Citat:
Ursprungligen postat av
Pansarhyena
Otroligt mycket bättre???
Inte för att jag finner målningen du länkar till inkompetent eller på något sätt frånstötande, men tekniskt sett är Mona Lisa helt klart på en annan nivå och känns mycket mer som en verklig människa. Och då tycker jag ändå att Mona Lisa är världshistoriens mest överskattade konstverk...
Du förstod kanske inte riktigt vad jag menade med den målningen ...
Men, tänk på att dessa båda tavlorna, dessa båda porträtten, målades ungefär samtidigt.
Ändå är det så stor skillnad mellan dem.
Den ena är närmast modern i sitt bildspråk, trots den femhundraåriga tidsstämpeln.
Mona Lisa däremot, den tavlan är ju inget speciellt.
Det är ett porträtt, varken mer eller mindre - sannerligen inte något mer.
Flora däremot (det är namnet på tavlan, som ska föreställa naturgudinnan Flora), den ställer krav på betraktaren, som blir (blev) tvungen att acceptera det "onaturliga" i gestaltningen.
Var man verkligen beredd till det då, på den tiden i just den tidens kognitiva och kulturella ramverk.
Tyvärr, om man kan säga det, så blev "Flora" inte något som kom att bilda skola.
Det skulle istället fortsätta att gå mot det superrealistiska, och fortsätta så under ytterligare några hundratals år.
"Flora" däremot, har så mycket bättre kontakt med "traditionen."
Under 1500-talet var det ju inte så länge sedan alls, som konsten - och då särskilt den religiösa konsten - var mer symbolisk i sitt utförande. Och jag antar att "Flora" målades med just det i åtanke, som en slags länk mellan den religiösa bildkonstens förflutna och det som den utvecklats mot, till.