2021-07-22, 20:05
Avstängd
53280s avatar
Synd att deras kundtjänst är värdelösa, man kan inte ringa till dem, utan dom ringer upp dej .
Citera
2021-08-07, 01:45
Medlem
Någon som gjort retur av en öppnad vara och fått pengarna tillbaka?

Jag vill skicka tillbaka en vara jag har köpt, ett jättedumt impulsköp... Får man pengarna tillbaka när man gör retur och varan är öppnad? Det har inte gått 14 dagar så jag kan utnyttja ångerrätten, behöver jag skicka in blanketten för det

https://m.media-amazon.com/images/G/...orm_Retail.pdf

eller räcker det bara att göra en vanlig retur via deras hemsida för att få pengarna tillbaka?
Citera
2021-08-07, 06:27
Medlem
Soterns avatar
Jag förstår inte Amazons framgång. Microsoft, Apple och Facebooks framgångar förstår jag då de kom med något nytt och revolutionerande.
Men vad har Amazon kommit med för nytt? De säljer på nätet, vilket andra har gjort länge innan. Att sälja prylar på nätet är ju egentligen en fortsättning på det gamla med att sälja på postorder.
Hur kan Jeff Bezos har blivit världens rikaste man på en idé som inte ens är ny? Vad är det nya och revolutionerande med hans framgång?
Citera
2021-08-07, 09:26
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag förstår inte Amazons framgång. Microsoft, Apple och Facebooks framgångar förstår jag då de kom med något nytt och revolutionerande.
Men vad har Amazon kommit med för nytt? De säljer på nätet, vilket andra har gjort länge innan. Att sälja prylar på nätet är ju egentligen en fortsättning på det gamla med att sälja på postorder.
Hur kan Jeff Bezos har blivit världens rikaste man på en idé som inte ens är ny? Vad är det nya och revolutionerande med hans framgång?
När amazon grundades var e-handel rätt nytt... 1994... så de var först.
Citera
2021-08-07, 13:07
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
När amazon grundades var e-handel rätt nytt... 1994... så de var först.

fast dom sålde bara böcker i början, knappast allt som dom gör idag det är darför dom blivit så stora, du hittar i usa det mesta du behöver just där och med generösa returer och blixtsnabba leveranser är det inte så konstigt dom blivit det dom är idag..

dom gör ju det mesta så att kunden får en så bra köpupplevelse som möjligt, det ska vara enkelt och utan krångel, allt för kunden för utan nöjda kunder får man jack shit...
Senast redigerad av swebarb 2021-08-07 kl. 13:13.
Citera
2021-08-07, 22:35
Medlem
MickeyFinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

En av förklaringarna är en stragegi som kallas "long tail". Den handlar om att lagra billigt och erbjuda några exemplar av många, om än svårsålda produkter (så kallade "hyllvärmare"). Bezo började så med böcker men när jag började handla år 2004 var det pga specialutgåvor av musikalbum som inte fanns i affärerna där jag bor. Nuförtiden blir del lite av varje, från toalettartiklar till bildelar, när inte den lokala handeln "levererar", så att säga.

En annan, mindre känd sak är att Amazon drar in mer pengar på Cloud Computing & Storage än på näthandel. Bezos har i allmänhet varit bra på att hitta saker som växer.
Citera
2021-08-08, 16:10
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickeyFinn
En annan, mindre känd sak är att Amazon drar in mer pengar på Cloud Computing & Storage än på näthandel. Bezos har i allmänhet varit bra på att hitta saker som växer.

En annan kul kuriosa är att de flesta "nya" affärsområden för Amazon startade för att de inte ville betala någon annan för att göra jobbet och de tog till slut ansvar för hela sin logistikkedja. Sedan blev de så bra på dem (eller pressade ut arbetarna som en skurtrasa, varje droppe räknas) att de började göra det åt andra företag sedan eskalerade det rejält.
Citera
2021-08-08, 22:53
Medlem
Det här är mina erfarenheter av Amazon Sverige.

Detta mail skickade jag till Amazon Sverige :
För en vecka sedan skickade jag ett mail till er och inte fått något svar än.
Om jag köper en vara på Svenska Amazons hemsida så ska jag som kund inte betala er tull och införselavgift från USA på 113:- kr. Kunden kan ju inte rå för att varan, fysiskt, inte finns på Amazon Sveriges lager utan bara på hemsidan.
Jag vill få tillbaka dessa pengar för att jag köpt varan i Sverige på Svenska Amazon.
Det här kanske man ska ta upp i media hur ni behandlar era kunder så att fler slipper att bli lurade.
Jag kräver ett svar från er.
Handlar man i Sverige av ett i Sverige registrerat företag så anser jag att man som kund måste betala tull och införselavgift, eller vad tycker ni ?
Citera
2021-08-09, 11:18
Medlem
inspirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umeubbe
Det här är mina erfarenheter av Amazon Sverige.
...

Jag har en liknande erfarenhet av amazon.se.
Jag beställde en vara för 216 kr och fick tull- och momsavgift på 96 kr.
Fick svar av amazon.se att jag skulle betala avgiften och att de sedan skulle ersätta mig. Nu har det gått en månad sedan jag betalade och inget har hänt trots att jag skickat ytterligare två meddelanden till dem.
Citera
2021-08-15, 02:56
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mongomannen
Köp bara prylar där det står "fraktas från amazon". Då blir det inga extra avgifter.

Jag beställde en grej där det står "fraktas från amazon". Grejen ska skickas från Kina och beräknad leverans är onsdagen den 18:e, alltså om 3 dagar. Och frakten var fri. Kan det verkligen stämma att det kan gå så snabbt från Kina? Med fri frakt dessutom.
Citera
2021-08-16, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mossadmartin
Jag beställde en grej där det står "fraktas från amazon". Grejen ska skickas från Kina och beräknad leverans är onsdagen den 18:e, alltså om 3 dagar. Och frakten var fri. Kan det verkligen stämma att det kan gå så snabbt från Kina? Med fri frakt dessutom.

Nej, det skulle jag säga är orimligt. Men en del "kinesiska" företag har lager i Östeuropa och då kan det vara möjligt.
Citera
2021-08-16, 19:46
Medlem
mossadmartins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Nej, det skulle jag säga är orimligt. Men en del "kinesiska" företag har lager i Östeuropa och då kan det vara möjligt.

Ja, eller Tyskland verkar det som. Fick trackingnummer nyss och det är med DHL, och färden startar i Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in