Citat:
Ursprungligen postat av
Sotern
Jag förstår inte Amazons framgång. Microsoft, Apple och Facebooks framgångar förstår jag då de kom med något nytt och revolutionerande.
Men vad har Amazon kommit med för nytt? De säljer på nätet, vilket andra har gjort länge innan. Att sälja prylar på nätet är ju egentligen en fortsättning på det gamla med att sälja på postorder.
Hur kan Jeff Bezos har blivit världens rikaste man på en idé som inte ens är ny? Vad är det nya och revolutionerande med hans framgång?
En av förklaringarna är en stragegi som kallas "long tail". Den handlar om att lagra billigt och erbjuda några exemplar av många, om än svårsålda produkter (så kallade "hyllvärmare"). Bezo började så med böcker men när jag började handla år 2004 var det pga specialutgåvor av musikalbum som inte fanns i affärerna där jag bor. Nuförtiden blir del lite av varje, från toalettartiklar till bildelar, när inte den lokala handeln "levererar", så att säga.
En annan, mindre känd sak är att Amazon drar in mer pengar på Cloud Computing & Storage än på näthandel. Bezos har i allmänhet varit bra på att hitta saker som växer.