Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-07-27, 11:08
  #13
Medlem
Shuriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
De ”skumma” bostadsområdena är klart värre i Linköping dessutom, går inte att bosätta sig där ens tillfälligt i väntan på annat för en normal person. I Norrköping går det att bo även i det sunkigaste området även om det såklart inte är trevligt.

Skäggetorp är no go zon. Berga och Ryd motsvarar möjligen Hageby och Ektorp i Norrköping, som har fler sunkiga hyreshusområden jämfört med Linköping.
Citera
2020-07-28, 10:07
  #14
Medlem
MadameRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daelh
Synd att jag är vegan då, en god kebab är aldrig fel!

Nåja, gångavstånd till campus iallafall och ganska centralt. Kollade på satelitbilder av stan och var väldigt mycket grönt håller jag med om. I Linköping var det 15 minuter cykel bara in till stan (Bodde i Ryd), men kan ju omöjligt vara sämre än det området.

Tack för infon

Det finns ett veganskt café (om det överlevt corona) på Kungsgatan, nära korsningen med S:t Persgatan. Om du ska bo i den ändan av S:t Persgatan (den är väldigt lång) så är det nästgårds.
Norrköping är superfint, särskilt vid Strömmen runt campus. Och trevligt folk. Finns inget av "näsan-i-vädret" som i en del typiska universitersstäder.
Citera
2020-07-30, 00:53
  #15
Medlem
Jag har bott 2år i Skäggetorp och är nu inne på mitt andra år i Norpan. Norpan är nästan som ett stort Skäggetorp sett till demografi, att det är skräpigt, stökigt, osv osv. Trevliga sekelskiftesbyggnader, bra restauranger och bagaget. Trevligt kulturutbud. Som student/ungkarl är det nice. Som förälder skulle jag dock aldrig låta mina barn växa upp och gå i skolan här. Allt för mycket stök och skit.
Citera
2020-08-08, 01:40
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Jag har bott 2år i Skäggetorp och är nu inne på mitt andra år i Norpan. Norpan är nästan som ett stort Skäggetorp sett till demografi, att det är skräpigt, stökigt, osv osv. Trevliga sekelskiftesbyggnader, bra restauranger och bagaget. Trevligt kulturutbud. Som student/ungkarl är det nice. Som förälder skulle jag dock aldrig låta mina barn växa upp och gå i skolan här. Allt för mycket stök och skit.

Har man barn bör man inte bo centralt, och skillnaden mellan skolorna kan vara enorm. Skolorna i kneippen och skarphagen är som en annan dimension jämfört med skolorna i ektorp eller klockaretorpet, trots att områdena angränsar varandra geografiskt. Fördelen med det du skriver gällande Norrköping är att barnen knappast blir några naiva allas-lika-värde-tramsare utan lär sig att göra skillnad på folk från en tidig ålder.
Citera
2020-08-08, 20:37
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Har man barn bör man inte bo centralt, och skillnaden mellan skolorna kan vara enorm. Skolorna i kneippen och skarphagen är som en annan dimension jämfört med skolorna i ektorp eller klockaretorpet, trots att områdena angränsar varandra geografiskt. Fördelen med det du skriver gällande Norrköping är att barnen knappast blir några naiva allas-lika-värde-tramsare utan lär sig att göra skillnad på folk från en tidig ålder.

Nu kapar jag tråden från en student. Men verkar som du är förälder i Nkpg? Finns det vettiga skolor? Vilka är de och hur står dom sig? Kan man som förälder låta ett helt och rent svenskt barn gå ut i Kneipen utan att vara rädd för att den blir muddrad på mobil? Hade jag haft ett barn i unga tonåren hade jag aldrig låtit det gå ut ensamt på kvällen i centrala Nkpg för att gå hem från träning/liknande (kanske jag som är paranoid dock).
Citera
2020-08-09, 11:23
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Nu kapar jag tråden från en student. Men verkar som du är förälder i Nkpg? Finns det vettiga skolor? Vilka är de och hur står dom sig? Kan man som förälder låta ett helt och rent svenskt barn gå ut i Kneipen utan att vara rädd för att den blir muddrad på mobil? Hade jag haft ett barn i unga tonåren hade jag aldrig låtit det gå ut ensamt på kvällen i centrala Nkpg för att gå hem från träning/liknande (kanske jag som är paranoid dock).


Med fritt skolval är kvalitén på de lokala skolorna allt mindre viktiga om det finns andra skolor inom pendlingsavstånd. Det där ser man i alla större städer idag att ambitiösa föräldrar och/eller d ungdomar åker kollektivtrafik kors och tvärs ifall den närmaste är av usel kvalité. Norrköping är väl dessutom såpass litet till ytan att du kan cykla igenom hela stan på max en halvtimme oavsett var du bor? T.o.m. Lindö som väl är där den mesta övre medelklassen bor är mindre än halvmilen från rådhuset.
Citera
2020-08-13, 17:56
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Nu kapar jag tråden från en student. Men verkar som du är förälder i Nkpg? Finns det vettiga skolor? Vilka är de och hur står dom sig? Kan man som förälder låta ett helt och rent svenskt barn gå ut i Kneipen utan att vara rädd för att den blir muddrad på mobil? Hade jag haft ett barn i unga tonåren hade jag aldrig låtit det gå ut ensamt på kvällen i centrala Nkpg för att gå hem från träning/liknande (kanske jag som är paranoid dock).

Ja, har ett helt gäng ungar. De vettiga småskolor jag känner till av egen och vänners/släktingars erfarenhet är villastadsskolan i kneippen, Lindö, Rambodal samt Eneby. I kneippen kan du absolut låta ditt barn löpa fritt, du stöter knappt på en enda människa, möjligtvis någon helsvensk som går med hunden Centrum är dock inte att rekommendera nej, folk åker knappt dit för att handla längre. I princip alla jag känner, även de som bor nära centrum eller Mirum (stor galleria), utför sina ärenden på Ingelsta.
Citera
2020-08-27, 19:51
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Ja, har ett helt gäng ungar. De vettiga småskolor jag känner till av egen och vänners/släktingars erfarenhet är villastadsskolan i kneippen, Lindö, Rambodal samt Eneby. I kneippen kan du absolut låta ditt barn löpa fritt, du stöter knappt på en enda människa, möjligtvis någon helsvensk som går med hunden Centrum är dock inte att rekommendera nej, folk åker knappt dit för att handla längre. I princip alla jag känner, även de som bor nära centrum eller Mirum (stor galleria), utför sina ärenden på Ingelsta.

Jag bor ovanför Pizzeria Maestro i en sekelskiftslägenhet med två barn. Går hur bra som helst. Handlar allt jag inte beställer på nätet inne i stan tvärs över gatan i princip. Förstår inte varför jag skulle åka till Ingelsta och trängas med allt drägg.
Citera
2020-08-27, 22:49
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bistrofyllot
Jag bor ovanför Pizzeria Maestro i en sekelskiftslägenhet med två barn. Går hur bra som helst. Handlar allt jag inte beställer på nätet inne i stan tvärs över gatan i princip. Förstår inte varför jag skulle åka till Ingelsta och trängas med allt drägg.

Klart det går att bo i centrum och sköta sina ärenden där, precis som att det går att göra detsamma i klockaretorpet eller hageby. Det är dock ingen vidare angenäm upplevelse. Vilken skola går barnen i?
Citera
2020-09-01, 15:39
  #22
Medlem
Norrköping är fint.
St Persgatan är väl dock en riktig sunkgata, men det är kanske vad man får vänta sig när man studerar?
Citera
2020-09-02, 18:21
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Klart det går att bo i centrum och sköta sina ärenden där, precis som att det går att göra detsamma i klockaretorpet eller hageby. Det är dock ingen vidare angenäm upplevelse. Vilken skola går barnen i?

Tvärtom är det nog den mest angenämna upplevelsen man får häromkring skulle jag vilja påstå.

Barnen går på Erlaskolan - tar ungefär tjugo minuter att gå med dem dit på morgonen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in