Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-18, 09:47
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
Lämnade in min företagsbil och fick en smärre chock. Självrisken betalade jag men så betalade jag också momsen på arbetet och summan blev mycket högre än bara självrisken. Ska det vara så?
Citera
2020-08-18, 09:49
  #2
Medlem
Försäkringsbolag är utanför momsen, men du som företagare betalar den....fast den redovisar du ju i skattedeklarationen och får tillbaka...eller iaf så kvittas det så att du inte behöver betala in så mycket till skatteverket den månaden.
Citera
2020-08-18, 09:50
  #3
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wnobvi
Försäkringsbolag är utanför momsen, men du som företagare betalar den....fast den redovisar du ju i skattedeklarationen och får tillbaka...eller iaf så kvittas det så att du inte behöver betala in så mycket till skatteverket den månaden.

Ringde mitt försäkringsbolag och de sa att jag bara skulle betala självrisken. Han jag pratade med hade alltså fel?
Citera
2020-08-18, 10:20
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Lämnade in min företagsbil och fick en smärre chock. Självrisken betalade jag men så betalade jag också momsen på arbetet och summan blev mycket högre än bara självrisken. Ska det vara så?
Har företaget avlyftningsrätt för moms så skall hela momsbeloppet för skadan påföras försäkringstagaren, denna moms lyfter denne givetvis av sedan. Har du momsfri verksamhet är däremot självrisken det enda som skall betalas (samt i förekommande fall momsen på denna).
__________________
Senast redigerad av Nordiad 2020-08-18 kl. 10:41.
Citera
2020-08-18, 10:32
  #5
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har företaget avlyftningsrätt för moms så skall hela momsbeloppet för skadan påföras försäkringstagaren, denna moms lyfter denne givetvis av sedan. Har du momsfri verksamhet är däremot självrisken det enda som skall betalas (samt i förekommande fall självrisken på denna).

Om man har självrisk på självrisken ska man betala båda självriskerna?
Citera
2020-08-18, 10:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om man har självrisk på självrisken ska man betala båda självriskerna?
Det fetade ovan: Vad menar du här?
Citera
2020-08-18, 10:35
  #7
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det fetade ovan: Vad menar du här?

"Har du momsfri verksamhet är däremot självrisken det enda som skall betalas (samt i förekommande fall självrisken på denna"
Citera
2020-08-18, 10:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ringde mitt försäkringsbolag och de sa att jag bara skulle betala självrisken. Han jag pratade med hade alltså fel?
Beror på hur du frågar, som privatperson skall endast momsen som belöper på självrisken betalas, detta är aktuellt enbart vid vagnskadegaranti.
Som momspliktig företagare betalar försäkringstagaren all moms. Så har det varit i många år, inget nytt alls.
Citera
2020-08-18, 10:37
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
"Har du momsfri verksamhet är däremot självrisken det enda som skall betalas (samt i förekommande fall självrisken på denna"

Så är det, men var inte det du skrev.
Citera
2020-08-18, 10:39
  #10
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Så är det, men var inte det du skrev.

Men du skrev ju "samt i förekommande fall självrisken på denna". Denna tolkar jag som att du menar den ursprungliga självrisken.
Citera
2020-08-18, 10:41
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Men du skrev ju "samt i förekommande fall självrisken på denna". Denna tolkar jag som att du menar den ursprungliga självrisken.
Inlägg 4 nu korrigerat. Skulle stå "momsen" där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in