Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-04, 05:24
  #1
Medlem
I diskussionen i tråden (FB) Lätt bygga fällor för idiotraiders framgick ett scenario där det kanske skulle bli nödvändigt för preppare att förstöra grävmaskiner för att ha sin mat ifred genom den första vågen av plundring och avfolkning. Men grävmaskiner kan ju vara bra att ha under återuppbyggnad och odling när befolkningsminskningen redan skett och plundringarna har avtagit. Kan det vara en klok idé om i alla fall vissa preppers som redan har gott om matförråd gömmer grävmaskiner, kanske i delar som lätt kan monteras ihop igen, och tar fram dem igen först efter att den största vågen av svältdöd är slut och preppers inte längre behöver se grävmaskiner som ett hot?

Kanske preppers som förstör grävmaskiner till och med kan ha ett roterande schema på hur de förstör dem, så att alla reservdelar finns att gömma för att senare montera ihop nya grävmaskiner? Alltså inte förstöra samma del på dem alla. En grävmaskin som används hörs på långt håll av sabotörer, det gör inte en som är gömd och inte används.
__________________
Senast redigerad av industribrist 2020-07-04 kl. 05:28.
Citera
2020-07-04, 08:07
  #2
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av industribrist
I diskussionen i tråden (FB) Lätt bygga fällor för idiotraiders framgick ett scenario där det kanske skulle bli nödvändigt för preppare att förstöra grävmaskiner för att ha sin mat ifred genom den första vågen av plundring och avfolkning. Men grävmaskiner kan ju vara bra att ha under återuppbyggnad och odling när befolkningsminskningen redan skett och plundringarna har avtagit. Kan det vara en klok idé om i alla fall vissa preppers som redan har gott om matförråd gömmer grävmaskiner, kanske i delar som lätt kan monteras ihop igen, och tar fram dem igen först efter att den största vågen av svältdöd är slut och preppers inte längre behöver se grävmaskiner som ett hot?

Kanske preppers som förstör grävmaskiner till och med kan ha ett roterande schema på hur de förstör dem, så att alla reservdelar finns att gömma för att senare montera ihop nya grävmaskiner? Alltså inte förstöra samma del på dem alla. En grävmaskin som används hörs på långt håll av sabotörer, det gör inte en som är gömd och inte används.


Nej.

I inget scenario överhuvudtaget är detta en bra lösning.

om du nödvändigtvis måste immobilisera en grävmaskin, så tar man bort en mindre elektronisk eller mekanisk vital del och gömmer undan den.

så, nu är maskinen immobiliserad och när du behöver den igen sätter du in delen.
Citera
2020-07-04, 11:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej.

I inget scenario överhuvudtaget är detta en bra lösning.

om du nödvändigtvis måste immobilisera en grävmaskin, så tar man bort en mindre elektronisk eller mekanisk vital del och gömmer undan den.

så, nu är maskinen immobiliserad och när du behöver den igen sätter du in delen.

Raiders har bevakning runt sina maskiner hela tiden med stora hundar så frågan är hur det ska gå till rent praktiskt. En preppare skulle avslöja sig om han försökte och det är det sista en prepper vill. Det är ju som att bjuda hem raidare till gömmorna mer eller mindre.

Preppare är skygga och gräver hellre ner sig i sina bunkrar och sitter och kalasar på all sin mat, man måste försöka hitta dom fort innan de äter upp allt.
Citera
2020-07-04, 11:55
  #4
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Raiders har bevakning runt sina maskiner hela tiden med stora hundar så frågan är hur det ska gå till rent praktiskt. En preppare skulle avslöja sig om han försökte och det är det sista en prepper vill. Det är ju som att bjuda hem raidare till gömmorna mer eller mindre.

Preppare är skygga och gräver hellre ner sig i sina bunkrar och sitter och kalasar på all sin mat, man måste försöka hitta dom fort innan de äter upp allt.

Okej.
Du driver alltså med dom som svarar.

jag missförstod dig och TS som intresserade av prepping, men det verkar bara vara sommarlov.
Citera
2020-07-04, 16:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Okej.
Du driver alltså med dom som svarar.

jag missförstod dig och TS som intresserade av prepping, men det verkar bara vara sommarlov.
TS, alltså jag, är intresserad av prepping. Dock är jag nybörjare. Min idé om att gömma grävmaskiner var en nybörjarmiss, inte ett sommarlovsskämt.

Sedan hur det är med Vilgo är en annan fråga.
__________________
Senast redigerad av industribrist 2020-07-04 kl. 17:11.
Citera
2020-07-04, 17:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nej.

I inget scenario överhuvudtaget är detta en bra lösning.

om du nödvändigtvis måste immobilisera en grävmaskin, så tar man bort en mindre elektronisk eller mekanisk vital del och gömmer undan den.

så, nu är maskinen immobiliserad och när du behöver den igen sätter du in delen.
Tack, det låter som en bättre lösning. Jag har inte hållit på med prepping så länge och har ingen erfarenhet av just grävmaskiner. Jag visste inte om det fanns någon risk för att idioter som Vilgo verkligen skulle kunna hitta alla gömda förråd, det var därför jag startade den här tråden. Tack för att du informerade mig om att det inte fungerar så.
Citera
2020-07-04, 17:27
  #7
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av industribrist
Tack, det låter som en bättre lösning. Jag har inte hållit på med prepping så länge och har ingen erfarenhet av just grävmaskiner. Jag visste inte om det fanns någon risk för att idioter som Vilgo verkligen skulle kunna hitta alla gömda förråd, det var därför jag startade den här tråden. Tack för att du informerade mig om att det inte fungerar så.

Det är helt lugnt.

Det är inte heller så att jag vet allting, utan man lär sig som du säger ”under tiden”.
Citera
2020-07-04, 18:04
  #8
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av industribrist
TS, alltså jag, är intresserad av prepping. Dock är jag nybörjare. Min idé om att gömma grävmaskiner var en nybörjarmiss, inte ett sommarlovsskämt.

Sedan hur det är med Vilgo är en annan fråga.
Att börja sin prepperbana med att fundera på att gömma grävmaskiner kanske inte var helt rätt väg

Börja med de mer sannolika scenariorna. Hamstringsvåg, elavbrott, vattenavbrott, försörjningsavbrott, förlust av bostad. Eller något så enkelt som att preppa för en tågresa, det kan ju bli stående mitt i Smålandsskogen. Bilen går sönder på en mindre bra plats. Insnöad. Hårt väder. Överhuvudtaget situationer där det vore bra att ha mat, dryck och värme med sig.

Just det där med tågresa var nära att hända mig. X2000 norrut stannade då strömavtagaren ramlat ner. Nu fick de efter en stund upp lokets andra avtagare och vi kunde fortsätta. Samma tåg blev en stund senare stående vid en station för att det var strömlöst längre fram. Även det löste sig men man blir lite fundersam. Man inser hur lite som behövs för att situationen ska bli obekväm.
Citera
2020-09-18, 00:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av industribrist
I diskussionen i tråden (FB) Lätt bygga fällor för idiotraiders framgick ett scenario där det kanske skulle bli nödvändigt för preppare att förstöra grävmaskiner för att ha sin mat ifred genom den första vågen av plundring och avfolkning. Men grävmaskiner kan ju vara bra att ha under återuppbyggnad och odling när befolkningsminskningen redan skett och plundringarna har avtagit. Kan det vara en klok idé om i alla fall vissa preppers som redan har gott om matförråd gömmer grävmaskiner, kanske i delar som lätt kan monteras ihop igen, och tar fram dem igen först efter att den största vågen av svältdöd är slut och preppers inte längre behöver se grävmaskiner som ett hot?

Kanske preppers som förstör grävmaskiner till och med kan ha ett roterande schema på hur de förstör dem, så att alla reservdelar finns att gömma för att senare montera ihop nya grävmaskiner? Alltså inte förstöra samma del på dem alla. En grävmaskin som används hörs på långt håll av sabotörer, det gör inte en som är gömd och inte används.

Har du ens sett en grävmaskin?
Ingen kommer se någon nytta i dom annat än att stjäla delar till andra saker än grävmaskiner.
Enormt slöseri på resurser, dom låter som fan och du kör runt med en stor tank diesel som kommer vara jäkligt mkt värt.
En komplex maskin som kräver ton med service i jämförelse med andra entreprenad maskiner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in