Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-04, 12:43
  #1
Medlem
blitzkriegerns avatar
Hej!

Jag är väl medveten om att man ska vara försiktig med att jämföra tidigare avkastning och använda det som ett mått när man investerar. Jag har däremot hittat några fonder som jag har investerat i eftersom att jag tycker att de verkar bra och de har hittills presterat betydligt mycket bättre än index och när jag kollar historiskt så har det alltid gjort det. Samtidigt så gillar jag sättet som de olika fonderna jobbar på och tänker att jag skulle kunna investera i samma bolag som de gör och skippa att betala alla avgifter, men samtidigt så är de garanterat bättre än mig på att placera pengar och om de då hämtar en så pass hög avkastning så kan de få de % man betalar i avgift.

De fonder jag är högst investerad i är:
Spiltan aktiefond Investmentbolag
SEB Sverigefond Småbolag C/R
Spiltan Småbolagsfond
Länsförsäkringar Fastighetsfond A
Swedbank Robur Ny Teknik A´
Proethos Fond
Avanza USA

Dessa har presterat bra och är någorlunda i den ordning i andel % som jag har investerat i dem. Men jag funderade också på de dolda avgifterna som finns i alla köp och sälj som fonden gör. Jag har inte investerat så mycket i denna typ av fonder eftersom att jag har valt att ha fonder som ett passivt sparande innan och följt Warren Buffets råd, och haft lite aktiehandel vid sidan av men nu vill jag göra det mer aktivt.

Så jag har funderat lite på avgifterna och i slutändan kommer jag betala mycket pengar till fonden i avgifter, men i gengäld kommer jag troligtvis få väldigt mycket pengar med. Men såklart är inget garanterat förutom att de ska ha sina pengar. Men vad tror ni om detta innehav och hur stora brukar avgifterna bli med alla dolda avgifter i form av köp och sälj och källskatter och annat skoj?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback