Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-18, 23:38
  #1
Medlem
Hej

Jag gillar tangentbordet förutom att när jag spelar så aktiverar jag tangenter som handen "vilar" på så att säga.

Det beror på att tangenterna är oerhört "mjuka" och lätt-tryckta, och dessutom så aktiveras dom väldigt tidigt, redan när man tryckt ned 30 % av tangenten ca.

En idiotiskt kombination på ett annars fint tangentbord.
Originalkartongen är tyvärr kastad så får försöka fixa det.

Går ju att köpa andra springs så det blir hårdare att trycka, men jag stör mig mest på att switchen aktiveras så tidigt i nedtryckningsfasen

Det finns ingen mjukvara eller GUI att ställa in det här.

Nu är frågan, är det mekaniskt att switchen aktiveras så tidigt?
Eller kan jag ta mig in i embedded mjukvaran och ändra det här?
Finns det någon config
Citera
2020-07-19, 00:47
  #2
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Hej

Jag gillar tangentbordet förutom att när jag spelar så aktiverar jag tangenter som handen "vilar" på så att säga.

Det beror på att tangenterna är oerhört "mjuka" och lätt-tryckta, och dessutom så aktiveras dom väldigt tidigt, redan när man tryckt ned 30 % av tangenten ca.

En idiotiskt kombination på ett annars fint tangentbord.
Originalkartongen är tyvärr kastad så får försöka fixa det.

Går ju att köpa andra springs så det blir hårdare att trycka, men jag stör mig mest på att switchen aktiveras så tidigt i nedtryckningsfasen

Det finns ingen mjukvara eller GUI att ställa in det här.

Nu är frågan, är det mekaniskt att switchen aktiveras så tidigt?
Eller kan jag ta mig in i embedded mjukvaran och ändra det här?
Finns det någon config
Om du beskriver vilket OS du använder, samt drivrutin så får du bättre svar. Jag skulle säga att det är mekaniskt, men går att manipulera om du har tillgång till okompilerad drivrutin.
Citera
2020-07-19, 11:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Om du beskriver vilket OS du använder, samt drivrutin så får du bättre svar. Jag skulle säga att det är mekaniskt, men går att manipulera om du har tillgång till okompilerad drivrutin.

Ah intressant, inte hemma just nu.
Win7 kör jag på fortfarande

Det kan bli tufft då tangentbordet är plug and play
du menar att jag behöver drivrutinens filer innan de är installerade eller?

Kanske man kan få om man frågar xtrfy
Citera
2020-07-19, 15:36
  #4
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Ah intressant, inte hemma just nu.
Win7 kör jag på fortfarande

Det kan bli tufft då tangentbordet är plug and play
du menar att jag behöver drivrutinens filer innan de är installerade eller?

Kanske man kan få om man frågar xtrfy
Ja exakt! Då kör du Microsofts allmänna drivrutin. Men kontakta Xtrfy och kolla om de har drivrutinen eller någon funktion/program som tillfälligt inaktiverar alla andra tangenter.

I värsta fall skulle du kunna sätta en tunn plast-bar formad som ett L som kil under där du har handflatan som fysiskt hindrar tangenterna från att tryckas ner. Allt som funkar är ju bra. 🙂
Citera
2020-07-19, 19:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Ja exakt! Då kör du Microsofts allmänna drivrutin. Men kontakta Xtrfy och kolla om de har drivrutinen eller någon funktion/program som tillfälligt inaktiverar alla andra tangenter.

I värsta fall skulle du kunna sätta en tunn plast-bar formad som ett L som kil under där du har handflatan som fysiskt hindrar tangenterna från att tryckas ner. Allt som funkar är ju bra. 🙂

Jaha, inte med helt här, men jag vill köra på den allmänna drivrutinen då och tag mig in och modda den alltså?

Kan du förklara lite mer om det här.
Vi har en allmän microsoft drivrutin, som alltid finns oavsett.
Körs den bara om tangentbordet inte har någon?

För jag antar att när man ansluter en ny produkt så hämtar windows update automatiskt någon drivrutin right? Såvida man inte installerar manuellt.

Jag vill alltså dels höra med xtrfy om jag kan modda deras drivrutin, alternativt stänga av den och modda windows allmänna?
Citera
2020-07-20, 10:30
  #6
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Jaha, inte med helt här, men jag vill köra på den allmänna drivrutinen då och tag mig in och modda den alltså?

Kan du förklara lite mer om det här.
Vi har en allmän microsoft drivrutin, som alltid finns oavsett.
Körs den bara om tangentbordet inte har någon?

För jag antar att när man ansluter en ny produkt så hämtar windows update automatiskt någon drivrutin right? Såvida man inte installerar manuellt.
Nej såhär, MS drivrutin är allmän och ska funka på "typ alla" Ascii-tgb, dock funkar inte specialknappar, adresserbara knappar, pads, hjul och allt shit som kan finnas. Ren textinmatning. Den kan du inte ändra på.

Man måste antingen hitta en drivrutin som redan är moddad (om någon har skrivit/släppt en sån) och byta den manuellt, eller kontakta Xtrfy och fråga om de kan släppa drivrutinens källkod (så att nån kan modda den åt dig) alternativt om de redan har en sån lösning färdig genom en bakgrundsapp.

Annars får du modda fysiskt, hårdare fjädrar eller 3D-printa ut en matris som du kilar in under tangenterna, alt. ett handstöd som hamnar ovanför tangenterna som är eleverat på små piggar. 🙂 Jag har liknande lösning på en bärbar, för touchpaden går inte att inaktivera. Målade den i samma färg, märks knappt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in