Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-15, 15:29
  #1
Medlem
Grus-Olles avatar
Jag blir för varje dag som går mer och mer provocerad av skillnaderna mellan dessa två länder, som har glidit längre ifrån varandra än någonsin. Allt från hanteringen av kriminella till coronapandemin.
Detta har märkts under regeringen Löfvén. Varför har det blivit såhär?
Varför tar te x inte den danske statsministern avstånd från Löfvén och hans feministiska regering?

Jag har nämligen bott i Skåne där det vurmas allra mest och där de naiva idioterna på Sydsvenskan med sin globalistiska agenda gång på gång har propagerat för samarbetet i den sk Öresundsregionen. Jo, jag tackar jag.

Det verkar som att det är skåningar och SD-väljarna är de enda som överhuvudtaget har noterat
skillnaderna. Medan dom som har allra sämst koll på våra grannländer är förstås de sinnesförvirrade MP-väljarna i Stockholmsområdet. Vi för vara tacksamma över att Danmark och Sverige inte har någon landgräns, för då hade det förmodligen redan funnits stängsel med taggtråd.

Att jämföra Danmark och Sverige har blivit som att jämföra Lund och Malmö när det gäller tryggheten.
Citera
2020-08-15, 15:48
  #2
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Vet inte riktigt vad du vill diskutera men det är lätt att konstatera att Sverige blir ett allt mer ängsligt land men trång åsiktskorridor. Konsensus ska råda och avvikelser ska straffas.

Men detta är inte envart Lövens verk utan resterande politiker vågar inte opponera sig. I Sverige existerar ingen etablerad opinion.
Det går heller inte att bortse från Reinfeldts period vid makten och hur den påverkar.
Citera
2020-08-15, 15:48
  #3
Medlem
Detevigaavigas avatar
Dan den högmodige. Vilken man. Danmark alltså!
Let's face it. Super land. Svårt att inte gilla

Ja Ja Ja! DANMARK

Citat:
"Dan och Damp, äga dyrbara salar, yppare odal, än I haven; de skicklige äro, att skepp rida, svärd att svinga, och sår öppna."
Citera
2020-08-15, 15:54
  #4
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Jag blir för varje dag som går mer och mer provocerad av skillnaderna mellan dessa två länder, som har glidit längre ifrån varandra än någonsin. Allt från hanteringen av kriminella till coronapandemin.
Detta har märkts under regeringen Löfvén. Varför har det blivit såhär?
Varför tar te x inte den danske statsministern avstånd från Löfvén och hans feministiska regering?

Jag har nämligen bott i Skåne där det vurmas allra mest och där de naiva idioterna på Sydsvenskan med sin globalistiska agenda gång på gång har propagerat för samarbetet i den sk Öresundsregionen. Jo, jag tackar jag.

Det verkar som att det är skåningar och SD-väljarna är de enda som överhuvudtaget har noterat
skillnaderna. Medan dom som har allra sämst koll på våra grannländer är förstås de sinnesförvirrade MP-väljarna i Stockholmsområdet. Vi för vara tacksamma över att Danmark och Sverige inte har någon landgräns, för då hade det förmodligen redan funnits stängsel med taggtråd.

Att jämföra Danmark och Sverige har blivit som att jämföra Lund och Malmö när det gäller tryggheten.


Bra trådstart.

Jag är inte Skåning men har bott där i några år.
Har nu tröttnat på att ha en Helikopter över huvudet hela tiden bla, så har nu flyttat.

Ju sjukare situationen blir i Malmö desto mer vridna blir mina vänstervänner.
Ju sjukare situationen blir i Sverige desto mera vridna blir hela falangen som arbetar på Universitet och inom Media.

Ja, det är enormt provocerande att Danmark och Sverige är så djupt olika.

Särskilt den sista raden jag fetade i din text är mycket träffande.

Jag vet inte varför det är så stora skillnader, blir mest uppgiven av allt från Coronan till invandraridiotin.
Det är så oerhört förkrossande idiotiskt och det finns ingen diskussion värd namnet liknande den i Danmark.

Att läsa Sydsvenskan är likvärdigt med att ha ett Självskadebeteende.
Citera
2020-08-15, 16:33
  #5
Medlem
fladdermusvirusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Jag blir för varje dag som går mer och mer provocerad av skillnaderna mellan dessa två länder, som har glidit längre ifrån varandra än någonsin. Allt från hanteringen av kriminella till coronapandemin.
Detta har märkts under regeringen Löfvén. Varför har det blivit såhär?
Varför tar te x inte den danske statsministern avstånd från Löfvén och hans feministiska regering?

Jag har nämligen bott i Skåne där det vurmas allra mest och där de naiva idioterna på Sydsvenskan med sin globalistiska agenda gång på gång har propagerat för samarbetet i den sk Öresundsregionen. Jo, jag tackar jag.

Det verkar som att det är skåningar och SD-väljarna är de enda som överhuvudtaget har noterat
skillnaderna. Medan dom som har allra sämst koll på våra grannländer är förstås de sinnesförvirrade MP-väljarna i Stockholmsområdet. Vi för vara tacksamma över att Danmark och Sverige inte har någon landgräns, för då hade det förmodligen redan funnits stängsel med taggtråd.

Att jämföra Danmark och Sverige har blivit som att jämföra Lund och Malmö när det gäller tryggheten.

Danmark ligger några år (kanske 5 år?) före Sverige i kulturella trender, och samhällsutveckling.

Så sprids de flesta kulturella trender och samhällsutveckling:

USA => Storbritannien => Nederländerna, Danmark, Sverige => Tyskland.

Så är de andra ländernas utvecklingsnivå, jämfört med Sverige:

USA (20 år före Sverige) => Storbritannien (10 år före Sverige) => Nederländerna och Danmark (5 år före Sverige), Sverige => Tyskland (20 år efter Sverige).

VIKTIGT: Skåne är den del av Sverige som ligger närmast Danmark. Därför ligger Skåne ett par år före tex Stockholm, i kulturella trender, och samhällsutveckling.

Stockholms-etablissemanget jämför ofta Sverige med Danmark, och förfasas över en del nya fenomen i Danmark. Detta är del i processen av hur Stockholms-etablissemanget vänjer sig vid nya politiska och kulturella trender.

Exempel: Stockholms-etablissemanget förfasar sig över Danmarks restriktiva immigrationspolitik, och Dansk Folkeparti. Därefter diskuterar Stockholms-etablissemanget intensivt immigrationspolitik i några år, och tillslut inför även Stockholms-etablissemanget en restriktiv immigrationspolitik i Sverige. Precis så som nu håller på att ske.

Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
skillnaderna mellan dessa två länder, som har glidit längre ifrån varandra.

Så, Danmark och Sverige har INTE glidit ifrån varandra. Vi tillhör SAMMA nordvästeuropeiska kultur. Men Danmark ligger några år FÖRE Sverige i kulturella trender och samhällsutveckling, och inom Sverige så ligger Skåne före Stockholm, och Stockholm före Norrland.

Tyskland ligger 20 år EFTER Sverige i kulturella trender och samhällsutveckling. Det är därför som det känns som om man åkt tillbaka till 1990-talet, när man besöker tyska städer som München. Tyskarna har upptäckt detta själva, och kallar ibland Tyskland för "en försenad nation" ("Die verspätete Nation"). Finland ligger också många år efter Sverige.
__________________
Senast redigerad av fladdermusviruset 2020-08-15 kl. 17:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in