Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-18, 13:47
  #1
Bannlyst
Eget startkapital är 500.000:- Kontant

Jag har länge funderat på att öppna en "firma" Antingen att jag hyr ut bilarna per dag eller per helg. Eller att jag säljer bilarna.

Jag har tänkt mig 1 lamborghini och en Mercedes Amg C63.

Jag vill veta hur man går tillväga. Hur man lär sig mer om företag osv. Tänkte öppna något till våren. Och fram tillsdess lära mig mer.

Hur får man lån av banken? Är Aktiebolag att föredra?

Fördel är att jag har en annan inkomst så jag behöver inte ta ut någon lön från företaget. För jag har andra pengar att leva på. Skulle det gå dåligt så kommer det inte drabba mig allt för mycket ekonomiskt.

Jag behöver inte hyra lokal och lägga utgifter på detta. För det har jag tillgång till på annat håll.

Så hur ska jag börja? Och hur lär jag mig mer om detta? Bokar man möte på banken och förklarar att jag inte kommer ha utgifter som lön och lokal. Och att jag har 500.000 av mina egna pengar jag kan lägga in? Och kanske dumt att börja med 2 bilar kan börja med 1 kanske?

Att detta är en idiotisk ide och att jag kommer aldrig klara det osv kan skriva i en annan tråd. Vill endast ha tips om hur jag går vidare.
Citera
2020-07-18, 13:59
  #2
Medlem
vemvisstes avatar
Hmm att öppna firma med en eller två bilar känns konstigt.
Det är väl bara att köpa och sälja som privat person, det måste vara enklare än att krångla med firma.
Om Du inte vet att ett AB är att föredra så känns dina företags kunskaper och förutsättningar inte bra.
Citera
2020-07-18, 14:02
  #3
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vemvisste
Hmm att öppna firma med en eller två bilar känns konstigt.
Det är väl bara att köpa och sälja som privat person, det måste vara enklare än att krångla med firma.
Om Du inte vet att ett AB är att föredra så känns dina företags kunskaper och förutsättningar inte bra.

Exakt mina företags kunskaper är inte bra överhuvudtaget. Därför har jag tänkt lära mig mer under dessa 8-9 månader. så jag vet mycket mer innan jag väl väljer att starta ett.

Privat går inte. Måste vara företag.
Citera
2020-07-18, 14:11
  #4
Medlem
tnems avatar
Du lär skriva någon form av affärsplan och eknomiplan innan du går till banken.

Hyran skall täcka avbetalningen på bilarna service mm, det behöver du visa på något vis för banken. Kolla upp vad försäkringen blir när du hyr ut. Glöm inte att bilen behöver tvättas och städas, även om du gör det gratis I början så är det något du måste ta med i kostnader för att kunna avgör om det går att gör någon vinst i framtiden.
Även att uthyrningsgraden är rimlig, det är en ganska kort period av året som det går att hyra ut en Lamborghini.
Du skall även visa att du kan gå med vinst, annars är det ju bara en risk att låna ut till dig.


Antar att du har ett flexibelt jobb så du kan sköta detta vid sidan om. Det lär ju krävas ett antal bilar för att kunna plocka ut en lön.
Citera
2020-07-18, 14:18
  #5
Medlem
Smurfanerlites avatar
Det krävs tillstånd för att bedriva yrkesmässig uthyrning av bilar, börja med att skaffa det:

https://www.biluthyrarna.se/kurser/s...-biluthyrning/

Att gå till banken med inställningen att du vill låna pengar för att köpa in 2 bilar att hyra ut och samtidigt inte verka vilja satsa "seriöst" utan mer ha det som deltid/hobby verksamhet är dömt att misslyckas.
Banken kommer tycka att du är en drömmare vars verkligs syfte med bilarna är att konsumera dessa själv.
Citera
2020-07-18, 14:41
  #6
Medlem
Rent allmänt när det gäller företagande så är en bra källa till kunskap https://www.verksamt.se
Citera
2020-07-18, 23:26
  #7
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Eget startkapital är 500.000:- Kontant

Jag har länge funderat på att öppna en "firma" Antingen att jag hyr ut bilarna per dag eller per helg. Eller att jag säljer bilarna.

Jag har tänkt mig 1 lamborghini och en Mercedes Amg C63.

Låter billigt och bra, har du räknat på vad du skulle tvingas ta för hyra för att gå runt? Kan säga utan att ha tänkt mer än 4sek att omkostnaderna bli åthelvete för stora. Men absolut, banken blir nog imponerad.

Kanske ska testa detta själv, glida in i en dressmankostym och be om pengar till en Ferrari som jag kan hyra ut för att dryga ut min normala inkomst. Säger dom nej kan jag ju fråga om pengar till något billigare, en Audi RS8 kanske?
Citera
2020-07-19, 00:29
  #8
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Låter billigt och bra, har du räknat på vad du skulle tvingas ta för hyra för att gå runt? Kan säga utan att ha tänkt mer än 4sek att omkostnaderna bli åthelvete för stora. Men absolut, banken blir nog imponerad.

Kanske ska testa detta själv, glida in i en dressmankostym och be om pengar till en Ferrari som jag kan hyra ut för att dryga ut min normala inkomst. Säger dom nej kan jag ju fråga om pengar till något billigare, en Audi RS8 kanske?

Ok
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in