Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-06-22, 11:18
Medlem
spoilers avatar
"Fler kontroller av privata vårdföretag ska göra det lättare för Lunds kommun att upptäcka oegentligheter. Bakom utredningen ligger bland annat historien med Snödroppars hemtjänst – ett företag som förlorade sitt avtal på grund av stora brister, men ändå hann tjäna 12 miljoner kronor på tre år."

https://www.sydsvenskan.se/2021-06-2...n-kontrollerna

"KA har varit i kontakt med personer med stor insyn i företaget. De berättar om ännu mer omfattande brister – och rent fusk. Trots att det är förbjudet med anhöriganställningar ska företaget ha haft anhöriganställningar och manipulerat schemat så att det inte ska synas.

/.../

Eivor Borgsvärd jobbade åt Snödroppars hemtjänst från november förra året till april i år. Hon säger att i stort sett all personal hade bristfällig svenska och saknade utbildning och tillräckliga kunskaper. Information som skulle nå henne gick via en sjuksköterska som pratade arabiska.

/.../

Sjuksköterskan Ulla Cronsioe jobbade för Snödroppars hemtjänst från januari till september, när de sa upp avtalet med vårdföretaget. Hon reagerade också på hur saker funkade.

– Personalen kunde till nöds lite svenska. Jag vet inte om de förstod vad man sade till dem, de kunde inte läsa svenska. Så skrev man en lapp om något de skulle göra så fattade de inte, säger Ulla Cronsioe.

Hon vägrade också att ge delegering till personal som hon inte ansåg nådde upp till kraven.

Lunds kommun har fått signaler om ”misstanke om ekonomiska oegentligheter” hos Snödroppars hemtjänst."

https://ka.se/2020/10/20/hemtjanstfo...agas-for-fusk/
Citera
2021-06-22, 16:16
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Fler kontroller av privata vårdföretag ska göra det lättare för Lunds kommun att upptäcka oegentligheter. Bakom utredningen ligger bland annat historien med Snödroppars hemtjänst – ett företag som förlorade sitt avtal på grund av stora brister, men ändå hann tjäna 12 miljoner kronor på tre år."

https://www.sydsvenskan.se/2021-06-2...n-kontrollerna

"KA har varit i kontakt med personer med stor insyn i företaget. De berättar om ännu mer omfattande brister – och rent fusk. Trots att det är förbjudet med anhöriganställningar ska företaget ha haft anhöriganställningar och manipulerat schemat så att det inte ska synas.

/.../

Eivor Borgsvärd jobbade åt Snödroppars hemtjänst från november förra året till april i år. Hon säger att i stort sett all personal hade bristfällig svenska och saknade utbildning och tillräckliga kunskaper. Information som skulle nå henne gick via en sjuksköterska som pratade arabiska.

/.../

Sjuksköterskan Ulla Cronsioe jobbade för Snödroppars hemtjänst från januari till september, när de sa upp avtalet med vårdföretaget. Hon reagerade också på hur saker funkade.

– Personalen kunde till nöds lite svenska. Jag vet inte om de förstod vad man sade till dem, de kunde inte läsa svenska. Så skrev man en lapp om något de skulle göra så fattade de inte, säger Ulla Cronsioe.

Hon vägrade också att ge delegering till personal som hon inte ansåg nådde upp till kraven.

Lunds kommun har fått signaler om ”misstanke om ekonomiska oegentligheter” hos Snödroppars hemtjänst."

https://ka.se/2020/10/20/hemtjanstfo...agas-for-fusk/

Fusk, fusk och mer fusk.

Ideligen stora fuskhärvor som uppdagas, och blattar ligger bakom 99 procent av dem. Tänk vad man kunde gjort annat med den tiden som det tar att utreda dessa härvor, som handlar om människor som inte ens hör hemma här.
Att de inte hör hemma är det som gör att de lättare plundrar och fuskar. Hela beteendet visar varför de inte ska få komma hit.
Senast redigerad av -GG 2021-06-22 kl. 16:23.
Citera
2021-10-22, 17:36
Medlem
spoilers avatar
Grattis!

"Regeringen har sedan tidigare anvisat 921 nyanlända flyktingar till Skåne för 2022. Nu har Länsstyrelsen tagit beslut om hur fördelningen blir mellan de skånska kommunerna.

Lund får störst andel nyanlända, 127 stycken. Lund är den kommun i Skåne med högst så kallat kommuntal. Malmö är tvåa på 86."

https://www.sydsvenskan.se/2021-10-2...nlanda-i-skane
Citera
2022-02-03, 09:47
Medlem
spoilers avatar
"2020 och 2021 beräknas cirka 250 flyktingar och 6 ensamkommande barn per år flytta till Lund.
2019 flyttade 400 flyktingar till Lund, varav 8 var ensamkommande barn.
2018 flyttade 743 flyktingar till Lund, varav 9 var ensamkommande barn.
2017 flyttade 837 flyktingar till Lund, varav 22 var ensamkommande barn.
2016 flyttade 440 flyktingar och 25 ensamkommande barn till Lund.
2015 flyttade 230 flyktingar (vuxna och familjer) samt 290 ensamkommande barn till kommunen."

https://lund.se/kommun-och-politik/f...-och-nyanlanda

(Betalvägg) Tja, man får vad man röstar på.

Experternas dom: Lund slösar bort hundratals miljoner varje år

"Lunds kommuns verksamhet är ineffektiv. Kostnaderna är höga, men kvaliteten bara genomsnittlig. Den hårda domen kommer från experter som kommunen anlitat."

https://www.sydsvenskan.se/2022-02-0...joner-varje-ar
Citera
2022-02-07, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Av alla diskussioner om vilka städer som är bäst att bo i Sverige så nämns ständigt Lund. Har detta att göra med att Lund inte har tagit emot så många nyanlända? Jag har aldrig hört någonting om skottlossningar eller våldtäkter där. Stan har inte heller något utsatt område.

Jag lämnade staden i början av 2014, så jag har i och för sig inte fullt så bra koll på utvecklingen.
Det enda man har hört om är bränder på lite olika ställen, samt bombattentatet för ungefär ett år sedan.

Det känns också som att lundaborna bor på en annan planet, att staden enbart har i-landsproblem och och att polisen enbart har småbrott att hantera. Invånarna är med all sannolikhet också mer PK än riksgenomsnittet och förmodligen också mer inskränkta eftersom de verkar ha noll koll på utvecklingen i landet.

Jag blir lika förundrad varje gång jag besöker staden. Det verkar som att Lund är den enda staden i Sverige som inte har berikats på samma sätt som andra städer i Skåne (te x Landskrona, Helsingborg och Kristianstad). Att jämföra Lund och Malmö te x är som dag och natt.

Ja Lund är förskonat. Inget flashigt som lockar babbeluringarna. Bostadsbrist och den invandring som finns är mest studenter eller arbetskraft.
Citera
2022-02-07, 00:27
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Det verkar vara relativt lugnt
Troligtvis pga folk som bor där är utbildade och civiliserade.

Har inte hört om att det skulle behövas skottsäker väst eller dylikt.
Däremot är det rekommenderar att ha bilen fullförsäkrad. Verkar va många spontana grillpartyn där som går överstyr.

Jag ger det 5 år till sen är det nog skit där också
Citera
2023-06-05, 22:18
Medlem
spoilers avatar
Inte lika snabbt utför som andra platser, men tids nog...

"Ett nytt beslut från Ivo radar upp flera brister på Lunds särskilda boenden. Mest allvarligt: låg kompetens och svaga språkkunskaper. ”En patientsäkerhetsrisk”, menar Ivo."

https://www.sydsvenskan.se/2023-06-0...ientsakerheten
Citera
2023-06-06, 06:29
Medlem
Ja, har alltid betraktat Lund som en universitetsstad och vattenhål bortom helvetet i Malmö. Men, när jag var där i höstas, 2022, och såg blattarna åka omkring i bilar i Lund (förmodligen tagit sig dit från Malmö). De betedde sig som turister som aldrig sett Lund tidigare. Gissningsvis insåg de två saker, 1) det är inte stor konkurrens där, d.v.s. relativt få blattar och 2) det finns mycket pengar och många rika svenskar. Så, blattarna kommer nog dit i större antal inom kort tid.
Citera
2023-06-06, 19:50
Medlem
HipToBeSquares avatar
Vi behöver en ny antitasistkampanj i SVT mot Lund så att de tar emot fler migranter. Alla nybyggda bostäder ska gå till migranter samt studentbostäderna ska konverteras till migrantbostäder. Lund är det nya Sjöbo.
Citera
2023-06-06, 20:26
Medlem
Jag är själv student i Lund och skulle säga att det är rätt blandat på universitetet och staden men å andra sidan går jag inte runt och tänker på vilka som är invandrare, 99% skulle jag säga är supertrevliga i Lund. Oavsett om du handlar grönsaker på torget eller checkar in på top hotellen så blir du bemött med samma service och respekt oavsett bakgrund. Många rikemansbarn från Malmö drar tyvärr till Lund och beter sig som skitstövlar såväl svenskar som invandrare. Det stämmer att det finns många rika i Lund också men de brukar i alla fall bete sig som folk, en promille av dessa skulle jag säga är narcissistiska översittare i jämförelse med de från Malmö. De som är värst är väl Landskrona ynglingarna som kramar en flaska champagne hela kvällen och är allmänt uppkäftiga och högljudda, typ fritidsgårdsbeteende.

Polisen är mer än trevlig och hjälpsam i Lund i jämförelse med Göteborg där polisen mer eller mindre ser ner på en. Hade problem att hitta första veckan och blev erbjuden skjuts av polisen, i Göteborg hade de spänt på bröstmusklerna dragit fram hånleendet med 0.5kg lössnus under läppen och sagt ring en taxi.

Det är alltså rätt blandat i Lund och dött som fan under sommaren.
Citera
2023-06-10, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Av alla diskussioner om vilka städer som är bäst att bo i Sverige så nämns ständigt Lund. Har detta att göra med att Lund inte har tagit emot så många nyanlända? Jag har aldrig hört någonting om skottlossningar eller våldtäkter där. Stan har inte heller något utsatt område.

Jag lämnade staden i början av 2014, så jag har i och för sig inte fullt så bra koll på utvecklingen.
Det enda man har hört om är bränder på lite olika ställen, samt bombattentatet för ungefär ett år sedan.

Det känns också som att lundaborna bor på en annan planet, att staden enbart har i-landsproblem och och att polisen enbart har småbrott att hantera. Invånarna är med all sannolikhet också mer PK än riksgenomsnittet och förmodligen också mer inskränkta eftersom de verkar ha noll koll på utvecklingen i landet.

Jag blir lika förundrad varje gång jag besöker staden. Det verkar som att Lund är den enda staden i Sverige som inte har berikats på samma sätt som andra städer i Skåne (te x Landskrona, Helsingborg och Kristianstad). Att jämföra Lund och Malmö te x är som dag och natt.
Det intressanta är ju att Lund nästan är den enda kommunen i skånetrakterna som beskonats från multikulturen.
Citera
2023-06-13, 09:49
Medlem
Har bott i Lund i nästan hela mitt liv, utom dom sista fem åren. Går inte en dag utan att jag längtar hem.
Lund är bästa staden i Sverige. Punkt 😄 älskar mitt Lund och Skåne.
Den mest värdelösa och inavlade staden jag satt min fot i är Västervik. Hela Småland är så efterblivet och inavlat så det är sjukt.
Jämföra Västervik och Lund går inte. Tror inte det är samma planet ens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in