• 1
  • 2
2020-06-27, 20:49
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag har en hybridcykel med MTB-komponenter, men jag har ingen racercykel så vet inte vad som används på dem. Det är kanske allra säkrast att använda samma märke som bromsoket då skivor kan vara olika tjocka. Men jag gissar att det går att uppgradera till en finare modellserie om man önskar lättare skivor.
Nä. För nu pratar vi om att jämföra äpplen och päron. En LVG cykel har inte skivbromsar. Basta. (En viktfråga ffa.) TS frågar en öppen fråga om fälgbroms/v-broms, den besvarade jag. Givetvis ska TS inte köra DH med sin hoj, inte heller enduro. Då hade frågan aldrig ställts. (Vad anser delar/märken mm är detta helt off t.varför jag släpper det).
Citera
2020-06-28, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Nä. För nu pratar vi om att jämföra äpplen och päron. En LVG cykel har inte skivbromsar. Basta. (En viktfråga ffa.) TS frågar en öppen fråga om fälgbroms/v-broms, den besvarade jag. Givetvis ska TS inte köra DH med sin hoj, inte heller enduro. Då hade frågan aldrig ställts. (Vad anser delar/märken mm är detta helt off t.varför jag släpper det).
Att racercyklar inte har skivbromsar handlar inte så mycket om vikt. (De gramnen kan man göra sig av med, med hjälp av ett toabesök innan) Det handlar mer om att det inte är tillåtet på touren att ha diskar då de kan skada andra cyklister när man cyklar i klunga.
Citera
2020-06-28, 00:40
Medlem
killawifes avatar
V-bromsar har sällan godkända bromsvärden på EU's tester av cyklar vilket skivbromsar ofta har, även mekaniska sådana.
Nu gäller det dock det som sitter på vanliga standardcyklar vilket sällan är "top-of-the-line" och det finns väldigt mycket bättre saker att montera om man vill och kan. Om man redan har en fälg med skiva samt fästen för skivbroms finns det ingen anledning för en vanlig användare att köra med V-broms. Bromsoken till cyklar är inte lika känsliga för vad som används som exempelvis bilar. De är justerbara för skivbredden och köper man en större skiva så använder man speciella distanser för att flytta ut oket.
Citera
2020-06-28, 02:43
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laken47
Att racercyklar inte har skivbromsar handlar inte så mycket om vikt. (De gramnen kan man göra sig av med, med hjälp av ett toabesök innan) Det handlar mer om att det inte är tillåtet på touren att ha diskar då de kan skada andra cyklister när man cyklar i klunga.
I ska kan du såklart ha rätt. ( Jag förespråkar verkligen ett toa besök före träning).
Men, i verkligheten har du fel. Jag känner inte till nån cyklist (nu räknar jag inte "gravel"som en gren) har diskar sin förutbestämda plats. Men kom igen, jag älskar diskar, men det är en sjukt old fashioned bransh (LVG) så oavsett touren så byter nog få gubbar ståndpunkt här.
När du ser giro med disc, då är marknadsledande på. Fram till dess,( åter svar på TS fråga) så gifter sig discar på touring, MTB, mm. ( Eller kom och kör bmx med discar?)
Citera
2020-06-28, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laken47

Är ine skivbromsar tillåtna sedan 1 juli 2018, eller gäller andra regler i Sverige?

Citat:
UCI finally approves disc brakes for road racing

https://www.bikeradar.com/news/uci-f...lery&gallery=1
Citera
2020-06-30, 00:54
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Är ine skivbromsar tillåtna sedan 1 juli 2018, eller gäller andra regler i Sverige?

https://www.bikeradar.com/news/uci-f...lery&gallery=1
Jo dom är tillåtna och det finns team som använder dom. Men behovet för proffsen har mest med tubdäck och kolfiberfälgar vid nederbörd att göra.

Tubdäck kan vara lite känsliga för friktionsvärme (limmet) och greppet från fälgbromsade kolhjul i regn är ingen hit.

Bromskraft behövs inte då ingen tvärnitar på lvg-lopp. Nerför handlar det om väldigt mjuka hastighetssänkningar för att kunna hålla rätt linje. I en klunga, att mjukt anpassa farten till framförvarande cyklister.

Att tvärnita i en klunga blir katastrof, likaså nerför och det går lika bra/illa med centre pull som skivor. Ett bra exempel på hur man åker nerför utan skivbromsar https://youtu.be/RxXqQqAc2pA
Senast redigerad av Millediablo 2020-06-30 kl. 01:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in