2024-06-24, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Jag hatar inte dig, jag tycker bara att det är störigt när du skriver om saker som du inte har kunskap om (och skriver om dem som om du hade det) och att du ofta skriver ganska meningslösa inlägg som t.ex ”Investor är bäst, varför skulle man inte äga det?” (och alltid med ett frågetecken i slutet även om du inte ställer en fråga) och liknande. Och att du, så fort jag har kritiserat något du har skrivit, direkt kollar upp min posthistorik för att välja ut första bästa inlägg jag skrev senast för att kommentera det med något negativt trams bara för att du blev ledsen av min kritik som en annan 7-åring.

Fokusera på kvalitet, inte kvantitet. Du behöver dock inte känna dig unik på något sätt, denna kritik skulle man kunna ge till många andra.
Problemet med dig är att du tror dig vara en "Star" men det är du ju verkligen inte och bankar ned på oss alla! Jag tror igentligen att du är ung och dum men visst du kan vara runt 20 också?
Citera
2024-06-24, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Jag hatar inte dig, jag tycker bara att det är störigt när du skriver om saker som du inte har kunskap om (och skriver om dem som om du hade det) och att du ofta skriver ganska meningslösa inlägg som t.ex ”Investor är bäst, varför skulle man inte äga det?” (och alltid med ett frågetecken i slutet även om du inte ställer en fråga) och liknande. Och att du, så fort jag har kritiserat något du har skrivit, direkt kollar upp min posthistorik för att välja ut första bästa inlägg jag skrev senast för att kommentera det med något negativt trams bara för att du blev ledsen av min kritik som en annan 7-åring.

Fokusera på kvalitet, inte kvantitet. Du behöver dock inte känna dig unik på något sätt, denna kritik skulle man kunna ge till många andra.
Sluta nu tramsa runt! Jag gillar din portfölj och det måste vara en klar sälj signal för dig?
Citera
2024-06-24, 01:00
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frideric
Varför köper ni aktier? Alla studier visar att 90%+ av professionella aktiehandlare slår inte index. Varför inte investera i en global indexfond som DNB Global Indeks eller dylikt?
Man kan ju köpa aktierna som finns enligt index, ex. de 30 mest omsatta bolagen på Stockholmsbörsen, då följer man ju OMX30-indexet.
Senast redigerad av Libertarismus 2024-06-24 kl. 01:03.
Citera
2024-06-24, 02:44
Jag är professionell och de studierna som du refererar till behandlar amatörer som lever ut sina känslor i ett tradingkonto. Vad är vitsen med att skapa statistik på hur amatörer misslyckas? Det hjälper ju inte någon - bättre vore ju att visa hur man lyckas!

Jag gick i pension vid 37 års ålder och om jag var i 90 % segmentet så skulle jag ju tugga på mina naglar nu istället för att känna mig självsäker och kompetent.

Finansmedia älskar att sälja väldigt enkla koncept och folk köper det varje gång eftersom de har ett emotionellt behov av att saker ska vara "lätt". Det ska finnas en "lätt" väg till att förstå komplexitet och det ska finnas ett "lätt" sätt man kan tjäna pengar på! Därför finns de här klyschorna som te.x. att indexfonder alltid går bra eller att en bear market definieras som en nedgång på 20 %, vilket naturligtvis är totalt nonsens och ren smörja.

Så här skapas business i finansmedia. Folk har ett emotionellt behov av enkelhet och media förser givetvis det här behovet. Konsumenten läser det enkla konceptet, och klickar intäkter åt media. Business har skapats!

Hur tror du att globalfonder kommer att påverkas i en miljö som är starkt inflationsdriven? Vad händer med bolagsvinsterna då?

Citat:
Ursprungligen postat av frideric
Varför köper ni aktier? Alla studier visar att 90%+ av professionella aktiehandlare slår inte index. Varför inte investera i en global indexfond som DNB Global Indeks eller dylikt?
Citera
2024-06-25, 09:38
Medlem
Black.Panthers avatar
Så kom lönen även denna månad, blev inköp av KID och så la jag en order på Swedbank robour technology A.

På morgonen idag så visade allt på röda siffror.
Citera
2024-07-03, 17:14
Medlem
Fittfittas avatar
Starkt idag för mig. Är relativt tung i råvaror/material och energi för tillfället (vilket bör vara vettigt att vara under en överskådlig framtid faktiskt) så mycket bra dag🤑
Citera
2024-07-04, 10:07
Medlem
Black.Panthers avatar
Brukar inte handla flera gånger per månad men såg att mp container ships ( no) gick ned lite idag på morgonen då köpte några stycken. Ett intressant företag tycker jag. Mitt andra norska företag i kf portföljen. Ska köpa mer av den när lönen kommer.
Citera
2024-07-04, 11:33
Medlem
Black.Panthers avatar
Tröttnade på de röda siffrorna på aik fotboll o sålde dem o köpte fler aktier i SEB istället. Farligt o kombinera nöje o affärer. Medlem i aik ja, värdelösa aktier i aik nej.
Citera
2024-07-04, 12:10
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Tröttnade på de röda siffrorna på aik fotboll o sålde dem o köpte fler aktier i SEB istället. Farligt o kombinera nöje o affärer. Medlem i aik ja, värdelösa aktier i aik nej.

Själv funderade jag på att köpa in mig i Borussia Dortmund, men avstod av de skäl du nämner. Sedan får man ju vara lite försiktig så att man inte råkar köpa in sig av misstag i lag man ogillar. Därför kan jag inte äga NL-registrerade Exor, som inte bara äger Ferrari utan även Juventus

Mer tyskt, och till trådens ämne: I dag sålde jag merparten av mina Siemens, som trots en egentlig uppgång blev en förlustaffär pga valutaeffekter. Efter att jag köpt aktierna bestämde sig nämligen euron för att försvagas rejält mot svenska kronan, vilket känns lite surt. (Men jag vill inte gå med i EMU för det.)
Senast redigerad av ingetbranick 2024-07-04 kl. 12:13.
Citera
2024-07-04, 18:47
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Själv funderade jag på att köpa in mig i Borussia Dortmund, men avstod av de skäl du nämner. Sedan får man ju vara lite försiktig så att man inte råkar köpa in sig av misstag i lag man ogillar. Därför kan jag inte äga NL-registrerade Exor, som inte bara äger Ferrari utan även Juventus

Mer tyskt, och till trådens ämne: I dag sålde jag merparten av mina Siemens, som trots en egentlig uppgång blev en förlustaffär pga valutaeffekter. Efter att jag köpt aktierna bestämde sig nämligen euron för att försvagas rejält mot svenska kronan, vilket känns lite surt. (Men jag vill inte gå med i EMU för det.)

Ja, det låter vettigt. Försöker att inte göra avkall från min " strategi" bara för att jag gillar t ex ett fotbollslag. Hade kanske tänkt annorlunda om jag var rik.

Vill gärna ha utdelning på aktier jag köper, så kanske bättre o köpa av sin sponsor istället så stödjer jag aik indirekt ( om jag vill lägga pengar på det).
Citera
2024-07-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Ja, det låter vettigt. Försöker att inte göra avkall från min " strategi" bara för att jag gillar t ex ett fotbollslag. Hade kanske tänkt annorlunda om jag var rik.

Vill gärna ha utdelning på aktier jag köper, så kanske bättre o köpa av sin sponsor istället så stödjer jag aik indirekt ( om jag vill lägga pengar på det).

Varför skulle mängden pengar påverka strategin?
Citera
2024-07-04, 21:14
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexTheRed
Varför skulle mängden pengar påverka strategin?

Inte strategin utan att jag mer skulle ha råd att lägga t ex 200 000kr på aik aktier för skoj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in