2020-06-26, 09:01
Avstängd
ms18s avatar
Tog bort ett körsbärs träd för flera år sedan då det aldrig fick vara i fred när det började komma frukt.

Invandrarna (aldrig var det någon vit) struntade blankt i om frukten var mogna eller inte.

Sett horder med ungar som suttit i äppelträd och brutit sönder grenar medans mammor har stått nedanför med påsar.

Har ni haft pallare i trädgården? Vad gjorde ni? Vad gör dom med den omogna frukten?
Citera
2020-06-26, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Tog bort ett körsbärs träd för flera år sedan då det aldrig fick vara i fred när det började komma frukt.

Invandrarna (aldrig var det någon vit) struntade blankt i om frukten var mogna eller inte.

Sett horder med ungar som suttit i äppelträd och brutit sönder grenar medans mammor har stått nedanför med påsar.

Har ni haft pallare i trädgården? Vad gjorde ni? Vad gör dom med den omogna frukten?
De gör nog samma sak som med den giftiga flädern längs motorvägen eller de planterade tulpanerna i de kommunala rabatterna - säljer dem
Citera
2020-06-26, 09:08
Avstängd
ms18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
De gör nog samma sak som med den giftiga flädern längs motorvägen eller de planterade tulpanerna i de kommunala rabatterna - säljer dem

Vilka köper? När jag säger äpplen är det dom där som är små likt en bäbis knytnäve som alltid är sura och med mask i. Populärt att såna träd finns på dagis bland annat.
Citera
2020-06-26, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ms18
Vilka köper? När jag säger äpplen är det dom där som är små likt en bäbis knytnäve som alltid är sura och med mask i. Populärt att såna träd finns på dagis bland annat.
Håller med, det är konstigt.
De kanske äter det själva helt enkelt.
Citera
2020-06-26, 11:04
Medlem
Äpplemos är ju gott på den sortens äpple. Dem kanske pallar de för att de är oroliga du skall hinna ta dem först ! Prova släng sånt blått nät över dina bär åh dylikt du vill behålla, kommer nog hjälpa mer än du tror, folk e för lata för att dra bort det så då skippar dem hellre!

Minns själv när man vart snorunge åh pallade frukt/grönt. Fast vi körde lite mer avancerat, gick in på tomten natte tid åh pallade jordgubbar eller hallon. Äpplen va liksom ingen idé fanns överallt så vart bara plocka, men vissa grannar hade mycket fina etablerade hallon snår och jordgubbs land va ju bara att gå åh plocka med sina plast byttor för att sedan käka lite jordgubbar och glass i nattens hetta

Mvh
Citera
2020-06-26, 11:35
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Skaffa ett skapligt luftgevär och peppra skadedjuren.
Citera
2020-06-26, 11:36
Medlem
Sugminhalals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abius
Äpplemos är ju gott på den sortens äpple. Dem kanske pallar de för att de är oroliga du skall hinna ta dem först ! Prova släng sånt blått nät över dina bär åh dylikt du vill behålla, kommer nog hjälpa mer än du tror, folk e för lata för att dra bort det så då skippar dem hellre!

Minns själv när man vart snorunge åh pallade frukt/grönt. Fast vi körde lite mer avancerat, gick in på tomten natte tid åh pallade jordgubbar eller hallon. Äpplen va liksom ingen idé fanns överallt så vart bara plocka, men vissa grannar hade mycket fina etablerade hallon snår och jordgubbs land va ju bara att gå åh plocka med sina plast byttor för att sedan käka lite jordgubbar och glass i nattens hetta

Mvh

Kärlek! Skillnaden är nog att du såväl som jag: -INTE plockade mer än vad som kunde ätas samma natt
-INTE förstörde någon planta, buske eller träd under arbetet -INTE lämnade en massa tuggade solrosfrön under trädet...

Grannen hade plommon precis innanför staketet, de plommon som var närmast gatan sprayade han med något starkt jävla medel som man fick sån rännskita av att man ALDRIG rörde hans frukt igen.
Citera
2020-07-05, 23:38
Medlem
PaulPaljetts avatar
Vad jag gjorde? Jag flyttade.

Här finns inga invandrare eller ungar som drar runt och pallar, så frukten får vara ifred förutom från fåglar och andra djur.

Men jag observerade samma sak. Alltid invandrare som stod med påsar och plockade för fullt. Jagade iväg flertalet ungar som ogenerat stod inne i trädgården och mumsade hallon och äpplen. Alltid omogna äpplen också. Är inte ovanligt att se dom ta en tugga och sen spotta ut och slänga iväg äpplet. Tro fan det när äpplet är minst 3-4 veckor från att bli moget och gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in