2021-01-30, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
gått ett bra tag sedan lansering och amazon.se suger fortfarande hårt i mkt. hur lång tid ska de fortsätta suga?
Välkommen till det lilla landet undangömt mitt i norden. Omvärlden har tillräckligt svårt att förstå att Sverige faktiskt är ett land, snarare än ett konstigt uttal av Schweiz. Att inte Amazon bryr sig nämnvärt ska inte vara allt för uppseendeväckande.
Citera
2021-01-30, 02:29
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Välkommen till det lilla landet undangömt mitt i norden. Omvärlden har tillräckligt svårt att förstå att Sverige faktiskt är ett land, snarare än ett konstigt uttal av Schweiz. Att inte Amazon bryr sig nämnvärt ska inte vara allt för uppseendeväckande.
Varför ens lanseras här då om man skiter i svenska marknaden?
Citera
2021-01-30, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Bra fråga. Under den enorma mängd år svenskar suttit och sagt "nu kommer Amazon!" har jag suckat och sagt att Amazon skiter i Sverige. Sen till slut kom de hit, men det ändrar ju inte att marknaden är oerhört ointressant för dem.

Samtidigt har de ju smällt upp serverhallar här, så det finns ju en mängd sätt det skulle kunna vara relaterat. Occam's razor kan ju rent av vara att de helt enkelt gick med på att göra det i utbyte mot de helt bisarra serverhallar de får driva under enorma rabatter i ett land som inte har det skitlätt med vare sig jobb eller el (och dessa serverhallar är välidgt dåliga för båda delar). Eller så kanske de strategiskt vill ha faktisk verksamhet där de har serverhallar.

Eller så har de en vision om att finnas överallt och hade helt enkelt utrymme att göra något långt ned på listan.

Hursomhelst ändrar det ju inte hur oviktig marknaden är för dem.
Citera
2021-01-30, 15:17
Medlem
På Amazon på SE är det omöjligt att se var säljaren sitter. Klickade på säljaren och denne hade adress i Italien.

Säljaren valde sedan dropship dvs vars skickades direkt hem till mig från Kina och jag åkte på moms och tull.

Ända chansen att undvika detta är att bara välja varor som står "säljs av amazon" och skippa varor som säljs av partners.
Citera
2021-02-01, 06:45
Medlem
Hardstekts avatar
Amazon är väl inte bra någonstans. Jag har handlat mycket från .de och co.uk, mest för att det har varit gratis frakt.. Men dom sidorna är lika hopplösa och oöverskådliga som .se. Där amazon väljer ut vad man ska se. Helst då en massa billigt junk. packar sakerna skitdåligt.

jag handlar mycket hellre på säg webhallen. Enkel sida att överskåda, där man man få grejerna på 20 min. och så kan man lämna tillbaka direkt.
Citera
2021-02-01, 12:07
Medlem
2n00b4Us avatar
Köpte ett paket via Amazon som skulle skickas med UPS, paketet kom fram i lördags, men jag har fortfarande inte fått någon avi eller så. Använder UPS någon annan form av avisering?
Citera
2021-02-01, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas

Lanseringen var lite av ett hafsverk. Mest troligt hade man ingått avtal som mer eller mindre tvingade dem till lanseringen i höstas. Annars hade man nog väntat lite till.

https://www.bcg.com/en-nor/disruption-at-our-doorstep
Boston Consulting Group släppte i dagarna en rapport om Amazon och deras inträde i Sverige. Sammanfattning på den är:

- Man kommer bredda erbjudandet med fler kategorier, kanske till och med dagligvaror
- Därefter kommer Amazon lanseras i övriga Norden
- Prime kommer. Kan mycket väl lanseras redan i år.
- Sortiment, pris och leveranser kommer vara Amazons styrkor. BCG menar att andra e-handlare kommer att få mycket svårt att slå Amazon på dessa punkter.
- Inom 5 år kan Amazon mycket väl vara störst; med en marknadsandel på 5-10% av e-handeln.

När det gäller priserna gör BCG följande analys:
Amazon är sällan prisledande när de tar sig an en ny marknad. Istället kopierar man närliggande marknader rakt av - för att sedan prisjustera med tiden. Amazon kan vara dyrare än många andra för tillfället - men detta kommer att ändras den kommande tiden.

Och ja, de gör samma analys som jag gjort tidigare i tråden. Amazon tar det lugnt i början, ingen hets. Ganska mediokra på alla punkter. Men detta kommer att ändras. Med tiden kommer de att bli störst och billigast på det breda sortimentet.
Citera
2021-02-02, 11:55
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Köpte ett paket via Amazon som skulle skickas med UPS, paketet kom fram i lördags, men jag har fortfarande inte fått någon avi eller så. Använder UPS någon annan form av avisering?
Jag brukar bara få sms från UPS men om du kan se att paketet är hos ombudet så borde du kunna hämta ut med spårningsnummer, där jag hämtar säger man bara de 4 sista siffrorna för spårningen.
Citera
2021-02-02, 12:29
Medlem
2n00b4Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jag brukar bara få sms från UPS men om du kan se att paketet är hos ombudet så borde du kunna hämta ut med spårningsnummer, där jag hämtar säger man bara de 4 sista siffrorna för spårningen.

Tack får kolla, vill inte riskera att paketet skickas tillbaka.
Citera
2021-02-02, 14:13
Medlem
WindowsSetups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Tror den där informationen är felaktig. Nåt som skickas från amazon.se utanför EU är ju iprincip privatperson från Kina som skickar till privatperson i Sverige = mottagaren betalar postnords moms + administrationsavgift. Är det amazon som fullbordar leveransen så skall man aldrig åka på moms eftersom det aldrig egentligen skall skickas från ett icke-EU land. Problem kan uppstå om amazon skickar ut från GB/UK efter årsskiftet, men då antar jag att dem bjuder på avgiften - postnord kommer däremot inte bry sig om hur länge ditt paket hålls i karantän. Så man får ju hoppas på att amazon.se inte skickar från UK-lager i januari.

Många brittiska produkter jag tidigare såg på amazon.se, fullbordade av amazon, verkar ha försvunnit för leverans inom EU nu i veckan p.g.a rådande brexit-framträde. Man får väl hoppas att amazon tar in dessa på det franska, tyska, italensika och svenska lagret så småningom, så vi kan handla dessa produkter utan avgift.

Jag beställde i början av januari en vara som anlände igår. På paketet stod det att den skickades från kina. Jag fick aldrig någon avi om att betala postnords avgift för tull eller liknande, försändelsen dök bara upp i brevlådan. Spårningslänken jag fick hade information om deklaration; det stor i spårningsinformationen att deklaration pågick ett tag innan leverans utan att jag var kontaktad.

Antingen hade jag tur eller så stämmer informationen om att säljaren ansvarar för tull- och momsavgifter och tog sitt ansvar.

Säljaren var en tredjepartssäljare.
Citera
2021-02-02, 20:19
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Saknar regionsinformation på bluray. Tänkte att de kanske bara sålde regionsfria/region B, men när jag dubbelkollar utgåvorna på blueray.com verkar det inte vara fallet. Jag hittade hur som helst en regionsfri bluray som jag inte hittat på någon annan svensk sida och la en beställning 6 januari. Den verkar inte ha skickas än, trots att den fanns (och fortfarande finns) i lager, så särskilt snabba är de inte. "Fraktas från och säljs av Amazon" så det är inte någon skum återförsäljare. De beräknade leverans till 26 januari, så de har inte gått över tiden än.
Idag fick jag mejl om återbetalning p g a retur. Jag har inte själv returnerat den. I förra veckan såg det ut som att den var i Tyskland och att leveransen var försenad. Troligen har paketet aldrig varit i Sverige. Det här blev ju ganska misslyckat.
Citera
2021-02-02, 20:21
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Idag fick jag mejl om återbetalning p g a retur. Jag har inte själv returnerat den. I förra veckan såg det ut som att den var i Tyskland och att leveransen var försenad. Troligen har paketet aldrig varit i Sverige. Det här blev ju ganska misslyckat.
Amazon kommer floppa hårt i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in