Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-12, 14:58
  #1
Medlem
Hej!
Behöver tips på hur jag ska lösa mitt problem. All tips och hjälp uppskattas.

Min sambo äger idag en lägenhet tillsammans med våran gemensamma vän.
lång historia men det vi vill göra är att jag vill lösa av min väns bolån på 1.3miljoner så jag kan ta över 50% av ägandet av lägenheten.
Totala lånebeloppet för mig och min sambo blir då 2.66miljoner.
Lägenheten är köpt för 3.2miljoner 2018/2019

Vi båda har inkomster som räcker för belåningen på 2.66 miljoner och lägenheten är köpt för 3.2miljoner.

Vi har ordnat värdering på lägenheten som då är 2.7miljoner i dags läget.

Bankerna säger då att lägenheten har sjunkit i värde och enligt deras "Data värderingar" är bostaden belånad redan över 85%.

Jag har ett bolån på 1.58mil och har sålt min lägenhet som har utflytt 1 september.

Bankerna tycker att detta är jätte komplicerat och bollar runt oss och vi får känslan att de bara inte vill hjälpa oss.
Vi har även kontaktat bluestep som har höga räntor och låga krav, allt såg jätte bra ut tills han skulle återkomma. Vi väntar i över 1 vecka för en återkoppling och tillslut mejlar jag handlägaren och inte får ett svar. Ringer upp till deras kontor och får då svaret att ärendet har avslutats och får svaret att detta är inget de kan bevilja.

Ringde SBAB och fick ett kort svar att vi måste lösa detta med SEB och att de inte ens vill ta upp ärendet.

Så min fråga är då.
Vad har jag för alternativ?
Hur kan jag ta ut min vän och lösa av han ur bolånet?
Vår vän har ställt upp för oss då vi satt i en hård knipa och behöver lösa ut honom på 1.33miljoner.

Ursäkta långa inlägget det är lite komplicerat men hoppas någon kan komma på någon lösning för detta har verkligen påverkat våra liv och ekonomi hårt.
Tack på förhand.
Citera
2020-08-12, 15:09
  #2
Medlem
Briasccas avatar
Förstår jag dig rätt att du med din lösning har en egen skuld på din gamla lägenhet på 1,58 MSEK samt att du kommer ha ytterligare 1,33 MSEK i skuld genom att du löser ut er vän, alltså totalt en skuld för dig på 2,91 MSK, och med en halv lägenhet som säkerhet (värdet på din säkerhet är då 1,35 MSEK). Det innebär att banken skulle låna dig 1,56 MSEK in blanco, och det gör de nog inte till någon i ditt inkomstintervall.

Så jag tror privatlån är enda möjligheten, föräldrar, familj eller liknande. Alternativt sälja lägenheten, lösa ut er vän genom att han får 50 % och så köper ni något mindre ihop och börjar på ny kula.
Citera
2020-08-12, 15:12
  #3
Moderator
Maviels avatar
Har du sålt din lägenhet? Vad kommer du att ha kvar i lån på den? Är den del av lånen sambons? Kan det vara där skon klämmer? Det blir total belåning på nästan 3 miljoner för er båda - hur mkt av detta är på dig?

Jag hade kollat runt på olika banker. Din överskrift nyproduktion - om detta handlar om en nyproduktion kan det vara därför banken strular. Om det är så ta reda på vilken bank som finansierat nyproduktionen och vänd dig till den.
Citera
2020-08-12, 16:03
  #4
Medlem
Okej, för att förtydliga lite.
Du vill köpa din väns halva av lägenheten. Det är inga problem. Däremot kan det bli lite problem med finansieringen. För om du köper lägenheten så köper du den för halva marknadsvärdet, och behöver du ett banklån så innebär det att du och din sambo tillsammans inte kan ha lån på mer än 85% av bostadens värde.

Bostadens värde = 2,7 milj
Maximalt bolån (85%) = 2,295 milj
Din sambos lån = 1,33 milj
Lån som du max kan ta = 965 000

Så om du ska köpa halva lägenheten så kommer du köpa den för halva marknadsvärdet vilket är 1,35 milj. Av dessa kan du få 965 000 i bolån (förutsatt att du uppfyller övriga krav för lån) och resten, 385 000 behöver du lägga in själv. Antingen i sparpengar eller om du möjligtvis kan få ett blancolån på hela eller delar av summan. MEN om du tar ett blancolån för detta så kan det även påverka hur mycket du får i bolån.
Sedan kan din polare vara schysst och sälja lägenheten under marknadsvärdet om han bara vill ha 1,3 milj så han kan lösa lånet. Men då får du inte heller låna lika mycket som bolån. Köper du för 1,3 milj så borde du max få låna 922 500 i bolån, och du får då lägga resten upp till 1,3 milj själv (vilket blir 407 500 kr)

Om du har sålt din gamla lägenhet och kommer kunna lösa lånen vid försäljningsdatumet så brukar bankerna vara okej med att du äger flera bostäder samtidigt så länge de anser att du har råd med de dubbla kostnaderna temporärt.
Citera
2020-08-12, 19:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Förstår jag dig rätt att du med din lösning har en egen skuld på din gamla lägenhet på 1,58 MSEK samt att du kommer ha ytterligare 1,33 MSEK i skuld genom att du löser ut er vän, alltså totalt en skuld för dig på 2,91 MSK, och med en halv lägenhet som säkerhet (värdet på din säkerhet är då 1,35 MSEK). Det innebär att banken skulle låna dig 1,56 MSEK in blanco, och det gör de nog inte till någon i ditt inkomstintervall.

Så jag tror privatlån är enda möjligheten, föräldrar, familj eller liknande. Alternativt sälja lägenheten, lösa ut er vän genom att han får 50 % och så köper ni något mindre ihop och börjar på ny kula.

Hej!
Nej mitt bolån blir löst 1september. Blanco är sista utväg då jag inte vill ha blanco på 1.3mil.

Vår totala skuld på lägenheten blir 1.33+1.33mil = 2.66mil krävs att banken godkänner
Citera
2020-08-12, 19:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Okej, för att förtydliga lite.
Du vill köpa din väns halva av lägenheten. Det är inga problem. Däremot kan det bli lite problem med finansieringen. För om du köper lägenheten så köper du den för halva marknadsvärdet, och behöver du ett banklån så innebär det att du och din sambo tillsammans inte kan ha lån på mer än 85% av bostadens värde.

Bostadens värde = 2,7 milj
Maximalt bolån (85%) = 2,295 milj
Din sambos lån = 1,33 milj
Lån som du max kan ta = 965 000

Så om du ska köpa halva lägenheten så kommer du köpa den för halva marknadsvärdet vilket är 1,35 milj. Av dessa kan du få 965 000 i bolån (förutsatt att du uppfyller övriga krav för lån) och resten, 385 000 behöver du lägga in själv. Antingen i sparpengar eller om du möjligtvis kan få ett blancolån på hela eller delar av summan. MEN om du tar ett blancolån för detta så kan det även påverka hur mycket du får i bolån.
Sedan kan din polare vara schysst och sälja lägenheten under marknadsvärdet om han bara vill ha 1,3 milj så han kan lösa lånet. Men då får du inte heller låna lika mycket som bolån. Köper du för 1,3 milj så borde du max få låna 922 500 i bolån, och du får då lägga resten upp till 1,3 milj själv (vilket blir 407 500 kr)

Om du har sålt din gamla lägenhet och kommer kunna lösa lånen vid försäljningsdatumet så brukar bankerna vara okej med att du äger flera bostäder samtidigt så länge de anser att du har råd med de dubbla kostnaderna temporärt.

Hej!
Du är på helt rätt spår. Det är ju så bankerna räknar också och det är vi med på dock så är inte banken så sugna på låta oss lägga resten av insatsen genom våra besparingar. När vi liksom löser ett av kriterierna som de kräver så kommer de på något annat påhitt.

Finns det något annat sätt vi kan lösa detta på?
Tack på förhand
Citera
2020-08-12, 19:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzime
Hej!
Du är på helt rätt spår. Det är ju så bankerna räknar också och det är vi med på dock så är inte banken så sugna på låta oss lägga resten av insatsen genom våra besparingar. När vi liksom löser ett av kriterierna som de kräver så kommer de på något annat påhitt.

Finns det något annat sätt vi kan lösa detta på?
Tack på förhand

Varför skulle inte banken vilja att ni lägger in kontanterna som behövs? Förutsatt att ni inte behöver barskrapa er utan har en rejäl buffert kvar, samt har inkomster som täcker era kostnader så ser jag inget problem.
Om det är så att banken tycker ni behöver barskrapa er för att lägga kontantdelen så är det enda ni kan göra att spara ihop mer pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in