Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-01, 13:06
  #13
Medlem
Det är inget fel på fonderna i sig. Däremot överlappar de en hel del och det ger intrycket av att du inte vet varför du valt just dessa fonder. Problemet med det är att du inte har en långsiktig syn och kommer då känna dig sugen på att sälja dom när det dippar lite. Du kommer alltså att göra dåliga beslut.

Tycker att du ska begränsa urvalet till 3-5 fonder. Skriv ner varför du väljer var och en av dem. Det kräver att du gör lite research. När du gjort det är det bara att köra - då vet du vad du köper och känner dig tryggare med dina val.
Citera
2020-08-01, 13:13
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ok, framtiden lär utvisa vem av oss som har rätt - men varför ska du dra med honom i den förestående kraschen? Att gå in efter det, jepp, självfallet, men att justera ned sitt långsiktiga innehav 30-40 procent -> = vansinne.

TS månadssparar en tusenlapp. Nu sa han inte hur mycket han har i dagsläget men jag utgår från att det inte är några storsummor det rör sig om. har man ett månadssparande med 20 års sparhorisont i breda fonder är det lönlöst att försöka tajma marknaden. bara att följa med ner och forsätta köpa under nergången.

Hade vi snackat stora summor och en kortare sparhorisont så kanske det hade varit värt att ta sig en funderare dock.
Citera
2020-08-01, 13:19
  #15
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
- - - har man ett månadssparande med 20 års sparhorisont i breda fonder är det lönlöst att försöka tajma marknaden. - - -

Ja, under normala tider, men alla börser så upphaussade nu av nytryckt likviditet - så jag skulle råda TS att gå in EFTER kraschen! Men som sagt, framtiden får utvisa. Jag vet att det bränner i skinnet att nominellt få 1,25 % avkastning, när inflationen är 0,7% och dessutom skatta på den, men du slipper uppleva raset ivf...
Citera
2020-08-01, 22:53
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silkesgossen
Hej flashback är ny på fonder/aktier och tar gärna kritik och ider för fördelningarna för mitt månadssparande. Just nu så är det 1000kr i månaden Jag fördelar på dem här fonderna.

Avanza Global... 25 %
Avanza USA.... 7 %
Avanza Europa... 5%
Avanza Emerging Markets...10%
Avanza World Tech by TIN.. 10 %
Avanza Zero...3%

Swedbank Robur Ny Teknik A.... 5 %
Swedbank Robur Fastighet A....10 %
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri A1...10%

Länsförsäkringar Småbolag Sverige A....5%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag....5%
Länsförsäkringar Fastighetsfond A.....5%

Mvh Silke.

Måste du ha så många fonder? På 1000kr i månaden blir det väldigt splittat. Kan man verkligen köpa 30-50 kr per köp?
Byt avanza global mot Lf indexnära. Högre skatt på utdelningarna i Luxemburg.
2 fastighetsfonder räcker med högst en.
Ta bort zero som underpresterat länge.
Skippa USA och Europa fonden, det får ändå båda i globalfonden.
Citera
2020-08-04, 09:17
  #17
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Måste du ha så många fonder? På 1000kr i månaden blir det väldigt splittat. Kan man verkligen köpa 30-50 kr per köp?
Byt avanza global mot Lf indexnära. Högre skatt på utdelningarna i Luxemburg.
2 fastighetsfonder räcker med högst en.
Ta bort zero som underpresterat länge.
Skippa USA och Europa fonden, det får ändå båda i globalfonden.


Å andra sidan spelar det ju ingen roll, teoretiskt hade man ju kunnat haft 1 000 globalfonder med en krona i varje eller en globalfond för 1000 SEK, blir ju samma effekt.

Men vid eventuell ombalansering så blir det så klart lite mer klickande och räknande.

Har TS funderat på annat än equities?

Mitt förslag:
80% LF Global
10% Avanza EM
5% Guld
5% Vanguard Total Bond

Omvikt en gång per år för att återställa den balansen.

När det är mindre än tio år kvar innan du ska börja med större uttag så bör räntedelen ökas markant, lite tråkiga REITs kan också införskaffas då.
Istället för att försöka hitta nästa stora bransch så kan du ha en plan med belåning för att öka avkastningen om du vill försöka slå index.
Citera
2020-08-04, 12:21
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Å andra sidan spelar det ju ingen roll, teoretiskt hade man ju kunnat haft 1 000 globalfonder med en krona i varje eller en globalfond för 1000 SEK, blir ju samma effekt.

Men vid eventuell ombalansering så blir det så klart lite mer klickande och räknande.

Har TS funderat på annat än equities?

Mitt förslag:
80% LF Global
10% Avanza EM
5% Guld
5% Vanguard Total Bond

Omvikt en gång per år för att återställa den balansen.

När det är mindre än tio år kvar innan du ska börja med större uttag så bör räntedelen ökas markant, lite tråkiga REITs kan också införskaffas då.
Istället för att försöka hitta nästa stora bransch så kan du ha en plan med belåning för att öka avkastningen om du vill försöka slå index.

Nej man kan inte ha 1 krona i varje, minsta köp är 100kr i dom flesta fonder.

Ja guld.. men vilket vp? Svårt å komma på nåt bra?

Ska du trappa ner till mycket räntor redan 10 år innan uttaget ska ske.
Som å börja bromsa 1 km innan stopSkylten.


Kom igen nu
Citera
2020-08-04, 12:52
  #19
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nej man kan inte ha 1 krona i varje, minsta köp är 100kr i dom flesta fonder.

Ja guld.. men vilket vp? Svårt å komma på nåt bra?

Ska du trappa ner till mycket räntor redan 10 år innan uttaget ska ske.
Som å börja bromsa 1 km innan stopSkylten.


Kom igen nu


Haha nej men det var ju ett exempel Självklart är det krångligt med massor av fonder som överlappar, men avkastningsmässigt så spelar det ju ingen roll.

Beror på din mäklare, finns några ETFer med fysisk uppbackning på guld.

Dåliga tider på aktiemarknaden kan hålla i sig under ett par decennium om det vill sig illa, vi har varit bortskämda med avkastning sedan 80-talet. Att gå från 10 till 20 procent räntor långsamt och jämnt så man ligger runt 20 procent räntor när man går i pension är inte alls så tokigt enligt mig.

Men ni som har kontot i Sverige får ju inte glömma att man nog inte ska ha det i en ISK pga. skatten. Jag har mina räntor på skattefria konton för att inte den lilla avkastningen ska bli ännu mindre.
Citera
2020-08-04, 14:25
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Haha nej men det var ju ett exempel Självklart är det krångligt med massor av fonder som överlappar, men avkastningsmässigt så spelar det ju ingen roll.

Beror på din mäklare, finns några ETFer med fysisk uppbackning på guld.

Dåliga tider på aktiemarknaden kan hålla i sig under ett par decennium om det vill sig illa, vi har varit bortskämda med avkastning sedan 80-talet. Att gå från 10 till 20 procent räntor långsamt och jämnt så man ligger runt 20 procent räntor när man går i pension är inte alls så tokigt enligt mig.

Men ni som har kontot i Sverige får ju inte glömma att man nog inte ska ha det i en ISK pga. skatten. Jag har mina räntor på skattefria konton för att inte den lilla avkastningen ska bli ännu mindre.

Nja..alla 10 års perioder brukar aktier gå plus.
Aktier ger alltid mer än räntor, över några års tid.

En avkastning på minst 1% gör sig bäst i isk.
Och ger det inte mer än det kan man ju likväl ha dom på sparkonto.

Skattefria konto säger du. Var hittar du såna?
Citera
2020-08-04, 14:51
  #21
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nja..alla 10 års perioder brukar aktier gå plus.
Aktier ger alltid mer än räntor, över några års tid.

En avkastning på minst 1% gör sig bäst i isk.
Och ger det inte mer än det kan man ju likväl ha dom på sparkonto.

Skattefria konto säger du. Var hittar du såna?



Brukar är ju keyword här, även med utdelning så tog det tills efter andra världskriget innan USA repade sig från 1929, och ännu längre tog det på de flesta håll i Europa. Nutid kan vi ju titta på Japan.

Poängen med bonds är ju inte att få högre avkastning i en bull market, poängen är ju att ha torrt krut när det skiter sig så man kan köpa på vägen ner.
Möjligt att gränsen går redan vid 1% dålig koll på exakt brytpunkt i Sverige för olika konton.


Med risk för att bli off topic och bli tagen i örat av mod:
En IRA är ju lämpligt för lågavkastande tillgångar och när det är dags att ta ut något så kan man ju hålla sig under standard deduction så blir skatten effektivt noll. (Funkar extra bra med fruga som man kan "file taxes as married filling separate" få ut pengarna via henne)
Måste man ju dock ha beskattningsbar inkomst i USA för men de flesta andra länder på jorden har någon typ av privat avdragsgillt pensionssparande Sverige som är ganska unikt att inte kunna investera någonting privat skattefritt.
__________________
Senast redigerad av Finans.killen 2020-08-04 kl. 14:54.
Citera
2020-08-04, 16:19
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Brukar är ju keyword här, även med utdelning så tog det tills efter andra världskriget innan USA repade sig från 1929, och ännu längre tog det på de flesta håll i Europa. Nutid kan vi ju titta på Japan.

Poängen med bonds är ju inte att få högre avkastning i en bull market, poängen är ju att ha torrt krut när det skiter sig så man kan köpa på vägen ner.
Möjligt att gränsen går redan vid 1% dålig koll på exakt brytpunkt i Sverige för olika konton.


Med risk för att bli off topic och bli tagen i örat av mod:
En IRA är ju lämpligt för lågavkastande tillgångar och när det är dags att ta ut något så kan man ju hålla sig under standard deduction så blir skatten effektivt noll. (Funkar extra bra med fruga som man kan "file taxes as married filling separate" få ut pengarna via henne)
Måste man ju dock ha beskattningsbar inkomst i USA för men de flesta andra länder på jorden har någon typ av privat avdragsgillt pensionssparande Sverige som är ganska unikt att inte kunna investera någonting privat skattefritt.

Jo det var en djup svacka, fast världskrig bromsar ju upp ekonomin och allt i världen. Är typ värsta som kan hända.
Helt normalt att det tog tid. När alla (dom flesta) står enade vill ju alla att ekonomin ska gå framåt.
Inga fler världskrig är i sikte så det är lugnt tycker jag.

IRA? Men jag och många är inte gifta med någon i usa😊.
Citera
2020-08-04, 21:24
  #23
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Jo det var en djup svacka, fast världskrig bromsar ju upp ekonomin och allt i världen. Är typ värsta som kan hända.
Helt normalt att det tog tid. När alla (dom flesta) står enade vill ju alla att ekonomin ska gå framåt.
Inga fler världskrig är i sikte så det är lugnt tycker jag.

IRA? Men jag och många är inte gifta med någon i usa😊.


Jo helt klart, men det visar iaf poängen med en diversifierad portfölj. Det handlar inte heller om några dramatiska skillnader, när man är pensionär så sitter man alltså med min modell med 80% aktier, vilket är högre än t.ex. Såfa fonden i PPM.


Nej IRA blir då ju inte aktuellt, men som sagt räcker det ofta att vara gift med någon från Europa, då de flesta länder har liknande upplägg. Kanske inte helt relevant till tråden men tänkte i alla fall förklara vad jag menade när jag vara vräkte ur mig "skattefritt konto" utan närmare förklaring, kanske dumt av mig.
Citera
2020-08-04, 21:44
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Jo helt klart, men det visar iaf poängen med en diversifierad portfölj. Det handlar inte heller om några dramatiska skillnader, när man är pensionär så sitter man alltså med min modell med 80% aktier, vilket är högre än t.ex. Såfa fonden i PPM.


Nej IRA blir då ju inte aktuellt, men som sagt räcker det ofta att vara gift med någon från Europa, då de flesta länder har liknande upplägg. Kanske inte helt relevant till tråden men tänkte i alla fall förklara vad jag menade när jag vara vräkte ur mig "skattefritt konto" utan närmare förklaring, kanske dumt av mig.

Ja det är bra att diviersifiera, har själv en del räntor och lite guld.
Guld vill jag gärna öka i, USA har 80% valutareserver i guld och flera andra större länder har mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback