Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-16, 11:24
Medlem
zoombos avatar
Det finns en annan geometri att ta hänsyn till och det är hur hjulen "plogar". Detta kallas toe-ut/toe-in och detta påverkar också hur däcken snednöts.
Här är triangeln liggande. Tänk hjulaxeln som ena sidan, styrstaget som andra och bilens långsida som den tredje.
Den här triangeln ska nästan vara rätvinklig och justeringen görs med styrstagets gängning i p-ändarna. Dessa är gängade just av detta ändamål.

Det här går att ställa själv ganska hyfsat utan avancerade verktyg. Först tar man reda på vad bilen ska ha för toe-in/ut. Står i verkstadshandboken. Kolla sen att lufttrycket är rätt.
Bilen ska stå plant och vara obelastad och det är omöjligt att göra jobbet utan lyft eller smörjgrop. Sen mäter man avståndet mellan framhjulens insidor "kl 3" och "kl 9" med en käpp eller annat. Mät helst på fälgkanten men det går även bra att mäta på däcken. Det är bra om man är två när man gör detta.
Därefter justerar man enligt detta. Flesta bilar ska ha en toe-in. Ska den vara 4 mm så ska måttet kl 3 vara 4 mm mindre än måttet kl 9.
Glöm inte att rattens position ändras när justeringen görs så för att få ratten rakt måste man ibland justera på båda sidor.

Det finns bilar som även svänger lite med bakhjulen men dom är sällsynta så det finns normalt ingen toe-in/ut justering på bakhjulen.

https://virtualracingschool.com/acad...ps/camber-toe/
Citera
2020-07-16, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Många känner inte till att när man ändrar geometrin på hjulupphängningen så måste man göra en hjulinställning och det är då främst för att justera cambervinkeln, hjulen kommer att "luta fel" om man av någon anledning ändrat ett mått.

Tänk triangel. Ena sidan är hjulaxeln. Andra är höjden alltså längden på stötdämpare/fjäder.
Tredje sidan är den som går mellan hjulets ytterdel och upp till toppen av dämparen/fjädern. Dessa bildar en triangel med en viss förutbestämd vinkel som skiljer mellan olika bilar och som biltillverkaren bestämt utifrån bilens övriga förutsättningar så den ska man nog inte försöka laborera med.

Ändrar man längden på någon av de förstnämnda så påverkas vinkeln av den sista sidan.
Hjulaxelns längd är rätt statisk och brukar aldrig vara föremål för någon förändring men monterar man på hjul som är större eller mindre än original så kommer även ändringen på hjulaxelns vinkel att påverkas - men det behövs i praktiken ganska stor förändring innan man måste göra en hjulinställning pga detta.
Det brukar däremot behövas om fjädrar som dämpare byts ut - då måste den nya vinkeln justeras så att hjulet fortfarande "står plant" på marken - dvs genom att justera cambern. Monterar man coilovers blir det en ganska stor förändring och låter man inte göra en hjulinställning rätt omgående kan man nöta däcken helt fel på bara någon tank eller två. För bilar med avancerad bakvagn och delad bakaxel typ BMW gäller att även detta måste justeras.

Just därför ja lämna in för hjulinställning men dom kunde inte göra nåt 😕

Så kan jag lyckas göra nåt så den äter mindre däck iaf höger fram så är ja nöjd. Ja kommer ett par hundra mil nu med 3 av däcken medan höger fram går för fort. Men det hjulet pekar utåt.

Kan man
Eller snarare om man tittar på styrstagen höger och vänster sida. Ska dom vara skruvade typ lika eller är det olika längd på dom?
Citera
2020-07-16, 15:27
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten--wood

Så kan jag lyckas göra nåt så den äter mindre däck iaf höger fram så är ja nöjd. Ja kommer ett par hundra mil nu med 3 av däcken medan höger fram går för fort. Men det hjulet pekar utåt.

Kan man
Eller snarare om man tittar på styrstagen höger och vänster sida. Ska dom vara skruvade typ lika eller är det olika längd på dom
?
Går inte att avgöra med gänglängder eller hur många varv de är iskruvade. Måste mätas på ett eller annat sätt, man kan som sagts göra det hyggligt bra på egen hand, men man bör veta vad man pysslar med. Jobbet är inte svårt men att förstå samband och tänka på alla saker är viktigt.
Citera
2020-07-16, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Går inte att avgöra med gänglängder eller hur många varv de är iskruvade. Måste mätas på ett eller annat sätt, man kan som sagts göra det hyggligt bra på egen hand, men man bör veta vad man pysslar med. Jobbet är inte svårt men att förstå samband och tänka på alla saker är viktigt.

Blir laser och vattenpass 😉

Som sagt de ska bara va hjälpligt nu.
Ska byta alla leder och bussningar sen lämnas den in igen.

Jag har inga glapp i framvagnen. Bilen är ny besiktigad för 3 veckor sen.
Så jag vet inte varför dom inte kunde göra en inställning 😕

Eller om man bara ska beställa en tid nån annanstans och se om man får samma svar eller om dom kan.
Citera
2020-07-16, 15:37
Moderator
Citat:
Blir laser och vattenpass 😉

Som sagt de ska bara va hjälpligt nu.
Ska byta alla leder och bussningar sen lämnas den in igen.

Jag har inga glapp i framvagnen. Bilen är ny besiktigad för 3 veckor sen.
Så jag vet inte varför dom inte kunde göra en inställning 😕

Eller om man bara ska beställa en tid nån annanstans och se om man får samma svar eller om dom kan.
Hur ska du justera toe med laser och vattenpass?
Citera
2020-07-16, 15:39
Medlem
Citat:
Hur ska du justera toe med laser och vattenpass?

Jo där har du rätt. Ja tänkte inte alls nu 😕
Bräda eller gardinstång funkar nog bättre
Citera
2020-07-16, 15:47
Moderator
Citat:
Jo där har du rätt. Ja tänkte inte alls nu 😕
Bräda eller gardinstång funkar nog bättre
Jag kör på ett enkelt sätt, som inte är så himla exakt, men jag spänner upp ett murarsnöre mellan två pallbockar så snöret passerar centrum på både fram och bakfälg, kollar vad skillnaden i spårvidd är fram och bak, mäter så nära centrum på fälgen som möjligt och justerar snöret så att det har rätt skillnad i avstånd till centrumet. Dvs. halva skillnaden i spårvidd. Sen mäter jag framsida och baksida av fälgkanten får skillnaden i mm och räknar med den ut vinkeln och justerar efter det.

Finns ju en del felkällor i det förfarandet, så man får hålla på en stund och mäta och dubbelkolla rätt mycket. Men det är ju gratis.
Citera
2020-07-16, 15:59
Medlem
Citat:
Jag kör på ett enkelt sätt, som inte är så himla exakt, men jag spänner upp ett murarsnöre mellan två pallbockar så snöret passerar centrum på både fram och bakfälg, kollar vad skillnaden i spårvidd är fram och bak, mäter så nära centrum på fälgen som möjligt och justerar snöret så att det har rätt skillnad i avstånd till centrumet. Dvs. halva skillnaden i spårvidd. Sen mäter jag framsida och baksida av fälgkanten får skillnaden i mm och räknar med den ut vinkeln och justerar efter det.

Finns ju en del felkällor i det förfarandet, så man får hålla på en stund och mäta och dubbelkolla rätt mycket. Men det är ju gratis.

De lät ju som en bra idé 😊 tror jag ska testa de.

Bilen har alltid ätit däck men inte alls så möe som den gör nu 😕

Har ju bytt allt å försökt fått allt som de satt - sänkningen då. Men ja har åkt bött i 3-4 år.

Enda ja lyckades sjabbla med är styrlederna.
Ja räkna varven när ja bytte. Men höger sida tappa jag bort mig 😕 vilket garanterat de däcket visar hehe.

Ratten hamna dock i samma läge som innan (typ)

Men som sagt bilden med alla siffror visar ju att allt är snett å vint 😕 så nog behövs de ställas in. Om inte hela biln är sne (krockad?)
Citera
2020-07-16, 16:03
Medlem
zoombos avatar
Citat:

Förstår inte riktigt hur du menar. Varför är bakfälgarna involverade öht, det är ju bara på framhjulen man ska mäta? Jag har lärt mig att man kan ta två, rätt tunna pinnar typ mätkäppar som man lägger omlott och sen mäter på framhjulens fram- och baksida kl 3 och kl 9 och sen justerar man toe-in/ut efter detta. Går snabbt att se skillnaden och man kan göra det helt själv och man slipper snören som släpper och annat trassel.

Man kan aldrig se på gängorna om en p-ände står rätt, det är korrekt och man kan också ha fått en smäll någonstans som gör att ena hjulets geometri inte stämmer och i vissa fall går detta inte att kompensera eller justera utan man måste byta mer prylar.
Citera
2020-07-16, 17:16
Medlem
PeterNosters avatar
Enkel förklaring.

toe: Hur hjulen är vinklade om man tittar rakt uppifrån.
Camber: Hur hjulen lutar om man tittar rakt framifrån.
Caster: Hur övre och nedre kulleden lutar sett från sidan. (På t.ex en cykel så lutar ju styrstaget så att hjulnavet sitter framför styret sett uppifrån)

Enligt protokollet:
Caster får vara mellan 06.19 - 06.79 och du har 06,02 på vänster och 05.52 på höger.
Utanför marginalerna men påverkar knappast däckslitaget på ena sidan.

Camber får vara mellan 00.00 - 00.60 och du har 01.47 på vänster och 01.48 på höger.
utanför marginalen men lika på båda hjulen. Kan inte heller påverka däckslitaget.

Analysen:
Ditt problem är nog kombinationen Camber och Toe. Alltså hjulen lutar för mycket sett framifrån
och "snöplogen" är sned uppifrån sett.

Det enda jag har justerat är Toe eftersom det är justerbart.
Hur man rättar till Camber har jag inte ens tänkt på.

OK, man flyttar fjäderbensfästet:

https://www.youtube.com/watch?v=3paHuMbCS5M

...eller köp såna här så blir både camber och caster lättjusterat..
https://www.youtube.com/watch?v=6BhDFubUfDM
Senast redigerad av PeterNoster 2020-07-16 kl. 17:35.
Citera
2020-07-16, 17:29
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Kan man
Eller snarare om man tittar på styrstagen höger och vänster sida. Ska dom vara skruvade typ lika eller är det olika längd på dom?
Felaktig toe ger inte mer slitage på ett av däcken i framvagnen, utan påverkar båda däcken lika mycket. Står ett hjul mer fel än det andra blir rattläget fel.

Som jag skrev tidigare, dina hjul pekar inåt enl. protokollet.
Citera
2020-07-16, 17:37
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Felaktig toe ger inte mer slitage på ett av däcken i framvagnen, utan påverkar båda däcken lika mycket. Står ett hjul mer fel än det andra blir rattläget fel.

Som jag skrev tidigare, dina hjul pekar inåt enl. protokollet.

Definiera "inåt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in