2020-12-06, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fennec
Hej fördomar!

Jag var tvungen att trilla in på Willys en sväng häromdagen när jag var på väg hem. Det jag för första gången blev uppmärksammad på var att majoriteten av kunderna bestod av en väldigt homogen massa. Var det bara en fördom eller ligger det något i det?
Är det så att en viss typ av person bara handlar på en viss affär? I så fall, vem är det som handlar på Coop och inte Lidl? Vem handlar på City Gross och vem handlar på Maxi? Och i ännu större perspektiv, vem köper klädet på HM, Lindex, Dressman eller MQ?
Har ni några teorier eller fördomar?
Folk med god ekonomi tenderar helt klart till att storhandla på lågpriskedja när det kommer till mat, som förövrigt oftare ligger en bit från ens ens bostad, man tar bilen för att storhandla ordentligt för att spara pengar och tid.
Snackar nu förstås mat.

Folk med sämre ekonomi tenderar helt klart att småhandla mera som i små butiker, frukost på bensinstationen osv.
Energidricka och godis inköp under lunchen på arbetet som exempelvis😉

Även om man så tjänar bra med pengar men är ekonomiskt sinnad så vill man ju fortfarande göra bra "klipp".
Även om det egentligen inte har någon direkt betydelse för ens ekonomi när det kommer till matinköp som exempel så speglar ju ofta de små köpen även hur man sköter ens ekonomi när det gäller större pengar.

Vågar nog påstå att man kan se om det är en person som handlar upp lönen varje månad eller lägger undan och investerar beroende på deras köp beteende i matbutiker.
Självklart inget exakt utan tendenser.
Citera
2020-12-06, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Folk med sämre ekonomi tenderar helt klart att småhandla mera som i små butiker, frukost på bensinstationen osv.

Det där har man sett otaliga exempel på. Nu är jag knappast överklass själv, men sådant beteende är så otroligt korkat. Det är den typen av människor som alltid sitter den 24:e varje månad och inte fattar varför de återigen har 0 kr på kontot.
Citera
2020-12-06, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det där har man sett otaliga exempel på. Nu är jag knappast överklass själv, men sådant beteende är så otroligt korkat. Det är den typen av människor som alltid sitter den 24:e varje månad och inte fattar varför de återigen har 0 kr på kontot.
Japp har haft kollegor av den typen som ändå får ut 25 i månaden och alltid har slut på kontot och ser sig själva som några stackars arbetare med svältlön😉

Nu är väl lönen standard i Sverige men absolut inte någon svältlön men tanke på vad man faktiskt kan få för den.
Citera
2020-12-06, 17:06
Medlem
Citat:
Japp har haft kollegor av den typen som ändå får ut 25 i månaden och alltid har slut på kontot och ser sig själva som några stackars arbetare med svältlön😉

Nu är väl lönen standard i Sverige men absolut inte någon svältlön men tanke på vad man faktiskt kan få för den.

25k netto är definitivt inte en svältlön såvida du inte bor dyrt innanför tullarna i Stockholm. En del av det där klientelet är ju de som utgör 2020-talets vänster och ser sig som fattig arbetarklass bara för att de är totalt oförmögna att hantera sin egen ekonomi.
Citera
2021-01-06, 19:37
Medlem
flaess avatar
Så här ter det sig i mina trakter ute på bonnvischan:

ICA - väldigt blandat, men huvudsakligen normalt funtade individer. Från knegare upp till övre medelklass.

Hemköp - mestadels vettigt folk även här.

Coop - salig blandning, men något färre högutbildade. Tveklöst sossarnas favoritkedja! Faktum är att många notoriska socialdemokrater ännu i samtiden endast handlar på Coop, på grund av att främst ICA betraktas som "högerdynga".

Lidl - här får man söka med ljus och lykta efter akademiker. Klientelet utgörs av pensionärer, arbetare, white trash och blattar.
Citera
2021-01-06, 19:50
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes

Lidl - här får man söka med ljus och lykta efter akademiker. Klientelet utgörs av pensionärer, arbetare, white trash och blattar.
Det är synd. Vi har båtlaster av högskolepoäng här hemma men trots detta, eller kanske på grund av detta, älskar vi Lidl. När man har lärt sig deras sortiment så dräller det av guldkorn till låga priser. Visst finns det mängder av minor också. Och man måste ofta komplementhandla annanstans. Men Lidl har fräscha butiker i mina trakter.
Dock gillar jag inte deras nya påfund med digitala kuponger. Det var så befriande tidigare när allt var bara billigt utan krusiduller.
Citera
2021-01-06, 21:08
Handlar där det är närmast. Tidigare låg Hemköp precis under min lägenhet, så då var jag givetvis där dagligen. När de la ner så får jag gå till ICA Supermarket, några hundra meter bort. Behöver jag nått som inte finns där blir det att cykla eller köra (på min el-sparkcykel) upp till ICA Maxi.

När jag ska köpa kläder tittar jag runt i de olika butikerna här i stan, HM, Dressmann, Lindex o nån mer ligger också här i centrum. Bryr mig inte om var jag handlar, bara kläderna passar, ser snygga ut o bra kvalitet.
Citera
2021-01-07, 07:20
Medlem
Lidl och Willys har ju profilerat sig som typiska lågprisbutiker och etablerar sig därför där hyran är låg och det är nära till den tänkta kundgruppen, dvs i förorten (öven om Lidl även har endel butiker i mer centrala lägen). Så det är ju inte konstigt att det ser ut som det gör i butikerna. Bostadsmarknaden är segregerad och då blir även butikerna segregerade.
Citera
2021-01-07, 10:16
Medlem
Handlar där det är närmast, alternativt COOP för storhandel då kvalitén är OK och jag killar kooperativ-idén.

Men den enda butik-typ jag verkligen söker mig till är "större butik ej ansluten till kedja".

Typ som LIDL borde ha varit eller eventuellt en gång i tiden var, innan de började ta in sin egenproducerade skräp under olika namn.

Kort förklarat är dessa butiker ofta som små saluhallar, lite billigare än dem, ungefär i prisklassen av en vanlig ICA men med allt möjligt intressant och ibland vissa sjukt bra erbjudanden. Typ den svenska motsvarigheten till en turkbutik.

Klientellen på sådana platser är oftast de som bor där, plus allmänt skönt folk. Servicen tenderar att vara i särklass bäst. Det är fan som ett äventyr att handla där, man kan verkligen hitta klipp o eftersom jag i princip alltid bestämmer mig vad jag ska köpa på plats om jag inte ska ha gäster så är det helt perfekt.

Favoritbutiken i klassen är: Kampementshallen
Senast redigerad av Diskussionen 2021-01-07 kl. 10:30.
Citera
2021-01-07, 10:34
Medlem
Citat:
Folk med god ekonomi tenderar helt klart till att storhandla på lågpriskedja när det kommer till mat, som förövrigt oftare ligger en bit från ens ens bostad, man tar bilen för att storhandla ordentligt för att spara pengar och tid.
Snackar nu förstås mat.

Även om man så tjänar bra med pengar men är ekonomiskt sinnad så vill man ju fortfarande göra bra "klipp".
Även om det egentligen inte har någon direkt betydelse för ens ekonomi när det kommer till matinköp som exempel så speglar ju ofta de små köpen även hur man sköter ens ekonomi när det gäller större pengar.

Vågar nog påstå att man kan se om det är en person som handlar upp lönen varje månad eller lägger undan och investerar beroende på deras köp beteende i matbutiker.
Självklart inget exakt utan tendenser.

Du har generellt rätt. I alla fall om vi talar om storhandel. Gäller det vardagshandeln (mjölk, juice, frukt o grönt) så har du fel.

Folk ser tyvärr inte sig själva riktigt och fattigare svenssons är väl de med flest fördomar på ett sätt också. Bönder och företagare som bor i villor eller i utkanten av staden åker utan tvekan till typ City-Gross, Stor-Coop och Willys och handlar. Storstadens elit, kanske speciellt kulturelit/yuppies kanske lite mindre, de besöker nog saluhallar lite oftare och många i innerstaden saknar ju faktiskt bil nuförtiden.
Senast redigerad av Diskussionen 2021-01-07 kl. 10:37.
Citera
2021-01-07, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskussionen
Du har generellt rätt. I alla fall om vi talar om storhandel. Gäller det vardagshandeln (mjölk, juice, frukt o grönt) så har du fel.

Folk ser tyvärr inte sig själva riktigt och fattigare svenssons är väl de med flest fördomar på ett sätt också. Bönder och företagare som bor i villor eller i utkanten av staden åker utan tvekan till typ City-Gross, Stor-Coop och Willys och handlar. Storstadens elit, kanske speciellt kulturelit/yuppies kanske lite mindre, de besöker nog saluhallar lite oftare och många i innerstaden saknar ju faktiskt bil nuförtiden.
Jo men det är ju skillnad på att ha en familj och dra in 600 om året och när man ligger på flera miljoner om året.

Vidare så får man i regel dyrare vanor ju mer pengar man tjänar.
En livsstil som motsvarar ens inkomst.
Men man kan ju fortfarande vara den impulsiva som alltid har slut på pengar trotts hög inkomst.
Så självklart är det köpmönster som skiljer folk oavsett vad de tjänar.
Citera
2021-04-05, 20:13
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Man handlar väl på det ställe som är närmast helt enkelt.

Inte om det som i mitt fall är en coop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in