Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-08-05, 15:36
  #25
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Köper du fysiska tackor och mynt eller värdepapper?

Trejdar både kort och lång men köper fysiskt varje månad, ja
Citera
2020-08-05, 18:12
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Trejdar både kort och lång men köper fysiskt varje månad, ja


Hur går det till rent praktiskt?

Är lite sugen på att binda upp lite av mitt kapital i fysiskt guld, men vart handlar man, hur vet man att man inte blir blåst på kvalité eller pris?

MVH//
Citera
2020-08-05, 19:02
  #27
Medlem
AoE3#1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Hur går det till rent praktiskt?

Är lite sugen på att binda upp lite av mitt kapital i fysiskt guld, men vart handlar man, hur vet man att man inte blir blåst på kvalité eller pris?

MVH//

Borde kanske lägga hemsidorna som signatur, så ofta som jag får länka dem hehe..

Tavex.se för guld
guldcentralen.se för silver!

Shoppa loss!
Citera
2020-08-05, 19:14
  #28
Medlem
Pershagen76s avatar
Du kör samma sparupplägg per månad som jag själv gör. Jag är absolut ingen expert men kör både utdelningsaktier, typ Investor, och fonder som t ex MS Global och Growth. Visst dessa två har lite högre avgift än gemene svensk fond, men också en väldigt bra ökning (hitintills).

Svenska fonden TIN kan jag också rekommendera.

Jag sålde allt mitt i februari men började gå in igen i Juni, vet inte om det var för tidigt, vi får se.
Citera
2020-08-05, 19:25
  #29
Medlem
Rubusbronss avatar
Aktier med utdelning! Eller index fond
Citera
2020-08-05, 19:58
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubusbrons
Aktier med utdelning! Eller index fond
Det är nog här jag hamnar alltså. Jag kommer aldrig kunna slå index, och om det sker så är det bara tillfällig flaks. Gällande undvikande av höga avgifter och kostnader som urholkar innehavet, vad kan jag egentligen göra där? Inget annat än att se efter de som är mest rimliga? När blir det klokt med isk egentligen? Jag kommer spara från Norge om det spelar någon roll. Tänkte pröva mig genom Avanza, men det var 15 år sedan sist och de har ingen norsk variant. Det måste bli Nordnet? Eller?

Var kan jag finna en god översikt på utdelningsaktier och indexfonder?
Citera
2020-08-05, 20:18
  #31
Medlem
Rubusbronss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Det är nog här jag hamnar alltså. Jag kommer aldrig kunna slå index, och om det sker så är det bara tillfällig flaks. Gällande undvikande av höga avgifter och kostnader som urholkar innehavet, vad kan jag egentligen göra där? Inget annat än att se efter de som är mest rimliga? När blir det klokt med isk egentligen? Jag kommer spara från Norge om det spelar någon roll. Tänkte pröva mig genom Avanza, men det var 15 år sedan sist och de har ingen norsk variant. Det måste bli Nordnet? Eller?

Var kan jag finna en god översikt på utdelningsaktier och indexfonder?

Du borde kunna använda Avanza från Norge om du är svensk? Testa att ringa dem!

Googla ”aktier med högst direkt avkastning” välj stabila bolag. Typ en bank.
Citera
2020-08-05, 20:22
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vilka fonder blickar du på?
Avanza Global - 50%
Handelsbanken Gl Småbolag - 20%
Swedbank Robur Access Asien - 10%
Avanza EM - 5%
SEB Sverige indexfond - 5%
Plus Småbolag Sverige Index - 10%
Citera
2020-08-05, 23:53
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubusbrons
Du borde kunna använda Avanza från Norge om du är svensk? Testa att ringa dem!

Googla ”aktier med högst direkt avkastning” välj stabila bolag. Typ en bank.
Takk.
Växelkurs nok-sek varje månad och ev. avgift på det är för mycket friktion varje månad på insatt kapital för att det ska kunna göras.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback