Citat:
Ursprungligen postat av
diploid
Även församlingen själv domineras av kvinnor, i såväl svenska kyrkan som frikyrkorna. Knappast särskilt märkvärdigt egentligen utan snarare tvärtom—förväntat. Under de senaste decennierna har kyrkan, och religionen, frikopplats från allt vad logik och förnuft heter. Få känner till begreppet apologetik. Kyrkan idag kännetecknas av känslor och upplevelser; man har ingen ambition att framstå som en intellektuell organisation utan har fallit som käglor inför Vetenskapen.
Vilket människosläkte dras till systugor, språkcafé, och gospelkör? Framförallt kvinnor.
Vilket människosläkte attraheras mest av emotionellt betonad predikan? Framförallt kvinnor.
Ligger mycket i detta. En bra predikan ska innehålla ett budskap om vad som är rätt och fel enligt Guds ord. Nåt som kvinnliga präster inte förmedlar. De står och lallar om kärlek och allt är acceptabelt, gullegull, Jesus gillar allt mm. Personligen vägrar jag gå på en gudstjänst som en kvinnopräst håller. Jag och min fru vigdes av manlig präst, även om församlinsexpeditionen nästan skulle tvinga på oss en kvinnlig präst. Våra barn är döpta av manlig präst.
Det kanske kommer i framtiden att man inte får välja präst, men kyrkan tvekar nog, då är risken att åtskilliga lämnar Sv kyrkan.