Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-18, 23:49
Bannlyst
Ur fass:

Citat:
Tala omedelbart om för din läkare om du upplever något av följande efter att du tagit Quetiapin 1A Farma:

en kombination av feber, svår muskelstelhet, svettningar eller sänkt medvetandegrad (ett tillstånd som kallas malignt neuroleptikasyndrom). Du kan behöva omedelbar medicinsk behandling.

okontrollerbara rörelser, framför allt i ansiktet eller tungan

Jag äter quetiapin, och framför allt i början kände jag mig väldigt långt bårta dagen därpå. Jag har även känt stor lust att "köra med tungan" även om det inte är okontrollerbart.

Vad är det för "omedelbar medicinsk behandling" jag kan behöva?

Jag har fått dom av en knarkarvän, jag får dom inte av nån läkare.
Citera
2020-07-19, 00:41
Medlem
KetchupJudes avatar
Du uppfyller ju inte kriterierna som nämns i FASS, sedan bör du nog omvärdera ditt bruk av medicin som ej är förskrivet men det vet du ju redan.
Citera
2020-07-19, 05:46
Medlem
Luriosans avatar
Dåsighet är väldigt vanligt. Jag själv blir ibland dödstrött av denna medicin även fast jag ätit den i över ett år. En annan vanlig bieffekt är yrsel och svimningar.

Det är främst vid feber i kombination med quetiapin som man måste söka vård. Eller om man inte får i sig preparatet efter långvarigt bruk, t.ex. vid magsjuka. Då kan man få otrevliga symptom som kan kräva sjukhusvård.

Vidare bör du inte knapra dessa tabletter utan recept. Finns en anledning till att preparatet är receptbelagt.
Citera
2020-07-19, 09:12
Bannlyst
Tack, jag vet att jag inte borde äta medicin utan recept.

Men jag undrar fortfarande vilken slags vård som skulle kunna vara aktuell.
Citera
2020-07-19, 14:37
Medlem
M neuroleptikasyndrom har du då inte. Däremot kan neuroleptika ge en rad neurologiska problem som ibland blir bestående. Sluta med drogerna och släng detta gift åt helvete. Det skall bara användas mot manier och psykoser pga riskerna.
Citera
2020-07-19, 23:53
Bannlyst
Tack, jag ska. Jag jobbar på det.

Nån som har ett svar på min fråga?

För övrigt ville min läkare skriva ut just quetiapin till mig, men jag vägrade, och nu snubblade jag över det, och tänkte testa mot mina sömnproblem.
Citera
2020-07-20, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CpPonny
Tack, jag ska. Jag jobbar på det.

Nån som har ett svar på min fråga?

För övrigt ville min läkare skriva ut just quetiapin till mig, men jag vägrade, och nu snubblade jag över det, och tänkte testa mot mina sömnproblem.

Vad vill du ha svar på? Vilken medicinska behandling du måste få omedelbart vid neuroleptikasyndrom?
Man brukar sätta in dopaminagonist och ett annat preparat för att motverka muskelpåverkan syndromet ger. Man blir väldigt stel och spänd i kroppen, får feber och blir riktigt dålig.

Det sker inte med quetiapin om man tar det i låg dosering för den blockerar dopamin ganska dåligt.
Senast redigerad av VillJalentine 2020-07-20 kl. 00:06.
Citera
2020-07-20, 23:46
Bannlyst
Nu tar jag min sista.

Den dör jag nog av. Godnatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in