Citat:
Ursprungligen postat av
HataModeraterna
Hej jag misstnker att jag p riktigt har adhd, men funderar p att verdriva symptomen lite fr att de ska ta en p allvar. r rdd dem ska tro jag fekjar dock. Vad skulle kunna bli konsekvensen om de tror man fejkar till sig en diagnos. r det ett brott och talas folk fr detta? Vill ha en diagnos o f medicin d jag har en del svrigheter i vardagen samt skola pga mina koncentrationssvrigheter och ingen ordning o reda. Tappar bort saker hela tiden osv.
Det r inte fel att verdriva lite, i alla fall i det syftet att vara tydlig. Men hitta d inte p symtom du inte har. Det kan mycket vl synas i de tester du fr gra. De kollar mycket p hur du utfr testerna, inte bara p vilket resultat sjlva testet visar. Att glmma en sida i ett skattningsformulr r en klockren grej.
Du behver ha kring sex symtom fr att uppn kriterierna fr diagnos samt att ett flertal uppkom fre 12 rs lder. Du br ven ha/haft svrigheter i minst tv av dessa omrden i livet: skola, arbete och privatliv.
Ls p s du frstr diagnosen ordentligt och ls ven andras upplevelser hur det r att ha diagnosen. Jag lrde mig mycket om mig sjlv som jag trodde berodde p att jag r lite excentrisk. Beskriv dock i dina egna ord och framst som att du inte r helt sker om just de r ADHD-symtom.
Jag rkade kryssa i ett skattningsformulr att jag var vghalsig, vilket psykologen ifrgasatte. Jag svarade att jag hll med att det r jag ju verkligen inte och att jag inte minns att jag medvetet kryssat i det alternativet, var vid han skmtade att jag fr impulsivitetspong fr det. XD