Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-16, 17:31
  #13
Medlem
fonders avatar
Horhuset sitter så stadigt så det är omöjligt att ta bort dem över en dag. Men jag undrar hur den juridiska möjligheten ser ut angående att göra om skattedelen så att var och en får kryssa i om man är villig att betala för kalaset eller inte så som det är med kyrkoskatten, då får de rövslickande rojalisterna som de vill och vi republikaner som vi vill. Det tycker jag är en väldigt bra början.
Citera
2020-12-16, 21:40
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heligbanan
Man kanske inte kan störta in genom de kungliga portarna med en mindre armé, hugga huvudet av knugen och ta hans plats. Men går det att avsätta kungen för att själv placeras på tronen?

Kungahuset har ju ingen egentlig makt idag utan mest för saken skull, finns det någon juridisk väg till att störta kungahuset? Vad skulle krävas? Kan man hävda sig vara av ett mer rättmätigt och blåblodigt släkte? Hur många högripar, eldfacklor och bönder måste man samla? \

1 § Succesionsordningen stipulerar successionsrätt till "...manliga och kvinnliga efterkommande till kronprins Johan Baptist Julii, sedermera Konung Karl XIV Johans, avkomling i rätt nedstigande led, Konung Carl XVI Gustaf", dvs manliga och kvinnliga ättlingar i direkt nedstigande led ifrån nuvarande kungen. Anledningen varför grundlagen utgår ifrån nuvarande kungen är för att den uppdaterades 1979 för att tillåta Victoria att bli kronprinsessa. Innan dess var det endast manliga avkomlingar som kunde ärva tronen.

Citat:
Ursprungligen postat av heligbanan
Och om man väl lyckas bli av med kungahuset, varenda en, vem/vilka avgör då vilken familj som ersätter dem?

Hur skulle ni störta kungahuset?

Den nuvarande Successionsordningen tillkom 1810, vilket var senaste gången kungahuset utslocknade i och med att Karl XIII's enda son, kronprins Carl August, avled utan egna barn och inga andra arvingar fanns. Riksdagen beslutade då, på konungens inrådan, att välja Jean Baptiste Bernadotte, furste av Ponte-Corvo (sedermera kung Karl XIV Johan), till ny kronprins via instiftandet av sagda Successionsordning.

Så svaret är att om kungahuset utslocknar är det i slutändan Riksdagen som beslutar om ny successionsordning.
Citera
2020-12-16, 21:50
  #15
Medlem
Messerschmitts avatar
Om Gustav IV Adolf har några nu levande ättlingar i rakt nedstigande led, borde inte en sådan kunna göra anspråk på tronen? Avsättandet av kungen 1809 kan väl knappast ha skett enligt gällande lag?

Nej, jag förstår att eventuella ättlingar idag inte kan hävda rätt till tronen, men är inte lagarna som förhindrar detta ”felaktiga”?

Haha! Här hittade jag en artikel om just detta: https://www.svd.se/har-huset-bernado...svenska-tronen

Rätt kul att vår nuvarande kung faktiskt är ättling till Gustav IV Adolf!
__________________
Senast redigerad av Messerschmitt 2020-12-16 kl. 22:00.
Citera
2020-12-16, 23:59
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt

Haha! Här hittade jag en artikel om just detta: https://www.svd.se/har-huset-bernado...svenska-tronen

Typiskt dumt posta artiklar bakom en pay-gate
Citera
2020-12-17, 08:45
  #17
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pap01
Typiskt dumt posta artiklar bakom en pay-gate

Konstigt! Jag kan läsa hela artikeln (jag är inte prenumerant).

Jag klistrade in texten här, men det får man tydligen inte göra. Sorry!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in