Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-06, 11:53
Medlem
Jaha, nu var det dags. Min portfölj gick idag ned på minus. Började med aktier mars 2020 och har köpt/sålt rätt aktivt med en fantastisk utveckling, men sommaren 2021 vände det och har verkligen accelerat ned på sistone.
Citera
2022-05-06, 12:06
Medlem
Vad tror ni, olja är det försent nu?
Citera
2022-05-06, 12:32
Avstängd
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grekev
Vad tror ni, olja är det försent nu?

Det kan inte vara försent om man ser till värderingarna just nu, allt annat lika. Om man däremot tror att oljepriset kommer att rasa så är det en annan femma. Sett till oljepris runt 100 dollar däremot är det rena fyndlägen i extremt lågvärderade bolag som Enquest och Africa Oil. Kolla kassaflödena! Enqust pe 2.

AFRICA OIL
Africa Oils megafyndighet kan bli gamechanger som Johan Sverdrup - Di (Finwire)
2022-05-04 11:51
Om den stora fyndigheten utanför Namibias kust visar sig stämma kan det bli en gamechanger för Africa Oil på samma sätt som Johan Sverdrup innebar för Lundin Energy. Det skriver Dagens Industri i en analys.

Africa Oil har ett indirekt ägande i Venusprospektet där den stora oljefyndigheten ska ha gjorts, enligt sajten Upstreamonline. Reserverna uppskattas kunna uppgå till 10 miljarder fat av utvinningsbar olja, tillräckligt för att göra det till världens största djuphavsfynd.

Africa Oil har tidigare varit ett haussat bolag men utan framgångar. Dock står bolaget nu på betydligt stabilare grunder givet att man sedan tidigare erhåller utdelningar från tre fält utanför Nigerias kust. Och om uppgifterna om Venus-prospektet stämmer "har det potentialen att bli en minst lika stor "gamechanger" för Africa Oil som Johan Sverdrup har varit för Lundin Energy", skriver tidningen.
Senast redigerad av skogshuggar3n 2022-05-06 kl. 12:38.
Citera
2022-05-06, 12:37
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sightness
Helt åt helvete. Köpte efter toppen och blev för snål för att realisera en snabb och liten förlust.

Jag har 2-3 sådana "surdegar" dock med mindre summor så inga stora förluster.

I övrigt händer inget alls, inga tåg att hoppa på, ligger kontant på alla plattformar jag har
tillgångar i. Inte ens räntefonder klarar att hålla nollan utan minus 0.1 - 0.5 sedan årsskiftet.
Inflationen gnager på kapitalet men hittar inget vettigt som verkar gå bra utom jo-jo fonder
på Blackrock och latinamerika fonder.
Citera
2022-05-06, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Det kan inte vara försent om man ser till värderingarna just nu, allt annat lika. Om man däremot tror att oljepriset kommer att rasa så är det en annan femma. Sett till oljepris runt 100 dollar däremot är det rena fyndlägen i extremt lågvärderade bolag som Enquest och Africa Oil. Kolla kassaflödena! Enqust pe 2.

AFRICA OIL
Africa Oils megafyndighet kan bli gamechanger som Johan Sverdrup - Di (Finwire)
2022-05-04 11:51
Om den stora fyndigheten utanför Namibias kust visar sig stämma kan det bli en gamechanger för Africa Oil på samma sätt som Johan Sverdrup innebar för Lundin Energy. Det skriver Dagens Industri i en analys.

Africa Oil har ett indirekt ägande i Venusprospektet där den stora oljefyndigheten ska ha gjorts, enligt sajten Upstreamonline. Reserverna uppskattas kunna uppgå till 10 miljarder fat av utvinningsbar olja, tillräckligt för att göra det till världens största djuphavsfynd.

Africa Oil har tidigare varit ett haussat bolag men utan framgångar. Dock står bolaget nu på betydligt stabilare grunder givet att man sedan tidigare erhåller utdelningar från tre fält utanför Nigerias kust. Och om uppgifterna om Venus-prospektet stämmer "har det potentialen att bli en minst lika stor "gamechanger" för Africa Oil som Johan Sverdrup har varit för Lundin Energy", skriver tidningen.

Det var lustigt nog de tre bolagen jag kikade på.

Vad tror du om framtiden för Lundin jämfört med de andra två?

Tack för informativt svar!
Citera
2022-05-06, 13:36
Avstängd
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grekev
Det var lustigt nog de tre bolagen jag kikade på.

Vad tror du om framtiden för Lundin jämfört med de andra två?

Tack för informativt svar!

Jag har ingen koll på Lundin energy sedan försäljningen till Aker BP. Tidigare var värderingen skyhög per producerat fat mot småbröderna IPCO, AOI & Enquest. IPCO, AOI & Enquest har fantastiska kassaflöden just nu och är mina favoriter på den nordiska marknaden. Lundinsfären är ägare i alla fyra f.ö...

Maha har gått bra senaste tiden och kan fortsätta att gå bra på kort sikt, men värderingen där är baserad på hög tillväxt och historiskt har bolaget inte lyckats leverera. Maha har ännu inte lyckats få överskott på kassaflödet heller.
Citera
2022-05-06, 16:25
Medlem
MrLevaLivets avatar
Det kom en lättnad under dagen i futures, och jag kom ur Nasdaqbullsen, men tog en förlust såklart, jävla skräp. Annars går det hyfsat med tanke på omständigheterna. Björnarna på OMX, DAX, Russell och Dow har uppdaterats och dagen visar en pyttevinst på 0,18%. Kul att Kroger Co som jag fyllde på igår i dippen är plus idag. Annars det slakt för det mesta. Lycka till alla, fy fan, stay safe.

Edit: DAX-björnarna har inte uppdaterats, står kvar på 1,84. Handlas för 3,16 nu. Fan vad nice, då ligger jag typ en procent plus trots fiaskot med Nasdaqbullsen. Är det någon mer som björnar DAX?
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-05-06 kl. 16:33. Anledning: Korrigering
Citera
2022-05-06, 16:27
Bannlyst
+247%, motsvarande 370.000 i år. Så det går helt ok.
Citera
2022-05-06, 16:35
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokcrates
+247%, motsvarande 370.000 i år. Så det går helt ok.

Snyggt, delge gärna lite exempel på affärer. Alltid intressant.
Citera
2022-05-06, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Snyggt, delge gärna lite exempel på affärer. Alltid intressant.
Långat kronan och kortat euron mot dollarn under året. Kortat dax i veckan. Kortat Nasdaq tidigare i februari.

Vi är i ett läge där börsen kan rasa 20% på en dag. Men det kan dröja till september, men inte senare.

https://imgur.com/a/OtgkbRw

Väntar på dollartopp eventuellt nästa vecka på mellan 10,20 och 10,40 för kortning.

Ett tips för dem som handlar mini futures så är det tusenfaldigt värt att betala courtage för att få handla med Vontobel. Bäst prissättare.
Citera
2022-05-06, 17:13
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sokcrates
Långat kronan och kortat euron mot dollarn under året. Kortat dax i veckan. Kortat Nasdaq tidigare i februari.

Vi är i ett läge där börsen kan rasa 20% på en dag. Men det kan dröja till september, men inte senare.

https://imgur.com/a/OtgkbRw

Väntar på dollartopp eventuellt nästa vecka på mellan 10,20 och 10,40 för kortning.

Ett tips för dem som handlar mini futures så är det tusenfaldigt värt att betala courtage för att få handla med Vontobel. Bäst prissättare.

Glimrande! Ser att vi spelat liknande med Nasdaq och DAX, förutom att du då kör större summor samt har vettet att ducka Bullsidan Väntar på att joina the Dark side igen på Nasdaq.

Häftigt med valuta, kan inte ett skit om att handla med detta. Kanske dags att läsa på. T ex att dollarn fick en stöt och drog var ju föga förvånande. Intressant, tackar.
Citera
2022-05-06, 18:09
Medlem
G5 Entertainment har gått riktigt bra idag! Men tyvärr på minus totalt sätt för dagen tack vare annat som dragit ned portföljen. Sänkt gav i SBB och ökat på med i alla fall fin direkt avkastning i B och D.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in