Citat:
Ursprungligen postat av
ensam87a
Gött gött!
Jag förstår. Att cykeln skulle göra 5 km/h i sig självt skulle jag inte riktigt trott på ...
Nej. Det är väl den kanske "falska marknadsföringen". Men det är samtidigt klart att en mer aerodynamisk cykel minskar vinddraget. Sedan är det ganska svårt att sitta exakt likadant på cykel A och cykel B. Oavsett så är det väldigt intressant med aerodynamik. Jag har gjort ganska mycket A/B-tester med min förra cykel, dvs hålla specifikt watt till en viss punkt och sedan bara rulla... och skillnaden position gör är enorm. Att sitta upprätt med händerna på hoodsen kontra att krypa ihop i bocken kan ju, när du rullar, handla om 5 - 10 km/h (nedför). Det är ganska fascinerande att se.
Det är också intressant när jag cyklar med sambon, som är mer amatör och inte har så mycket till teknik vad rör sin position. Hon sitter mestadels upprätt och får kämpa ganska mycket. När vi cyklar tillsammans består mina turer av några enstaka tryck och sedan kan jag krypa ihop, segla och i regel inte förbruka någon energi alls.
Om en ny cykel gör att du naturligt får en bättre position, så är det klart att det påverkar. Men även det faktum att utväxling blir bättre och/eller att synkronisk växling gör att du får mindre tapp o.s.v...
...så well... sidospår!