Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-12, 22:58
  #1
Medlem
Jag sitter och lurar på bostadsköp. Jag har hittat bostadsföreningar som tillåter andrahandsuthyrning.

Tittar på främst ettor i storlek 20-25 kvm. Min totala kostnad innan skatteavdrag är 7500 för dessa. Finns det verkligen folk som är villiga att betala 8500-9500 för att hyra sådana?

Då jag haft möjligheten att hjälpa en kompis som har en lägenhet i Bromma har jag fått lite insikt. Kompisens nyproducerade lägenhet hyrs ut för 8000-9000. Den är i ett fint område i Bromma, dock en kortare bussträcka ifrån någon tunnelbana. Totalt tar det cirka 35 minuter in till t-centralen från lägenheten. Intresset har varit helt dött. T.o.m. när man skriver till de som lagt ut "Söker bostad" på blocket, får man inget svar alls.

Likväl när jag provat att kontakta uthyrare på blocket tycks alla ha kvar sina lägenheter, även äldre publiceringar. AirBnB har också ett rekordstort antal tillgängliga lägenheter.

Finns det bara intresse för lägenheter inom tullarna, t.ex. Vastastan och Södermalm?
Citera
2020-08-12, 23:32
  #2
Medlem
staticages avatar
Bromma är skit för nära Järva
Citera
2020-08-13, 00:02
  #3
Medlem
Misantrop1891s avatar
9500 för 20kvm? Gå och lägg dig, såna som du som är problemet med marknaden. Du borde rikta in dig på att bygga Asylhem om du ändå tänkt försöka göra pengar på uthyrning av bostad. Där kan du nog få 10k för 20kvm. Har bott i centrala Sthlm, Gbg och Malmö hela mitt liv, dyraste jag har pröjsat är då nog gågatan i Malmö där pröjsade jag 8k i månaden för en tvåa. Gärdet var dyrt med, 7k för en liten lya. Gbg hade jag vid korsvägen för 3,5k. Bästa pris per kvm x läge där sett till efterfrågan i alla fall. Ska du fixa en eftertraktad lya i Sthlm skulle jag rekommendera Norrort. Bergshamra är bra. Täby, Vaxholm, Danderyd, Sollentuna, Vallentuna, Norrtälje (kanske lite långt till stan dock). Men Bergshamra tar ju bara ca. 5min in till centralen eller nåt. Det var ett skönt ställe å bo minns jag.
Citera
2020-08-13, 09:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranfir
Jag sitter och lurar på bostadsköp. Jag har hittat bostadsföreningar som tillåter andrahandsuthyrning.

Tittar på främst ettor i storlek 20-25 kvm. Min totala kostnad innan skatteavdrag är 7500 för dessa. Finns det verkligen folk som är villiga att betala 8500-9500 för att hyra sådana?

Då jag haft möjligheten att hjälpa en kompis som har en lägenhet i Bromma har jag fått lite insikt. Kompisens nyproducerade lägenhet hyrs ut för 8000-9000. Den är i ett fint område i Bromma, dock en kortare bussträcka ifrån någon tunnelbana. Totalt tar det cirka 35 minuter in till t-centralen från lägenheten. Intresset har varit helt dött. T.o.m. när man skriver till de som lagt ut "Söker bostad" på blocket, får man inget svar alls.

Likväl när jag provat att kontakta uthyrare på blocket tycks alla ha kvar sina lägenheter, även äldre publiceringar. AirBnB har också ett rekordstort antal tillgängliga lägenheter.

Finns det bara intresse för lägenheter inom tullarna, t.ex. Vastastan och Södermalm?
Tillåter de andrahandsuthyrning och/eller AirBnB utan anledning? De allra flesta tillåter väl inte AirBnB?
Citera
2020-08-13, 11:20
  #5
Medlem
Det beror ju helt på var i Bromma lägenheten ligger. 35 min restid till centralen är riktigt långt. Det är att jämföra med områden långt ut på pendeln. Ej attraktivt för en jobbpendlare. Och det är väl främst de man vill hyra ut till? Lägenheten bör ligga på gångavstånd till T-banan och ej längre ut än Brommaplan. Visst funkar det att bo längre ut men dessa områden är mindre attraktiva.

Bromma är i stort ett helt okej område, allt annat snack är trams.

Bergshamra ligger 10-12min från T-centralen, inte 5. Men som sagt ett mycket populärt område, dock mest större lägenheter.
Citera
2020-08-13, 11:31
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phenomene
Det beror ju helt på var i Bromma lägenheten ligger. 35 min restid till centralen är riktigt långt. Det är att jämföra med områden långt ut på pendeln. Ej attraktivt för en jobbpendlare. Och det är väl främst de man vill hyra ut till? Lägenheten bör ligga på gångavstånd till T-banan och ej längre ut än Brommaplan. Visst funkar det att bo längre ut men dessa områden är mindre attraktiva.

Bromma är i stort ett helt okej område, allt annat snack är trams.

Bergshamra ligger 10-12min från T-centralen, inte 5. Men som sagt ett mycket populärt område, dock mest större lägenheter.
Bergshamra är väl ett tråkigt ställe om man vill ha "utbud".

Många vill ha en lägenhet, men om priset är för högt så väljer kanske många unga att hyra ett rum istället. Om man betalar en hög hyra tar det lång tid att spara ihop till en kontantinsats, och att välja bostadskön är ju inget alternativ i Stockholm.
Citera
2020-08-13, 12:00
  #7
Medlem
Om TS ska vara säker på att ha rätt att hyra ut lägenheten måste hen köpa en ägarlägenhet, inte en bostadsrätt.

I den absolut största delen av bostadsrättsföreningar krävs särskilda skäl för att hyra ut lägenheten i andra hand. Det kan exempelvis vara studier på annan ort under en viss tid.
Citera
2020-08-15, 21:28
  #8
Medlem
lone stars avatar
Det finns ju en del nya brföreningar i Täby bl a. Som är byggda med fri uthyrning. Blir dock svårt tjäna pengar. T ex Lötsjövägen Sundbyberg. 2a 40kvm. Pris 1900000kr. Du behöver in med 570000kr så du ligger på belåning 69% för att få vettig intjäning. Inkl slitage, renovering vart 7e år. Det ger 4250kr/mån i grund. Sen kan du lägga på säg 3500kr/nån antar jag. Du gör kanske 1500kr/mån i vinst om du tar bort det du behöver renovera för i framtiden. Men egentligen ligger föreningen i Hallonbergen o har ganska dåliga B i ekonomiskt betyg. Så kan man få 7750kr i hyra? Det är m a o svårt bli rik på fastigheter i Sverige om du inte satsar på flyktingboende eller har några miljoner o trycka in i ditt boende direkt o va nästan skuldfri. Väldigt svårt för medelsvensson.
Citera
2020-08-15, 21:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misantrop1891
9500 för 20kvm? Gå och lägg dig, såna som du som är problemet med marknaden. Du borde rikta in dig på att bygga Asylhem om du ändå tänkt försöka göra pengar på uthyrning av bostad. Där kan du nog få 10k för 20kvm. Har bott i centrala Sthlm, Gbg och Malmö hela mitt liv, dyraste jag har pröjsat är då nog gågatan i Malmö där pröjsade jag 8k i månaden för en tvåa. Gärdet var dyrt med, 7k för en liten lya. Gbg hade jag vid korsvägen för 3,5k. Bästa pris per kvm x läge där sett till efterfrågan i alla fall. Ska du fixa en eftertraktad lya i Sthlm skulle jag rekommendera Norrort. Bergshamra är bra. Täby, Vaxholm, Danderyd, Sollentuna, Vallentuna, Norrtälje (kanske lite långt till stan dock). Men Bergshamra tar ju bara ca. 5min in till centralen eller nåt. Det var ett skönt ställe å bo minns jag.

Eh, en etta på ca 25 kvm innanför tullarna i Stockholm, andrahand, ligger på ca 10k i månaden. Och då är jag försiktig, kan lätt plussa på ett eller 2 tusen.
Citera
2020-08-16, 12:28
  #10
Medlem
Jag tar lite under 8 för en halvtrist 1a på 43 kvadrat nära tunnelbanan i Bromma (inte blackeberg).

Tycker det är ganska rimligt sett till vad liknande skulle kosta att köpa.

Vill du ha 10k för 20 kvadrat i beckomberga fattar jag att du får det svårt... Och frågan är om man vill ha den hyresgäst som tackar ja till det.

Bättre att inte ockra och få en stabil trygg hyresgäst.
Citera
2020-08-16, 12:34
  #11
Avstängd
TS - hyr ut för 3,000 i månaden så behöver lägenheten inte stå tom.

Eller hyr ut till 10 st TaskspelerROM, TiggeROM, ZiggeROM då kan du nog
få vad du begär - det blir ju inte så mycket per näsa
Citera
2020-08-18, 14:35
  #12
Medlem
DeeDoo2s avatar
Det är inte så mycket invandrare i Bromma, iaf inte där jag bodde. Borde vara lätt att hyra ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in