Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-16, 18:08
  #1
Medlem
Arkiaters avatar
Som av en händelse fick jag syn på några personer vilka valt att skola om sig till polis i högre ålder, alltså när de är runt 50 år. Är det inte lite väl sent att påbörja polisutbildningen vid 49 års ålder? Finns det någon övre åldersgräns för att söka till Polishögskolan? Blir dessa äldre poliser verkligen bra poliser?

http://polistidningen.se/2017/02/fle...kholm-och-syd/
https://www.aftonbladet.se/minekonom...ana-blev-polis
Citera
2020-08-16, 18:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Som av en händelse fick jag syn på några personer vilka valt att skola om sig till polis i högre ålder, alltså när de är runt 50 år. Är det inte lite väl sent att påbörja polisutbildningen vid 49 års ålder? Finns det någon övre åldersgräns för att söka till Polishögskolan? Blir dessa äldre poliser verkligen bra poliser?

http://polistidningen.se/2017/02/fle...kholm-och-syd/
https://www.aftonbladet.se/minekonom...ana-blev-polis


Skulle gissa att de i mångt och mycket blir bättre poliser än nybakade 22 åringar som knappt är torra bakom öronen ännu.

Man har en annan livs och arbetslivserfarenhet, troligtvis stött på fler typer av människor och lärt sig hantera folk på olika sätt.
Man är trygg och säker i sig själv i större utsträckning dessutom.

Ser gärna fler som skolar om sig till polis i högre ålder eller att man höjer antagningsåldern på PHS till 25-28.
Citera
2020-08-16, 18:38
  #3
Medlem
Jordgubbes avatar
Polisers favoritord är "nuläget". Och det ser inget vidare ut. I mina ögon går ansökningarna ner i källaren. Dvs ålder är nog minsta problemet framöver för att hålla genomströmningen under armarna. Under tiden utropar Anders Ygeman polisyrket som "attraktivt" - för vem?
Citera
2020-08-16, 18:41
  #4
Avstängd
creepingdeaths avatar
Ja det är i äldsta laget kan man tycka, men samidigt har dom klarat samma tester som nån hälften så gammal så varför inte?

Sen beror det ju på vilken typ av polis dom blir, alla hamnar ju inte i piketen.
Citera
2020-08-16, 19:05
  #5
Medlem
MacEbolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Som av en händelse fick jag syn på några personer vilka valt att skola om sig till polis i högre ålder, alltså när de är runt 50 år. Är det inte lite väl sent att påbörja polisutbildningen vid 49 års ålder? Finns det någon övre åldersgräns för att söka till Polishögskolan? Blir dessa äldre poliser verkligen bra poliser?

http://polistidningen.se/2017/02/fle...kholm-och-syd/
https://www.aftonbladet.se/minekonom...ana-blev-polis

För att svara på din sista fråga:
De har förvärvat viss immunitet mot genus-och We shall overcometänket genom livet och bör därför kunna bli bra poliser.
Citera
2020-08-16, 19:08
  #6
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KAMam
Skulle gissa att de i mångt och mycket blir bättre poliser än nybakade 22 åringar som knappt är torra bakom öronen ännu.

Man har en annan livs och arbetslivserfarenhet, troligtvis stött på fler typer av människor och lärt sig hantera folk på olika sätt.
Man är trygg och säker i sig själv i större utsträckning dessutom.

Ser gärna fler som skolar om sig till polis i högre ålder eller att man höjer antagningsåldern på PHS till 25-28.
Håller med dig!
Citera
2020-08-16, 19:10
  #7
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
För att svara på din sista fråga:
De har förvärvat viss immunitet mot genus-och We shall overcometänket genom livet och bör därför kunna bli bra poliser.
Håller med dig!
Citera
2020-08-16, 19:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
För att svara på din sista fråga:
De har förvärvat viss immunitet mot genus-och We shall overcometänket genom livet och bör därför kunna bli bra poliser.

polisen är politiserad. man ger sig på nationalister och man kastar på telefonluren när någon ringer och vill anmöla ett pågående brott, eller att man anklagas nr man anmäler brottet för att det är ens eget fel att man utsatts för brott medan när en somaliska ringer och kan ingen svenska så skickas tre bilar och eftersom iq:n är på en sköldpaddas nivå så får man köra därifrån eller att mordbränder krivs av snabbare än tre arbetsdagar eller att det viktigaste under dagen är att eskortera brandbilen till ännu en mordbrand som ingen vill snacka om och är "sekretessbelagd".

så polisen för 30-40 år sedan är inte detsamma som idag. de som är äldre och söker in kan förhoppningsvis bistå med ngon typ av riktig kompetens än att ha varit parkerad på bidrag i 30 år. de kommer man förmodligen inte att träffa på för de roteras in blixtsnabbt på saker som kräver lite mer analytisk förmåga än att tömma magget i något som mam påstår vara en terrorist ch missa alla skott.
Citera
2020-08-16, 19:44
  #9
Medlem
indianhejs avatar
Har inget förtroende alls kvar för polisen. Jag vill ha trygga, lugna ock kloka poliser. Tyvärr är det väldigt ovanligt idag.
Jag ser dom inte. Ofta ser jag bara poliser som tror de är häftiga och bara går runt och spänner sig. Dessutom verkar merparten ha låg IQ. Lyssnat en del på poddar det sista där jag hört poliser vittna i domstolar Trots att de har svenska som modersmål hanterar de inte det svenska språket. Många av dom.

När jag tittar tillbaka till min tid på högstadiet så var det tre stycken som blev poliser. Två av dom var kända som anabolatorskar och hade inlärningsproblem. Den tredje hade medelbetyg men svårt med ölsinnet och misshandlade ett flertal personer i sin ungdom. Eliasson, precis som många andra Såssar förstör det svenska samhället.
Om några år, när det svenska samhället totalt fallit drar jag härifrån.
__________________
Senast redigerad av indianhej 2020-08-16 kl. 19:46.
Citera
2020-08-16, 20:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av indianhej
Har inget förtroende alls kvar för polisen. Jag vill ha trygga, lugna ock kloka poliser. Tyvärr är det väldigt ovanligt idag.
Jag ser dom inte. Ofta ser jag bara poliser som tror de är häftiga och bara går runt och spänner sig. Dessutom verkar merparten ha låg IQ. Lyssnat en del på poddar det sista där jag hört poliser vittna i domstolar Trots att de har svenska som modersmål hanterar de inte det svenska språket. Många av dom.

När jag tittar tillbaka till min tid på högstadiet så var det tre stycken som blev poliser. Två av dom var kända som anabolatorskar och hade inlärningsproblem. Den tredje hade medelbetyg men svårt med ölsinnet och misshandlade ett flertal personer i sin ungdom. Eliasson, precis som många andra Såssar förstör det svenska samhället.
Om några år, när det svenska samhället totalt fallit drar jag härifrån.

i Lund har de en som är "polis", som tog minst 10 årpå sig att ta sig igenom juridikutbildningen och som hela tiden tg ut vad andra lämnat in som offentliga dokument så att han kunde planka det som hade skrivits och lämna in i sitt eget namn. det tog hoom ett tag för kurserna på juridicum i lund är inte identiska som är andra ställen, man ändrar tema. efter ett tag insåg man att man ska låta skiten ta sig igenom utbildningen och han blev polis. det är samma tp av creeps som tar ut tudenters studentmail och vad som studenter surfat pp. lite pedofilvarning och kriminell över det hela men så är det. har man lg iq anser man sig vara smart idagsläget och nör det kommer någon med hlgre iw då blir det inte bra, argumenten tryter. men vill man ha en parkering inför pensionen ska man definitivt välja opolisutbildningen. då kan man undvika jobb och glida med.
Citera
2020-08-17, 07:42
  #11
Medlem
Wayaheads avatar
När man ser de unga klämkäcka tatuerade kvinnliga poliserna, dito manliga, high fiva varandra i tv efter att ha tagit en klen utslagen människa så kräks jag. Det är ungefär som en pissig tvsåpa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in