Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2021-07-16, 23:37
  #49
Medlem
Ozmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horungen117
hur många timmar per dag är man i skolan när man pluggar i YH?
8 timmar ungefär. Två dagar skola i veckan, resten "självstudier". Jag la ca 3 timmar/vecka på självstudier.
Citera
2021-07-18, 09:46
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knavius
Det som också är roligt med YH är att man är brutalt ärlig med att de flesta yrken faktiskt är rätt enkla och det handlar bara om att komma ut och öva. Man läser inte universitet för att få ett jobb direkt även om attityden är så. Man läser på universitet för att få en bred kunskap inom ett område och det kan ju vara för skojs skull man gör det.

Jag blir mer och mer övertygad om att hetsen vid papper bara handlar om "diffusion of responsibility". Rekryteraren kan skylla på universitetet, den som tog anställningsbeslutet kan skylla på rekryteraren. Företaget kan skylla på den som tog anställningsbeslutet.
Citera
2021-07-18, 16:02
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ozmeister
8 timmar ungefär. Två dagar skola i veckan, resten "självstudier". Jag la ca 3 timmar/vecka på självstudier.
om en yh har inte en matsal kan det betyda att det är bara lektioner till kl 11-12 varje dag?
Citera
2021-07-18, 16:25
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Det var en sådan studietakt att runt 30% kuggade när det var tentor. Visst vissa var inte lika hängivna som andra och andra var inte lika slipade som andra. Jag själv la ner 8 timmars studier i skolan + 2-4 timmars studier hemma samt delvis plugg på helgen för att inte kugga på någon tenta.

På mattetentorna på civilingenjörslinjerna är det inte ovanligt att hälften av klassen kuggar. Åtminstone var det så när jag läste. Bara som en jämförelse.
Citera
2021-07-27, 10:52
  #53
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenkennet
På mattetentorna på civilingenjörslinjerna är det inte ovanligt att hälften av klassen kuggar. Åtminstone var det så när jag läste. Bara som en jämförelse.

Man ska inte ta för givet att de som blir antagna till olika universitetskurser per automatik har lättare för studier än de som läser andra sorts utbildningar. Extremt många klarar ju inte sina Universitetsutbildningar på utsatt tid men det är nog inte primärt för att utbildningen är så svår utan snarare beror på att de slappar för mycket under utbildningens gång.

Vi inom YH var mindre klasser och blev också därav en tightare grupp som hjälpte varandra. Det är nog inte lika lätt att åstadkomma på universitetet...
Citera
2021-07-27, 14:16
  #54
Medlem
Alltså, anställda med examen från universitetet har ofta fördjupade kunskaper inom sitt område. De har bra teoretiska kunskaper, men de har svårt att tillämpa sina kunskaper i början, men de lär sig mycket snabbt. Anställda med examen från yrkeshögskolan är bra på praktiska lösningar i början, men jag märker att deras kunskaper är mycket begränsade när vi diskuterar komplicerade saker.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback