Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-08, 05:59
  #1
Medlem
Jag håller på och skriver mycket rap och rappar själv, jag är dessutom jäkligt bra. Skriver djupa texter och påminner om såna som Vic Vem t.ex.

Jag ska fixa en låt där jag får hjälp av en halvkänd rappare med allting samt coachning. Jag vill dock lära mig allting själv.

Om man skulle läsa till musikproducent på högskola, skulle jag lära mig så pass mycket att jag kan producera mig själv så pass bra att det är värt det?
Citera
2020-08-08, 06:41
  #2
Medlem
psykoshippiens avatar
Tanken med högskoleutbildningar med yrkesinriktning är väl att ge den kompetensen, ja. Ingen kommer dock hålla dig i handen och hjälpa dig upp.

En bra producent har erfarenhet,är du ung? Kör på det om du tror att du pallar fåfänga idioter resten av ditt yrkesliv.
Du kommer aldrig kunna dra pengar på 100% ditt jobb i slutändan när det kommer till musik, även om du är skitjävlabra.

not: befinner mig inte i musikbranschen, gjort liiiite musik, men har hängt en del med både rappare och popartister som gjort sitt leverbröd på musik. Känslorap sälje r inte (tänker mig "rikard med R")
__________________
Senast redigerad av psykoshippien 2020-08-08 kl. 06:52.
Citera
2020-08-08, 10:23
  #3
Moderator
MondoBizarros avatar
Egen musik: teknik, instrument, inköp och produktion --> Utbildning och studier
/Moderator
Citera
2020-08-08, 13:19
  #4
Medlem
Du kommer inte lyckas tro mig.
Där finns redan så ofantligt många smårappare i Sverige som har riktigt bra texter men som ändå inte slår igenom.
Du kommer bara vara en i mängden.
Dessutom så kommer din halvkända rappare som ska hjälpa dig endast ta dig så långt som han själv nått.
Gå en riktig utbildning istället.
Citera
2020-08-08, 16:56
  #5
Medlem
Du kan inte utbilda dig till en bra musiker.
Citera
2020-08-10, 12:17
  #6
Medlem
WhatDaFuckPsyducks avatar
Nej. Jag avråder dig. Som det verkar har du noll erfarenhet av att producera själv i nuläget, och det blir därför väldigt svårt för dig att (på ett ärligt sätt) komma in på en utbildning som på riktigt kan ta dig dit du vill. Ingen är där för att lära sig/lära ut från scratch, på det sätt du verkar vilja och behöva.

Konkurrensen är fylld av personer som redan ”kan” och som har lärt sig hur de ska lära sig för att utvecklas i sitt skapande. Utbildningen i sig själv har inte gjort mig bättre på att skapa musik. Det enda jag fått ut av ”utbildning i musikproduktion” är ”kontakter” och vänner + CSN vilket möjliggör att man kan *ÖVA* på heltid (det finns ingen som lär mig steg för steg eller håller min hand, utan det handlar om övning)

Jag skulle rekommendera dig att börja med att kolla youtube videos och applicera det de lär ut. Efter att ha gjort det ett tag kommer du förhoppningsvis känna dig trygg i att fortsätta lära dig själv med de ofantliga resurser som finns online. Först då kan du kanske fundera på att gå en musikproduktionskurs på en folkhögskola.

Ladda gärna upp något ljudklipp när du rappar också. Du säger att du är jäkligt bra, men jag tror inte jag är den enda som vill bedöma det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in