Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-29, 22:37
  #1
Medlem
r0ckets avatar
Om jag köper andelar i en fond och det sedan går in flera andra i fonden efter mig, går värdet på mina andelar upp då eller är det enbart beroende på hur företagen som fonden köpt aktier i presterar?

När man köper fondandelar, får fonden mer cash då?
Citera
2020-06-29, 22:46
  #2
Medlem
sasos avatar
tror priset beror på ex aktiepris och andel aktien i fonden
Citera
2020-06-29, 23:04
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0cket
Om jag köper andelar i en fond och det sedan går in flera andra i fonden efter mig, går värdet på mina andelar upp då eller är det enbart beroende på hur företagen som fonden köpt aktier i presterar?

När man köper fondandelar, får fonden mer cash då?

Det är aktiekurserna som fonden investerar i som avgör fondpriset.

När folk köper fonder får fondförvaltaren in pengar som de använder för att köpa aktier och när du säljer så säljer de aktier för att kunna betala för fondandelarna.
Citera
2020-06-29, 23:41
  #4
Medlem
r0ckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det är aktiekurserna som fonden investerar i som avgör fondpriset.

När folk köper fonder får fondförvaltaren in pengar som de använder för att köpa aktier och när du säljer så säljer de aktier för att kunna betala för fondandelarna.
Är det bra för mig att andra köper in sig i fonden efter mig eller spelar det inte någon roll?
Citera
2020-06-29, 23:46
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av r0cket
Är det bra för mig att andra köper in sig i fonden efter mig eller spelar det inte någon roll?

I den mån det öht har generell betydelse så beror det inte på den specifika fonden utan aktierna som fonden innehar, oberoende om inköpet sker direkt eller via fonden eller någon annan fond.

Jag tvivlar på att det generellt har någon betydelse, men i specifika situationer kan det ju tänkas vara fördelaktigt att göra affär tidigare än andra (och i andra situationer tvärtom).

Notera också att priset på normala fonder bara sätts en gång om dagen.
__________________
Senast redigerad av prostetnic 2020-06-29 kl. 23:49.
Citera
2020-08-13, 10:02
  #6
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0cket
Är det bra för mig att andra köper in sig i fonden efter mig eller spelar det inte någon roll?


Beror på om den är "open end" eller inte.

Om den är "closed end" så är det bra att folk köper in, annars spelar det ingen roll eftersom förvaltaren "skapar" nya andelar när det behövs genom att sälja mer av fonden och balansera upp det genom att öka innehavet i underliggande tillgångar.
Edit: Förlåt ser att detta var en bump på en död tråd!
Citera
2020-08-13, 21:03
  #7
Medlem
r0ckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Beror på om den är "open end" eller inte.

Om den är "closed end" så är det bra att folk köper in, annars spelar det ingen roll eftersom förvaltaren "skapar" nya andelar när det behövs genom att sälja mer av fonden och balansera upp det genom att öka innehavet i underliggande tillgångar.
Edit: Förlåt ser att detta var en bump på en död tråd!
Har investerat i open end.
Citera
2020-08-14, 07:45
  #8
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0cket
Har investerat i open end.


Då spelar det ingen roll utbudet på fondandelar är i teorin oändligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback