Jag är professionell och de studierna som du refererar till behandlar amatörer som lever ut sina känslor i ett tradingkonto. Vad är vitsen med att skapa statistik på hur amatörer misslyckas? Det hjälper ju inte någon - bättre vore ju att visa hur man lyckas!
Jag gick i pension vid 37 års ålder och om jag var i 90 % segmentet så skulle jag ju tugga på mina naglar nu istället för att känna mig självsäker och kompetent.
Finansmedia älskar att sälja väldigt enkla koncept och folk köper det varje gång eftersom de har ett emotionellt behov av att saker ska vara "lätt". Det ska finnas en "lätt" väg till att förstå komplexitet och det ska finnas ett "lätt" sätt man kan tjäna pengar på! Därför finns de här klyschorna som te.x. att indexfonder alltid går bra eller att en bear market definieras som en nedgång på 20 %, vilket naturligtvis är totalt nonsens och ren smörja.
Så här skapas business i finansmedia. Folk har ett emotionellt behov av enkelhet och media förser givetvis det här behovet. Konsumenten läser det enkla konceptet, och klickar intäkter åt media. Business har skapats!
Hur tror du att globalfonder kommer att påverkas i en miljö som är starkt inflationsdriven? Vad händer med bolagsvinsterna då?
Citat:
Ursprungligen postat av
frideric
Varför köper ni aktier? Alla studier visar att 90%+ av professionella aktiehandlare slår inte index. Varför inte investera i en global indexfond som DNB Global Indeks eller dylikt?