Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-07, 17:48
  #7213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Du glömde nämna 2-meterskuken.
Han känner jag inte.
Hade jag gjort det så hade jag inte tyckt det varit passande i en tråd om aktier att nämna han i vilket fall.
Citera
2024-04-07, 23:08
  #7214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Det du beskriver är nog ganska vanligt. Alldeles för många ser börsen som gambling och de kommer aldrig att lyckas bra. De tror de kommer slå sin tråkiga syrra som bara köper investor "och annat tråkigt" men hamnar långt efter när de tror sig hitta sina häftiga biotechbolag...

Du har lärt dig av dina misstag, erkänner detta och kör på den strategin som med största sannolikhet är den bästa (särskilt med tanke på hur lite tid man behöver lägga på den). Bra gjort. Många vägrar erkänna när de har fel.

Med detta sagt går det naturligtvis att slå index men det kräver mycket av olika saker (även en del tur till och med). Det bästa att rekommendera någon, särskilt någon som inte är speciellt insatt eller intresserad osv av investeringar, är dock att köpa ett par olika indexfonder (passiva) i stort sett och fylla på där. (Man ska inte köpa aktivt förvaltade eller gå till banken och fråga efter råd eller något sådant efterblivet).


Ja, dock anser jag att det är helt ok att göra misstag - så länge man lär sig något av dem. Att repetera ett dåligt mönster och hoppas att det ska gå bra är galenskap, som Einstein sa.

Jag har lärt mig identifiera mina dåliga mönster. Så snart jag börjar tänka i termer som ”bäst att sälja av och övervintra kraschen” eller liknande, inser jag nu att det är ett bet mot slumpen. Dvs spelarbeteende. Inget Warren skulle sysslat med.

Det är klart att det existerar folk som åker hem från Vegas som vinnare. Men de är en minoritet.
Citera
2024-04-07, 23:37
  #7215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ja och sett till hur lite tid det tar i anspråk, skulle jag t.o.m. gå så långt som att kalla valet en ”No Brainer” för den genomsnittliga svennen.

Jag kan ta ett exempel: Jag ock min bror är väldigt intresserade av ekonomi, och våran storasyster är mest intresserad av att smeta på läppstift. Vi köpte alla aktier för våra löner och syrran då på inrådan av oss - i princip 33/33/33 AvanzaZero/AB Volvo/Investor för henne för passivt månadssparande.

För mig och brorsan blev dock ”intresset” något av en förbannelse: Det togs höga risker, det skulle ”tajmas” (köpas och säljas i tid och otid), hävstång hit och dit och det ena med det tredje. Ofta köptes det från någon av de mindre nogräknade börslistorna, ”guldklimpar” vi läst om på forum och köpte helt utan konsekvenstänk eller källkritik. Vilket är paradoxalt med tanke på hur ”insatta” vi ansåg oss vara. Vad vi inte begrep, var att vi gått från investerare till spelare. Vi hade blivit ”speltorskar” fast på börsen.

När vi jämförde våra facit 6-7 år senare, hade syrrans portfölj fullständigt pulveriserat våra. Hennes kommentar var typ ”Asså börsen är ju asbra, man sätter bara in pengar åsså växer dom. Så enkelt.” Både jag och brorsan gjorde imaginära face-palms samtidigt.
Det ska sägas att vi alla började med ungefär samma portföljupplägg, men syrran kunde hålla fingrarna i styr medan vi inte klarade detta. Och en viktig detalj: För mig och brodern, har börsen varit ett stressmoment och tagit otaliga timmar i anspråk, medan syrran tänker typ noll på börsen årligen. Autogirot får gå en gång i månaden och så är det inget mer med det.

Så nu har jag och brorsan ”startat om”, försökt lära oss av misstagen och kör nu en långsiktig strategi där vi inte ”får” logga in på Avanza/Nordnet för ofta samt enbart indexfonder och vettiga bolag. Vi kommer aldrig att klå syrran procentuellt med hennes försprång, men börjar vi nu, har vi en ärlig chans till rejäl guldkant på tillvaron vid 50+ och vidare. Så vi satsar på det med den bästa tillgängliga strategin för såväl plånbok som sinne, nämligen den passiva.
Fast samtidigt måste man veta under vilka år detta skedde för er syrra? var det under 2020 till 22 förstår alla att börsen steg till oändliga höjder, ingen kunde misslyckas, allt var covid dopat.

Tar man åren efter sent 22 till 23, där kunde man inte göra någon vinst på ligga kvar ev Saab osv gick upp.

Tar man idagens läge gäller prick skytte, man ser ex SBB gått ner till 3 kr, man köpet 60000 aktier, vänta till den stigit till 4,38 sälj, SBB har studsat upp o ner, det samma med embracer, sinch osv, prick skytte gå in med en halv mille köp sälj.
Skriver ibland på avanza, kan inte förstå folk som pytsar in belopp efter belopp, man följer varje sänkning hur än flaggad den är, man checkar inte hur läget ser ut, kurvorna på topp, dom köper istället för sälj. man tjoar när den går upp, river av sitt hår för den går ner.

Har ibland jävlats lite med dessa naiva, skriver klart o tydligt jag går in o köper 10021st, på embracer, följ live vad som kommer o hända, ni ser mitt köp på udda antalet, ni ser jag ljuger inte, ändå är det ingen jävel som förstår varför.

Enda jag lärt mig under dessa tider är att inte ligga kvar, ta ex sinch nu under nedförsbacken, den har en mönster på stiga direkt på morgonen för att sedan falla direkt inom 3-8 minut, dvs jag köpte kvällen innan stängning skriver vad hur många jag köper, det syns via köp o sälj för alla.
Vissa gånger får köp ligga längre kvar om allt ser rätt ut, men största förluster jag gjort är på ligga kvar förlänge. visst tider kommer förändras men som det ser ut just nu, man kan sällan tolka bören mer än någon dag i förväg vart allt lutar åt, ibalnd blir man även fintad av börsen, råka sälja, den fortsätter upp, men brukar inte tveka sälja direkt jag får känning nergång, den brukar går mycket snabbt, bättre tappa några hundringar än flera tusen på bara under en timme.
__________________
Senast redigerad av hjorten16 2024-04-07 kl. 23:47.
Citera
2024-04-08, 13:04
  #7216
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast samtidigt måste man veta under vilka år detta skedde för er syrra? var det under 2020 till 22 förstår alla att börsen steg till oändliga höjder, ingen kunde misslyckas, allt var covid dopat.

Tar man åren efter sent 22 till 23, där kunde man inte göra någon vinst på ligga kvar ev Saab osv gick upp.

Tar man idagens läge gäller prick skytte, man ser ex SBB gått ner till 3 kr, man köpet 60000 aktier, vänta till den stigit till 4,38 sälj, SBB har studsat upp o ner, det samma med embracer, sinch osv, prick skytte gå in med en halv mille köp sälj.
Skriver ibland på avanza, kan inte förstå folk som pytsar in belopp efter belopp, man följer varje sänkning hur än flaggad den är, man checkar inte hur läget ser ut, kurvorna på topp, dom köper istället för sälj. man tjoar när den går upp, river av sitt hår för den går ner.

Har ibland jävlats lite med dessa naiva, skriver klart o tydligt jag går in o köper 10021st, på embracer, följ live vad som kommer o hända, ni ser mitt köp på udda antalet, ni ser jag ljuger inte, ändå är det ingen jävel som förstår varför.

Enda jag lärt mig under dessa tider är att inte ligga kvar, ta ex sinch nu under nedförsbacken, den har en mönster på stiga direkt på morgonen för att sedan falla direkt inom 3-8 minut, dvs jag köpte kvällen innan stängning skriver vad hur många jag köper, det syns via köp o sälj för alla.
Vissa gånger får köp ligga längre kvar om allt ser rätt ut, men största förluster jag gjort är på ligga kvar förlänge. visst tider kommer förändras men som det ser ut just nu, man kan sällan tolka bören mer än någon dag i förväg vart allt lutar åt, ibalnd blir man även fintad av börsen, råka sälja, den fortsätter upp, men brukar inte tveka sälja direkt jag får känning nergång, den brukar går mycket snabbt, bättre tappa några hundringar än flera tusen på bara under en timme.
Han snackar ju inte om att köpa och behålla enskilda skitbolag utan index…
Citera
2024-04-09, 11:25
  #7217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Han snackar ju inte om att köpa och behålla enskilda skitbolag utan index…
Ja exakt.

Tar man prickskytte det handlar om att slå index. Visst man måste har karaktär o inte gå in o köpa i tid och otid, har man ex en hög inköpskurs, ex 10000 aktier, sedan gå in och dutt köpa 500 st till till o från när kursen faller påverka knappt sin ursprungliga kurs, dvs ett rent vansinne.
Det är lättare o starta upp ett till konto på avanza, jag har tre konton, går sällan in och fyller på befintligt konto då det inte utgör någon större skillnad på själva inköpskursen.

Finns många skit bolag, som ex viaplay, man kan hålla den under uppsikt, man behöver inte gå in o satsa fören man ser att kursen är gynnsam, ev gå in runt just under 0,8- 0,7kr. liknande med storskogen, runt 5 kr, allt detta krävs att man har en känsla att tolka marknaden, den är mycket luraktig.

Jag läser sällan vad som skrivs om bolaget,(banker osv) dels många av dessa bolag jobbar för sina egna vinster o placeringar, man går ut med behåll, rek för köp osv, dvs dom vill gå in och påverka marknaden även om man vet att kursen är på väg ner finns ändå behåll/köp från dessa.
Börsen är ingen välgörenhets placering, dess uppgift är att vinna pengar till bolaget, det ser du ofta vid vissa kurs rusningar, den håller i sig från några minuter till 1 timme /dagar perfekta sälj lägen, sedan jobbar kursen ner.

Många skriver om blankare, detta har inte heller någon större betydelse som många vill få det o framstå som en orsak, det är börsen själv som styr, och det är detta man måste lära sig o tyda, det är något som inte går o läsa sig till. Första tiden läste jag allt, insåg att via läsandet blev jag lurad o tro annat, sluta sedan läsa och övergick till känslan och läsa av andra parametrar.
__________________
Senast redigerad av hjorten16 2024-04-09 kl. 11:30.
Citera
2024-04-12, 20:42
  #7218
Medlem
aspirings avatar
Andra traden gjord. Depå upp +15.6% sen start av mitt experiment.

S&P 500 index som jag jämför med är upp 8.21% så slagit index med 7.38%

Länk till youtube video
Citera
2024-04-12, 20:58
  #7219
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspiring
Andra traden gjord. Depå upp +15.6% sen start av mitt experiment.

S&P 500 index som jag jämför med är upp 8.21% så slagit index med 7.38%

Länk till youtube video
Om man ska vara lite petig så har du slagit S&P 500 med 90% (och med 7.38 procentenheter).
Citera
2024-04-12, 23:18
  #7220
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Fast samtidigt måste man veta under vilka år detta skedde för er syrra? var det under 2020 till 22 förstår alla att börsen steg till oändliga höjder, ingen kunde misslyckas, allt var covid dopat.

Tar man åren efter sent 22 till 23, där kunde man inte göra någon vinst på ligga kvar ev Saab osv gick upp.

Tar man idagens läge gäller prick skytte, man ser ex SBB gått ner till 3 kr, man köpet 60000 aktier, vänta till den stigit till 4,38 sälj, SBB har studsat upp o ner, det samma med embracer, sinch osv, prick skytte gå in med en halv mille köp sälj.
Skriver ibland på avanza, kan inte förstå folk som pytsar in belopp efter belopp, man följer varje sänkning hur än flaggad den är, man checkar inte hur läget ser ut, kurvorna på topp, dom köper istället för sälj. man tjoar när den går upp, river av sitt hår för den går ner.

Har ibland jävlats lite med dessa naiva, skriver klart o tydligt jag går in o köper 10021st, på embracer, följ live vad som kommer o hända, ni ser mitt köp på udda antalet, ni ser jag ljuger inte, ändå är det ingen jävel som förstår varför.

Enda jag lärt mig under dessa tider är att inte ligga kvar, ta ex sinch nu under nedförsbacken, den har en mönster på stiga direkt på morgonen för att sedan falla direkt inom 3-8 minut, dvs jag köpte kvällen innan stängning skriver vad hur många jag köper, det syns via köp o sälj för alla.
Vissa gånger får köp ligga längre kvar om allt ser rätt ut, men största förluster jag gjort är på ligga kvar förlänge. visst tider kommer förändras men som det ser ut just nu, man kan sällan tolka bören mer än någon dag i förväg vart allt lutar åt, ibalnd blir man även fintad av börsen, råka sälja, den fortsätter upp, men brukar inte tveka sälja direkt jag får känning nergång, den brukar går mycket snabbt, bättre tappa några hundringar än flera tusen på bara under en timme.

Det du presenterar är inte direkt någon riktig strategi därför att det går inte att säga exakt vart botten är i bolag som rasat fritt i flera år. För varje person som lyckats pricka botten i SBB så har du 10,000 personer som förlorar pengar.
Citera
2024-04-13, 06:28
  #7221
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det du presenterar är inte direkt någon riktig strategi därför att det går inte att säga exakt vart botten är i bolag som rasat fritt i flera år. För varje person som lyckats pricka botten i SBB så har du 10,000 personer som förlorar pengar.
Ligger du kvar i Millicom? Tankar har snurrat i min skalle om att köpa den men sedan har det istället blivit Tele2. Som jag å andra sidan tror är mycket bättre? Du gillar ju index men hur mycket av det har du i din portfölj?
Citera
2024-04-13, 08:22
  #7222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det du presenterar är inte direkt någon riktig strategi därför att det går inte att säga exakt vart botten är i bolag som rasat fritt i flera år. För varje person som lyckats pricka botten i SBB så har du 10,000 personer som förlorar pengar.
Fast vi hade ett lysande exempel i går, jag placera dagen innan i Nibe, inköp 49,20kr samt Sinch inköp 25,65kr, sålde nästan direkt på morgonen, ägt aktierna i bara 1dag sålde Nibe för 52,26kr dvs lite mer än två kronor upp per aktie, det samma med Sinch sålde för 27,66kr, även storskogen köp på 5,48, såld för 5.61kr det gav en vinst på 15-tusen kr.

Passa på köpa 100-tusen viaplay när den föll ner till 0,75kr, blir intressant o se vad som kommer hända med den. dom har rapport om 10 dagar, sista dagar brukar den kunna gå upp, kommer mest troligt sälja av innan rapport, tror inte siffror ser så bra ut, trots försäljningar o över såld aktie, ett beslut jag tar under veckan beroende på hur kursen går.

Dvs jag siktar inte efter själva botten, den vet ingen vart den är, men man kan tolka marknaden, även fast man känner sig osäker, som med Sinch/Nibe o storskogen men kände att det finns en chans med tanke på hur börsen brukar reagera, sedan under resterande dagen föll allt, valde bara köpa på mig av viaplay, då den verkar åt motsatt håll, när resterande faller kan den gå upp just för den är redan mycket billig.

Nu följer jag SBB o övriga för att se när jag kan köpa in mig, vi vet räntesänkningar är påväg,
__________________
Senast redigerad av hjorten16 2024-04-13 kl. 08:37.
Citera
2024-04-18, 11:57
  #7223
Medlem
Black.Panthers avatar
Blev inspirerad igår efter jag läst på det här forumet så sålde en hel del av mitt innehav idag.

Sålde Skandia Japan exponering
Avanza global
Hennes & maurits
BMW
Och jag ska sälja coca cola när amerikanska börsen öppnar.

Tänker lägga alla pengarna på svart, eller jag menar Swedbank robur technoligy. Blev imponerad över den fondens utveckling och de jag har går visserligen med vinst men den hade så imponerande track record så satsar på den och mina stora bolagsinnehav.

Rätt eller fel?

Svårt o veta men gillar inte att ha för mycket småskit som aldrig kommer till skott.
Citera
2024-04-18, 12:51
  #7224
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Blev inspirerad igår efter jag läst på det här forumet så sålde en hel del av mitt innehav idag.

Sålde Skandia Japan exponering
Avanza global
Hennes & maurits
BMW
Och jag ska sälja coca cola när amerikanska börsen öppnar.

Tänker lägga alla pengarna på svart, eller jag menar Swedbank robur technoligy. Blev imponerad över den fondens utveckling och de jag har går visserligen med vinst men den hade så imponerande track record så satsar på den och mina stora bolagsinnehav.

Rätt eller fel?

Svårt o veta men gillar inte att ha för mycket småskit som aldrig kommer till skott.
Det är dina pengar. Jag hade tvärtom fyllt på innehav som Avanza Global, H&M, Coca Cola och liknande. Att satsa allting på en bransch (teknik) och en förvaltad fond som lika gärna kan gå ner de kommande 20 åren skulle jag iaf aldrig göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback