• 3
  • 4
2020-08-04, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Kul! Vad blev det?

Du är betydligt bättre på att cykla och kan mer om cyklar än vad jag kan antagligen. Men jag måste säga att jag har oerhört svårt att tro att det skulle göra sådan otroligt (för det kallar jag det verkligen, 5 km/h är hur mycket som helst) skillnad. Pratar vi verkligen samma medeleffekt under ett pass osv? Om du kör med effektmätare?

Edit: Skit i det. Kul att du är nöjd och shit vad grym du är !

Då Specialized slutar tillverka Venge 2021 så blev det en sådan till löjligt rabatterat pris... med andra hjul o.s.v. Jo, men det är enorm skillnad. Men återigen; Hoppet mellan Shimano 105 till Force Etap är ju enormt. Effektiviteten i växlingen är rent astronomisk. Att man sedan har en betydligt lättare cykel, bättre lager, stabilare axlar, mer aerodynamik och att man får mer aggressiv position gör säkert stor skillnad tillsammans. Samtidigt tränar jag ju konstant och gör stora fysiska framsteg även där... så... det är alldeles säkert INTE bara det faktum att man nu köpt en dyr cykel, utan en kombination av olika saker.

Jag ser ju att jag blir allt starkare vad rör medel-watt på mina turer. Så ja... allt spelar ju in.
Citera
2020-08-04, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Då Specialized slutar tillverka Venge 2021 så blev det en sådan till löjligt rabatterat pris... med andra hjul o.s.v. Jo, men det är enorm skillnad. Men återigen; Hoppet mellan Shimano 105 till Force Etap är ju enormt. Effektiviteten i växlingen är rent astronomisk. Att man sedan har en betydligt lättare cykel, bättre lager, stabilare axlar, mer aerodynamik och att man får mer aggressiv position gör säkert stor skillnad tillsammans. Samtidigt tränar jag ju konstant och gör stora fysiska framsteg även där... så... det är alldeles säkert INTE bara det faktum att man nu köpt en dyr cykel, utan en kombination av olika saker.

Jag ser ju att jag blir allt starkare vad rör medel-watt på mina turer. Så ja... allt spelar ju in.

Gött gött!

Jag förstår. Att cykeln skulle göra 5 km/h i sig självt skulle jag inte riktigt trott på ...
Citera
2020-08-05, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Gött gött!

Jag förstår. Att cykeln skulle göra 5 km/h i sig självt skulle jag inte riktigt trott på ...

Nej. Det är väl den kanske "falska marknadsföringen". Men det är samtidigt klart att en mer aerodynamisk cykel minskar vinddraget. Sedan är det ganska svårt att sitta exakt likadant på cykel A och cykel B. Oavsett så är det väldigt intressant med aerodynamik. Jag har gjort ganska mycket A/B-tester med min förra cykel, dvs hålla specifikt watt till en viss punkt och sedan bara rulla... och skillnaden position gör är enorm. Att sitta upprätt med händerna på hoodsen kontra att krypa ihop i bocken kan ju, när du rullar, handla om 5 - 10 km/h (nedför). Det är ganska fascinerande att se.

Det är också intressant när jag cyklar med sambon, som är mer amatör och inte har så mycket till teknik vad rör sin position. Hon sitter mestadels upprätt och får kämpa ganska mycket. När vi cyklar tillsammans består mina turer av några enstaka tryck och sedan kan jag krypa ihop, segla och i regel inte förbruka någon energi alls.

Om en ny cykel gör att du naturligt får en bättre position, så är det klart att det påverkar. Men även det faktum att utväxling blir bättre och/eller att synkronisk växling gör att du får mindre tapp o.s.v...

...så well... sidospår!
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in