 eller 8 olika stora drev där bak. Sen skivbroms För att man ska veta att det funkar med cyklar som har skivbroms. Har man inte det så funkar det ändå.
Har du en "normal" cykel med intern växel så blir det lite knepigare men dessa finns som reservdel på Biltema, bara inte i katalogen.
Citera
2020-09-13, 04:05
  #31
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Ts det är klart att du ska försöka dig på att renovera cykeln. För det första är det mycket svårt att förstöra nåt, det är bara att börja om när det skiter sig. Och om man kör fast finns det hur mycket info som helst på youtube. Reservdelar köper man på biltema eller tradera, det är billigast.

Jag har redan påbörjat projektet, så mycket som jag behövde. Cykeln bestämde sig för att haverera så det var bara att ta itu med det. Biltema var bra, och hade stor hjälp av youtube för att begripa vad jag skulle ta mig till.
Citera
2020-09-13, 11:25
  #32
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Du kan ignorera det där med 1 3/8 dels tum. Det säger bara att däcket är något smalare än ett 1 1/2 tums däck, typ 3 mm. Det är viktigare med fälgstorleken som kan vara 559, 584 eller 608 och ändå räknas som 26 tum. Det står på däck, slang och oftast även nånstans på fälgen vilken det är. 559 är absolut vanligast.

Kassett är att du har en växelkassett på den som på så gott som alla MTB, man brukar flytta över sin gamla men det går även att köpa en ny, alltså en klump med 7 eller 8 olika stora drev där bak. Sen skivbroms För att man ska veta att det funkar med cyklar som har skivbroms. Har man inte det så funkar det ändå.
Har du en "normal" cykel med intern växel så blir det lite knepigare men dessa finns som reservdel på Biltema, bara inte i katalogen.

Intressant info ,tack för detta

Japp stämmer, detta bakhjul är mycket smalare än framhjulet vilket tyder på det är utbytt tidigare ägare, kollade och det står 137-590 (om jag nu inte såg helt galet, mörkt i cykelrummet och texten svår se på däcket)
Så dom har hjul 26 tum standard oväxlad "bak disk" på Biltema, skall fråga dom nästa ggr jag är där.
Cykeln var klassad som skrot därför jag fick den, tyvärr är bakhjulet inte bra, knappt bromsen tar och det rasslar inne i navet.
tänker inte lägga större summor på den, men bra ha för ingen vill stjäla en sådan cykel vid parkering järnvägstationen.
Jag har kollat på en "cykelskrot" men i princip alla vrak där har just bakhjulsfel eller olika typer av växlar, olika storlekar ,väldigt mycket otroligt konstiga märken med med ursprung i korea, kina så rena skräpet.
Tack för tipsen i alla fall.
Citera
2020-09-13, 12:41
  #33
Medlem
Om din cykel har STÅLram kan du sära på eller klämma ihop hjulfästena för att passa in ett bredare eller smalare nav. Det går också att bygga hjul av lösa nav, ekrar och fälgar för den något händige. Det kanske får plats ett normalstort hjul med smalt däck, så du kan byta till det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in