Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-08, 11:51
  #1
Medlem
Hej,

Jag är teknik lärare på gymnasium och ska undervisa första gången programmering 1.

Jag skulle uppskatta om jag kan få tillgång till lektionsplanering från tidigare åren där det står vilka delar eller moment som ska tas upp under kursen.

Jag har även kollat på centrala innehållet för kursen på skolverket hemsidan.

https://www.skolverket.se/undervisni...5d35a5cdfa92a3

men jag är fortfarande intresserad av veta konkret vilka moment ni hade när ni körde kursen tidigare. I andra ord kan jag kolla era tidigare lektionssplanering eller schema för att få en känsla av innehåller i kursen. Jag har tänkt köra Java som programmeringsspråk. Era schema eller lektionssplanering behöver inte vara för java-språket. Det vore toppen om jag kan få en sådant men inte nödvändigt.

tusen tack på förhand.

mvh

/rsasalm
Citera
2020-07-08, 11:57
  #2
Medlem
musttomtes avatar
Är eleverna så duktiga så det inte blir rena grekiskan när du kör igång som fullblods programmerare =) Lycka till. Det behövs fler lärare som du. Du får gärna spöa tonåringarna om dom inte hänger med! Man tar data på allvar.

Ha en bra dag!
Citera
2020-07-08, 12:37
  #3
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2020-07-08, 13:08
  #4
Bannlyst
Så du ska undervisa i programmering men vet inte ens hur du ska lägga upp kursen, har inget lärarhandledningsmaterial.
Låter som det kommer bli en bra kurs.
Kan du ens själv programmera?
Citera
2020-07-08, 13:21
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Låter lite som att inlägget är ett mail till skolans reception?

Men några synpunkter. Jag hoppas att du som lärare inte särskriver (som du gör i inlägget) i skolmiljön och att du har förmågan att uppmärksamma barnens särskrivning så du kan anmärka på det.

Valet av prog språk. Varför välja Java som är ett döende språk? Bättre i så fall att gå på C#. Där finns mycket mer möjligheter och utvecklingsmiljön är extremt mycket mer enklare och tilltalande för nybörjare. Ser man till framtiden så ser man inte någon direkt naturlig plats för Java heller.

C# är också mycket mer av ett modernt och utvecklat språk än Java. Det är mycket mer användarvänligt. Det blir lättare för ungar som sitter med C# i ryggen att gå in i webbutveckling eller spelutveckling, alltså att göra valet.

Säg att du lär ut Java till en unge som bara sitter och fantiserar om att börja göra spel i Unity. Fuck blir det då!

Idag så kan ungarna lära sig C# i samma miljö som är den vanligaste för webbutveckling. I Java så blir det ...Fuck!

Synd att inte skolor är mer noga med att ha bättre koll så dom kan sätta stopp för att elever 2020 offrar tid på strunt som Java.

Men skall jag vara helt ärlig så hade jag nog använt Python som språk.
Citera
2020-07-08, 14:18
  #6
Medlem
SKetchers avatar
Det är väldigt viktigt att först få en bild av vilken nivå eleverna ligger på.
Om många redan är duktiga och har datorvana bör det spegla tempot och innehållet i kursen.
Dela ut en anonym enkät där eleverna får fylla i vilka programmeringstermer, språk och etc som de kan.

Varje lektion ska vara förbered med att du redan gjort all undervisningskod några dagar innan. Om något inte skulle compila kan man bara kopiera & klistra in.
Det finns få saker värre än att sitta och titta på en lärare som inför klassen misslyckas med att debugga sin egen kod i 45 minuter.
Citera
2020-07-10, 11:02
  #7
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Det finns få saker värre än att sitta och titta på en lärare som inför klassen misslyckas med att debugga sin egen kod i 45 minuter.

Det där är ju det bästa som kan hända. Om man har ett sånt grovt problem att man inte ordnar det på 1-2 minuter så involverar man eleverna i debugging'en. Troligtvis blir det den lektionen då dom lär sig mest av alla lektioner på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in