Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-07-03, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Jaha, nä okej, om jag håller den stängd så nuddar den gommen vid framtänderna.
Tack, jag antecknar. Schysst av dig att svara.
Citera
2020-07-03, 01:12
Medlem
HenryBaketisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaindes
Hur det kändes då? Som att leva i en mardröm där jag inte hittar rätt dörr ut till ängen.
Det låter som att du bär på en stor sorg. Det måste vara en tung börda för dig, är det så Erik?
Citera
2020-07-03, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBaketiss
Det låter som att du bär på en stor sorg. Det måste vara en tung börda för dig, är det så Erik?
Aningslös fråga som inte förtjänar något svar.
Citera
2020-07-03, 02:55
Medlem
Literallys avatar
Enligt sjukgymnast jag gått hos ska tungan ej nudda gommen i avslappnat läge.
Citera
2020-07-03, 03:02
Medlem
Ett sista råd: Det finns många som efter operationer får problem med att saker inte "känns rätt", gäller särskilt munoperationer. Då är enda sättet att distrahera bort det. Eller ta livet av sig. Du måste distrahera dig och lägga av med att fråga runt detta. Bara sluta tänk på det. Om det är så att din tunga är för stor för din käft? Då är det så. Då får du tänka bort det. Har dock aldrig hört talas om att det existerar. Som alla säger, släpp taget om detta nu. Det är en snuttefilt för dig.
Citera
2020-07-03, 13:26
Medlem
IbizaPizzas avatar
Jag kolla på en video och då var det en man som sa att man kan säga "n" och då hamnar tungan på rätt ställe där den ska ligga. Inte helt säker om han har rätt men tungan hamnar i alla fall på samma ställe för mig när jag slappnar av och då jag säger bokstaven n.
Senast redigerad av IbizaPizza 2020-07-03 kl. 13:29.
Citera
2020-07-03, 13:32
Medlem
Gommen stämmer inte riktigt då det är urgröpningen ovanför tungan. Eller?

I viloläge ska ovansidan av tungspetsen iaf ligga bakom framtänderna.
Jag säger ovansidan av tungspetsen då själva spetsen av min tunga faktiskt inte riktigt nuddar någonting utan istället hänger avslappnat och dinglar.. Trycker jag den frammåt någon micromillimeter så putsar den baksidan av tänderna.
Citera
2020-07-03, 13:35
Medlem
Lätt avslappnad, vilandes i en gracil båge med spetsen mot vänster bröstvårta.
Citera
2020-07-03, 20:19
Medlem
Pungsvings avatar
Spänd och rakt ut genom munnen, liknande det som händer när någon trycker ut ett vykort genom ett brevinkast från insidan när denne är fast, tex i en stor brevlåda, tex utanför postkontoret, och signalerar på hjälp med vykortet som trycks ut och in. Då är tungan bäst beredd på att skrika på hjälp om man har ångest i brevlådan, men även i sömnen när man vilar och har ångest med diverse mardrömmar, och tungan fladdrar i beredskapsläge.
Senast redigerad av Pungsving 2020-07-03 kl. 20:32.
Citera
2020-07-03, 20:51
Medlem
Citat:
Jag har ett jobb som betalar bra och som jag trivs med, men jag gör fasen inte mig själv rättvisa. Innan min uppenbarelse på campingtrippen gick jag hos en psykolog, men det som föranledde de besöken var inte tungan.

Enkelt uttryckt var jag fram till campingen övertygad om att tungan var för stor för käften och att det var därför alla svarade "vad sa du?" när jag väl öppnade nämnda käft. När det sedan kom en vecka med ren lycka insåg jag att jag fram till dess hade pratat fel helt enkelt. Vändningen var endast en justering av tungans viloläge/startposition.

Jag håller med dig om att lösningen kanske inte finns på ett forum men min tanke är att jag kan få något slags lugn i kroppen om andra människor berättar var i munnen tungan vilar när munnen hålls stängd. Då kan jag i alla fall skita i att tänka på det när jag ska vila.

Googla "mewing". Det handlar exakt om vad som är rätt tungpositionering. I gommen, avslappnat, hela vägen från framtänderna till gomseglet. Det gör att musklerna kring svalget slappnar av och huvudet hålls upp bättre. Fler har tänkt på ditt problem.
Citera
2020-07-04, 01:01
Medlem
Jag tackar för era inlägg. När jag googlat på problemet har det funnits flera engelskspråkiga trådar men "bara" en på svenska. Nu finns det två. Kanske kan någon annan virrpanna finna hjälp av detta i framtiden. För egen del har det varit skönt att få ta del av det som skrivits här.

Angående mewing har jag sedan tidigare redan ägnat för många timmar åt att studera det. Får inte till det i praktiken. Dessutom är väl det främst i syfte att omforma käklinjen, medan jag enbart bryr mig om talet.
Citera
2024-11-04, 22:43
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Tack, jag har läst en hel del om mewing men hittar ingen position där tungan känns naturlig. Alltså den blir antingen för hårt indragen (hela uppe i ovalen) eller för långt fram vilket gör att den också blir stel som en pinne. Mewar du på det sättet som visas i videon? Var hamnar spetsen då i så fall?
Pröva göra tunglyft, det är min egen ide, armhävningar för tungan, borde göra meewing ännu effektivare
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in