Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-26, 00:45
  #1
Medlem
Hej! Får en arbetsgivare säga upp en arbetare inför alla andra medarbetare? Säg att man t.ex träffar på kontoret och så säger chefen upp en framför alla andra. Är det inte kränkande? Eller är det okej?

Jag tänkte mer att en uppsägning kanske består av ett enskilt samtal men att det kanske finns olika former hur det går till.
Citera
2020-07-26, 01:51
  #2
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Hej! Får en arbetsgivare säga upp en arbetare inför alla andra medarbetare? Säg att man t.ex träffar på kontoret och så säger chefen upp en framför alla andra. Är det inte kränkande? Eller är det okej?

Jag tänkte mer att en uppsägning kanske består av ett enskilt samtal men att det kanske finns olika former hur det går till.


Finns inget förbud mot det vad jag vet, men osnyggt är det ju. Hörde själv en gång när de sa upp en anställd när jag satt o väntade på att fixa ett papper i chefens rum, de bad mig inte ens gå ut o vänta tills de pratat klart, utan de sa till den andra snubben att han inte behövde komma tillbaka.
Citera
2020-07-26, 05:42
  #3
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Hej! Får en arbetsgivare säga upp en arbetare inför alla andra medarbetare? Säg att man t.ex träffar på kontoret och så säger chefen upp en framför alla andra. Är det inte kränkande? Eller är det okej?

Jag tänkte mer att en uppsägning kanske består av ett enskilt samtal men att det kanske finns olika former hur det går till.

Det är kränkande och absolut inte okej. Du ska absolut ta kontakt med facket så snart som möjligt. Enligt lag ska de redan veta att företaget haft för avsikt att avsluta din anställning, har på känn att din arbetsgivare misslyckats med den informationen vilket är till din fördel.

En uppsägning ska vara skriftlig i alla lägen och föregås av ett varsel om uppsägning som även det ska vara skriftligt.
Citera
2020-07-26, 13:26
  #4
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Såklart det är kränkande. Strider mot god sed om inte annat. Beror uppsägningen på arbetsbrist eller personliga skäl?
Har personen fått information om villkoren för uppsägningen? Rätt till återanställning etc.
Allt detta ska framgå av en uppsägning.

Och oavsett vad en arbetsgivare påstår så ska man aldrig skriva på något innan man rådfrågat sin fackliga ombudsman.
Citera
2020-07-26, 14:47
  #5
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Hej! Får en arbetsgivare säga upp en arbetare inför alla andra medarbetare? Säg att man t.ex träffar på kontoret och så säger chefen upp en framför alla andra. Är det inte kränkande? Eller är det okej?

Jag tänkte mer att en uppsägning kanske består av ett enskilt samtal men att det kanske finns olika former hur det går till.

Är du medlem i facket, inte bara a-kassan, så kontaktar du dem omgående!
Citera
2020-07-26, 14:55
  #6
Medlem
Onan-erarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Hej! Får en arbetsgivare säga upp en arbetare inför alla andra medarbetare? Säg att man t.ex träffar på kontoret och så säger chefen upp en framför alla andra. Är det inte kränkande? Eller är det okej?

Jag tänkte mer att en uppsägning kanske består av ett enskilt samtal men att det kanske finns olika former hur det går till.

Jag tycker inte att man kan göra så. Jag hade blivit kränkt av detta, ta upp det med mig privat å sen med de andra anställda då jag inte kommer till jobbet mer igen. Sen om det är olagligt i sig vet jag egentligen inte, men mycket kränkande å fult att göra så.
__________________
Senast redigerad av Onan-eraren 2020-07-26 kl. 15:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in