Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-08-06, 11:17
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TruckerKing
Intressant. Postnord har blivit lite bättre med tiden, men är nog inte världens starkaste aktör. Det kan mao gå snabbt för Amazon att inta lilleputtlandet Sverige och diktera logistikflödena. Antagligen köper de upp Bring och Best och kör över Postnord totalt såvida de inte accepterar assimilation.

Med ett gäng decentraliserade lagerplatser kan kunderna säkerligen beställa före klockan 12 och få leverans samma dag. Då lär det bli ännu tommare även i de fysiska butikerna. Så, inga teknikbutiker kvar i citykärnorna kombinerat med att fler kontorsföretag satsar på hemarbete. Vad ska det bli av städernas centrum? Förhoppningsvis sociala mötesplatser med avstånd mellan borden!

Jag hoppas även på fler obemannade containerbutiker med livsmedel etc i alla småbyar som idag saknar affär. Kanske något för Amazon det också? Fler hemarbetande ger fler kunder!

Ja, jag trodde i min enfald att amazon i tyskland hade 1 lager, det visar sig att de hittills har byggt 9 stycken bara i det landet..

https://www.lifvs.com/ är pågång med just det du efterfrågar, risken är väl att de blir uppköpta om konceptet blir populärt.
Citera
2020-08-06, 11:59
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Ja, jag trodde i min enfald att amazon i tyskland hade 1 lager, det visar sig att de hittills har byggt 9 stycken bara i det landet..
Förutom deras lager "Fulfillment Centers" tillkommer alla Sortation Centers, Delivery Stations och Prime Now Hubs. De har byggt en hel del världen över:
https://www.mwpvl.com/html/amazon_maps.html
Citera
2020-08-06, 11:59
Medlem
musttomtes avatar
Amazon har ett riktigt bra vapen och det är att dom kan se vad som säljer sedan tar dom in samma varor och sänker priset med några procent samt fri frakt. Riktiga kapitalister dom där på Amazon.
Citera
2020-08-06, 12:03
Medlem
perVers2.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Ja och nej. Det vore dumt att använda PN och lansera under Black Friday. Å andra sidan kommer svensken ha överseende med 1-2 dagars extra leveranstid då vi redan är (in)körda med PN

Ursäkta men jag håller nog inte med dig.
Ett anledning till Amazons framgångar är "prime" som betyder snabb (1-2 dagar) och gratis leverans.
Att Amazon skulle rucka på det just i Sverige tror inte jag på.
Tvärtom kan det nog bli så att Postnord får lägga ned sina planer på att dela ut post bara varannan dag som i försöket i Skåne.
Citera
2020-08-06, 12:30
Medlem
Citat:
Katastrof under många år, man fick faktiskt precis igenom ändringar i EU, syd- och östeuropa skrek givetvis nej i högan sky men det gick igenom, kommer väl ta 2-3 år innan allt är på plats i alla länder men det är en början! https://ec.europa.eu/commission/pres...tement_20_1319

I praktiken gäller det främst cabbotage där bilarna måste hem igen ganska snart, att chufförerna inte får sova i bilarna under veckovila och lite annat som sätter käppar i hjulen för det värsta utnyttjandet.

Om det inte är kvalificerade jobb du tänker på (sådana som amazon redan har eller håller på att rekrytera) så skall du nog hålla dig långt undan, det kommande lagret som verkar bli i eskilstuna vill du inte söka jobb på om man skall utgå från hur amazon hanterar sin personal i andra länder..

Det var kvalificerade jobb jag tänkte på.
Citera
2020-08-06, 13:49
Medlem
HelloWorld123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musttomte
Amazon har ett riktigt bra vapen och det är att dom kan se vad som säljer sedan tar dom in samma varor och sänker priset med några procent samt fri frakt. Riktiga kapitalister dom där på Amazon.

Gör inte Ica samma sak
Citera
2020-08-06, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TruckerKing
Intressant. Postnord har blivit lite bättre med tiden, men är nog inte världens starkaste aktör. Det kan mao gå snabbt för Amazon att inta lilleputtlandet Sverige och diktera logistikflödena. Antagligen köper de upp Bring och Best och kör över Postnord totalt såvida de inte accepterar assimilation.

Med ett gäng decentraliserade lagerplatser kan kunderna säkerligen beställa före klockan 12 och få leverans samma dag. Då lär det bli ännu tommare även i de fysiska butikerna. Så, inga teknikbutiker kvar i citykärnorna kombinerat med att fler kontorsföretag satsar på hemarbete. Vad ska det bli av städernas centrum? Förhoppningsvis sociala mötesplatser med avstånd mellan borden!

Jag hoppas även på fler obemannade containerbutiker med livsmedel etc i alla småbyar som idag saknar affär. Kanske något för Amazon det också? Fler hemarbetande ger fler kunder!

Kvinnorna (de med makt) kommer se till att det finns många arbetsplatser där.
De vill fan inte distansarbeta. De vill åka till en arbetsplats och tjattra med andra kvinns.
Och detta CENTRALT. För de vill shoppa på lunchen o efter jobbet och helst kunna ta fikapuserna på ett cafe.

Möjligtvis kan Amazon bidra till högst välbehövlig konkurrens inom logistikbranschen.
Idag har många företag problem med att frakten kostar mer än värdet av det som ska skickas om det handlar om tex en pall eller en halvpall. Möjligtvis kan Amazon peta i getingboet även här.
Citera
2020-08-06, 14:36
Medlem
jontebulas avatar
Kemikalieskatt och copyswede avgifter höjer priset i Sverige, meningslöst att handla från svensk amazon, hur man än vrider å vänder på skiten kommer tyska amazon vara billigare av just avsaknaden av dessa.
Citera
2020-08-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perVers2.1
Ursäkta men jag håller nog inte med dig.
Ett anledning till Amazons framgångar är "prime" som betyder snabb (1-2 dagar) och gratis leverans.
Att Amazon skulle rucka på det just i Sverige tror inte jag på.
Tvärtom kan det nog bli så att Postnord får lägga ned sina planer på att dela ut post bara varannan dag som i försöket i Skåne.
Menar bara överseende under just black friday
Citera
2020-08-06, 14:58
Medlem
Sveriges små handlare bli utan jobb inom vissa branscher...köpa kläder online finns redan, samt böcker, DVD´s m.m. Antar att de anställda får inget kollektiva avtal. Trots allt är de skyldiga att inkludera moms på allt...så mycket billigare än CDon/adlibris m.m. kan de inte vara...?
Citera
2020-08-06, 15:12
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontebula
Kemikalieskatt och copyswede avgifter höjer priset i Sverige, meningslöst att handla från svensk amazon, hur man än vrider å vänder på skiten kommer tyska amazon vara billigare av just avsaknaden av dessa.

Inte ens säkert att vi kommer kunna beställa från .de efter en .se lansering, så har tydligen amazon agerat i en del andra länder
Citera
2020-08-06, 15:17
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Inte ens säkert att vi kommer kunna beställa från .de efter en .se lansering, så har tydligen amazon agerat i en del andra länder
Varför inte? Hittills har väl inte Amazon blockat cross-borderhandel? Jag har köpt från com, ca, it, de, jp och uk utan problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in