• 4
  • 5
2020-07-30, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franticiality
Ställde samma fråga i wilmatråden ett tag sen. Nån nämde här att Uddevalla där han bodde har korta köer till bostäder. Hade han bott i Stockholm så hade det vart en annan historia..
Ja, det är bara i storstäderna som det är bostadsbrist.
Citera
2020-07-30, 00:58
Medlem
Bor i en förort till Stockholm med stor bostadsbrist. När jag växte upp här så var kötiden ca 2 år för att få en hyres, nu är det över 10 års kö. Bor ju bara invandrare i hyresområdena.

Det byggs massor i kommunen. De privata bostadsförmedlarna har vissa lägenheter i kösystem, de andra fylls upp av nyinvandrare. Inte ett ord svenska kan de. Kastar ut sopor genom fönstrena. Sätter upp madrasser och mattor för fönstrena.

I alldeles sprillans nybyggda höghus.

Vem betalar?
Citera
2020-07-30, 01:40
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Bor i ett finare område i Stockholm där lägenheterna kostar 8-15 miljoner ca.

Finns ett flertal boende i de absoluta topplägenheterna som inte ens kan svenska. Någon madrass på golvet och glödlampor i taket.
Vet detta då jag varit inne hos dem.

Gemensamt för dessa är att samtliga ha c/o adresser (varför vet jag inte).

Självklart är det någon form av fifflande jag inte förstår mig på/satt mig in i.

Kanske har de sparat ihop och är astronauter, civilingenjörer och mångmiljonärer?
Vad vet jag?
Det var väl någon invandrarkvinna med barn i Malmö, vars lägenhet betalades av kommunen, som hyrde ut den till typ 18 andra invandrare. Själv hade kvinnan och barnen sedan länge flyttat tillbaka till mellanöstern, utan att kommunen visste om det. Hon cashade in duktigt på uthyrningen av lägenheten som kommunen betalade.

Många invandrare är väldigt uppfinningsrika när det gäller att fiffla. Vi svenskar har inte det i oss på samma sätt, pga av högre moral, även om det tyvärr håller på att ändras, som en anpassning till hur andra (invandrare) gör.
Citera
2020-07-31, 13:06
Medlem
Var ligger dom höghusen?
Citera
2020-07-31, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krongjort
När socialtjänsten i en kommun tilldelar någon en bostad, så räknas inte detta som förtur i någon bostadskö. Antalet lägenheter som socialtjänsten får tilldela människor av olika skäl behöver heller inte redovisas öppet för kommunens invånare. Socialtjänsten har även förtur till lägenheter innan de hamnar i själva kösystemen som kommunen förfogar över.

Genom att kommunen och socialtjänsten använder sig av detta system, så kan en majoritet av lediga lägenheter i en kommun tilldelas nyanlända, eller andra socialt utsatta, utan att någonsin behöva förmedlas via kösystem, det behöver inte kallas förtur, samt att det aldrig behöver redovisas några siffror för befolkningen.

Så kommuner förmedlar färre legenheter via sina kösystem, då dessa istället förmedlas av socialtjänst, vilket förlänger kötiderna för bostadsköer, eftersom att det finns färre lägenheter som ska förmedlas till en allt större mängd köande människor, år efter år. Samtidigt så behöver kommunen också allt fler lägenheter att dela ut till socialt utsatta, dit även nyanlända tillräknas.

Bra samanfattning, och så har det sett ut i väldigt många år. Var lika dant på 80talet men då var det socialfall och ensamsående med barn som hade förtur.
Sen miljeniumskiftet har de har nyanlända hamnat först i kön.
Så som svenskfödd med jobb så kan man i de flesta komuner glömma det fär met hyresrätt så det br. som gäller om man inte har kontakter.
Citera
2020-08-02, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderkort
Det va inget bevis, jag vill ha bevis på att flyktingar fått en lägenhet före svenskar.

Lägg av med att trolla sönder alla trådar. Det är allmänt känt att många kommuner ger nyanlända förtur i bostadskön:

Citat:
I årets undersökning uppgav 174 av landets 290 kommuner att de låter vissa grupper gå före i kön, vilket motsvarar cirka 63 procent av kommunerna som svarat på enkäten. Det absolut vanligaste skälet till att förtur beviljats är att personen i fråga varit nyanländ. Bara under fjolåret gav 109 av landets kommuner förtur på dessa grunder.
https://www.hemhyra.se/nyheter/nyanl...len-av-landet/
Citera
2020-08-02, 23:14
Medlem
Så här är det - Vi är i Sverige o lagarna har skrivits av svenskar på svenska men de Positiva
Lagarna är inte till för svenskarna.

Detta gäller inte bara bostäder utan det finns även Medborgarlön som man får oavsett om man
är utfattig eller miljardär - men den medborgarlönen kan inte svenska medborgare få - enbart
utländska, statslösa o papperslösa (som inte är EU-medborgare med smärre undantag för TaskspeleROM
TiggeROM o ZiggeROM.

De som inte är nyanlända har någonstans att bo - de bor t ex hemma o kan fortsätta göra detta.

Carl Douglas är +60 o bor fortfarande hemma - men bor förhållandevis bra, trots att han bor hemma.

Tips till de som vill flytta hemifrån - skriv ut er till utlandet några månader - o flytta tillbaka-
då har Ni förvandlats till nyanlända och skall behandlas som andra nyanlända oberoende av etnicitet
o religion - det står i grundlagen
Citera
2020-08-02, 23:16
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Bra samanfattning, och så har det sett ut i väldigt många år. Var lika dant på 80talet men då var det socialfall och ensamsående med barn som hade förtur.
Sen miljeniumskiftet har de har nyanlända hamnat först i kön.
Så som svenskfödd med jobb så kan man i de flesta komuner glömma det fär met hyresrätt så det br. som gäller om man inte har kontakter.

Vilket ju säger något om hur de prioriterat/r "utsatta". Att invandrare successivt ätit sig förbi alla andra grupper och vi ser då hur myndigheter, media och bestämmare generellt ser på människor utifrån olika attribut som bakgrund och godhetsvärde. PK-samhället har helt tagit över i frågan, kan man lugnt påstå.

Det är inte en kö i vanlig bemärkelse utan en rangordning av PK i olika snyftfaktorer och offerkategorier, där etnicitet är bland det första de bedömer/kollar på. Invandrare och hudfärgshandikappade kommer alltid stå längst fram för PK. Något att tänka på för vanliga svenskar som inte är immuna i livets alla potentiella dalar, eller när PK säger mästrande att etnicitet inte avgör någonting.
Senast redigerad av -GG 2020-08-02 kl. 23:19.
Citera
2020-08-02, 23:24
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lexitp
- - - Ska man verkligen prioritera flyktingar över infödda medborgare?

Ursäkta om jag låter spydig, men det här måste vara något av det mest naiva jag någonsin läst på Fb. RuinSväldt var åtminstone explicit vad gäller 7K;s befolkningsutbytespolitik, för honom var det om jag minns rätt "självklart" att landet (inom "några gränser någon hittat på") tillhör "de som kommer hit mitt i livet".

Är väl - som tråden visat - ingen hemlighet att kommunerna måste bistå nysvenskarna med bostäder, ergo; gå före i köerna.
Citera
2020-08-03, 20:26
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Spela inte dum. Kommuner är skyldiga att anvisa bostad till nyanlända flyktingar under två år. Många kommunala. bostadsbolag låter sedan hyreskontraktet övergå till ett vanligt kontrakt.

Precis så är det med i min kommun.

självklart helt galet, men detta är ju något som våra politiker både i Regeringen och på lokalnivå har bestämt...

Märk väl : I princip INGEN av dessa politiker bor själva i hyresrätter i Segregerade områden.

I min stad vet jag en enda (1!!) Politiker som bor i en hyresrätt och detta område är inte segrerat så hårt ännu.

Skrämmande utveckling...
Citera
2020-08-03, 22:13
Medlem
Blot-Svens avatar
Snacka om pull-faktor om det kommer till allmän kännedom i arabvärlden att man får en egen villa eller varsin lägenhet åt sina fruar om man har tur. Sjukt, sjukt, sjukt.
Dessutom göder det bostadsbubblan ytterligare om kommuner ska gå in med vad som krävs och köpa upp lägenheter/hus oavsett pris. Det är inte rimligt.

Det finns ju f.ö. någon tanke om att det är rättvist att nyanlända icke-svenskar ska få det mest grundläggande serverat för att kunna stadga sig här och komma ikapp, eftersom svenskar haft hela livet på sig att förbereda sig. Enligt detta synsätt är vårt land är till för alla. Utjämning för att alla som bor här ska ha ungefär likadana förutsättningar, minimum. Sjukt, sjukt, sjukt. När man tänker på det är det helt vansinnigt att man ska kunna flytta hit bara så där och leva praktiskt taget gratis.
Citera
2020-08-03, 23:22
Avstängd
31G350125s avatar
Många nyanlända som får förtur, till populära adresser i Stockholm. Det är sjukt att vi ens ge dem asyl. Asylrätten är vidrig.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in