Citat:
Ursprungligen postat av
Rad-i-Kalle
Hmmm ... Thatcher lyckades 1984 förhandla till sig en rabatt för UK för att de var fattigare än EUs genomsnitt. Den rabatten betalar andra länder, och bl a Sverige har dock en rabatt på den extraavgiften.
Den fria rörligheten inom EU har hjälpt britterna att bygga upp landet, och nu tackar de för det genom Brexit.
https://www.europaportalen.se/2019/1...iges-eu-rabatt
Jag har inte den uppfattningen att vi har livnärt Storbritannien under det senaste 20-25 åren eller under Thatchers tid. Jag upplever inte heller att engelsmännen är lata som använder gamla seder som siesta som ursäkt för sin produktivitet
Jag upplever inte engelsmännen i överlag att de saknar kompetens då de har oxford och cambridge som marknadsför landet att studera där.
Jag ser inte problemet in ditt påstående. Jag ser däremot lata, bortskämda, oproduktiva spanjorer och portugiser bland annat som bara sitter i sina solstolar, äter en lång lunch med hela släkten och alla tremeningar och talar illa om att vi skandinaver inte har någon kultur eller att vi inte älskar våra föräldrar bara för att de bor på ett ålderdomshem
Dessa spanjorer bla vill inte ha oss turister där men de vill gärna ha dina och mina skattepengar för att försörja sig med sk medborgarlön
Spanien har haft flera chanser på sig att försörja sitt land. De har kanske bästa geografiska platsen för export till USA såväl hela Europa gentemot Helsingfors.
Hade Sverige legat i Spanien hade vi gjort om det till Kalifornien som har identisk klimat.
Jag avskyr Sydeuropa nu efter det här, har ingen tillit och det känns som att det enda de producerar är märkeskläder, chupa chups och olivolja. Inget vi behöver och inget som genererar stora intäkter på sikt gentemot Ericsson, Ikea, Lego, Ramirent och Spotify