Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-02-08, 00:48
  #25
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aNoN_
Hej! Hur har det gått för er?

För mig har det gått väldigt bra. Det var lit obehaligt i början men sen blev man van. Fick väldigt bra bemötande från personalen som skötte det.

Så bra som jag mår nu har jag inte mått på flera år så det fungerade bra för mig sen har jag gått ner i arbetstid och sånt påverkade självklart också. Den enda biverkan jag fick är att mitt korttids minne blivit lite sämre men det pendlar från dag till dag. Jag kan gå och hämta ngt sen glömmer jag vad jag skulle hämta men sen efter några sekunder kommer jag på det. Eller att jag glömmer bort vad jag ska säga mitt i en mening (händer väldigt sällan) men sen kmr jag på det efter några sekunder.
Citera
2024-02-17, 19:21
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mink-Litoris
Tänkte du får ett utförligare svar här.

Det är upp och ned men tyvärr mest ned. Huruvida jag kan skylla detta helt på rTMS behandlingen är ju såklart svårt att säga, men kan inte undgå att innan sommaren och behandlingen så hade jag haft ett vuxen liv med då och då depressiva episoder ("normal nedstämdhet" som de flesta) samt vissa intensivare (bortgång av närstående, skilsmässa etc) perioder som medicinskt antagligen hade beskrivits som lätt depression, det är först i April 2021 som jag efter en veckas extrem nedstämdhet, panikångest mm symptom som tydligt visade att ngt inte stämde - som jag besökte läkare som fastställde (utöver redan fastställd sedan 2018 utmattning som tidvis kommit och gått) svår depression. Denna lyfte redan i april och jag levde som vanligt dvs normaltillstånd, med kanske en och annan nedstämd dag fram till jag påbörjade rtms behandlingen, och efter den mår jag tveklöst sämre. Så här såg förloppet ut.

fram till 2018: Normala depressiva episoder mm
2018-2021 lätt depression & utmattningssyndrom som kommer och går.
April: (2021): Första bekantskap med riktigt depression. Varar ungefär en vecka, under en semester , ensam, isolerad i en stuga. Kommer tillbaka till stan, jobbar på (intensivt) som vanligt, mild depression då och då.
Juni: påbörjar rtms behandling. Mår riktigt bra tidvis, tom så att jag lovprisar behandlingen och tillskriver den magiska resultat. Sakta kryper dock en extrem trötthet på utanför behandlingstid, en slags ihålighet i huvudet. Det är nu som jag längtar till behandlingen för precis efter mår jag toppen.
Juli: Vi tar en paus i rtms behandlingen i 2 veckor, jag mår ganska bra, pendlar mellan lätt och medelsvår depression, en utmattning som visar sig om jag har en extrem belastning/ påfrestande mentala situationer (3 h möten på jobbet mm, bakfylla, dålig natt, dejt, etc) men i övrigt bra. PS vaccination mot covid.
Juli: Rtms avslutad. Efter ett träningspass, Plötsligt ont/ sträckning i lår muskel. Tänker inte på det mkt. Men det går inte över. Blir värre och värre. Läkare misstänker neurologiskt/ inflammation. Kan tillslut inte gå.
Aug: Läkare kan bara inte hitta felet fysiskt med lår. Testat allt från ljumskbrock till det ena och andra. Negativt. Jag är "fysiskt" frisk. Enda som kan vara är neurologiskt alt psykologiskt....
Spenderar sensommaren med att vara hemma pga. kryckorna, blir extremt trött av fysiskt aktivitet, korta kryck promenader etc. Isolerar mig ofrivilligt mer och mer. Depressionen förvärras. Övergår till allt oftare perioder av Medel- svår depression.
September: Testar allt från terapi, sjukgymnastik, affirmationer, acceptans, läser böcker om ämnet, fokuserar på positivt tänkande, ser endast glada filmer mm, jobbar, distraherar tankarna osv. Depression lyfter då och då, pendlar mellan medel/ medelsvår/svår depression. PS vaccination 2 mot covid.
Oktober: Ingen vet hur, men jag kan gå igen. Äntligen kan jag gå korta promenader etc. Depression lyfter igen med allt oftare perioder av lätt depression/ normaltillstånd.
November: lätt depression - medelsvår.
December: Får covid, sitter hemma på julafton/nyår. Depression förvärras ( såklart) uppe i svår. En av de mörkaste hittills.
Jan: Lyfter något vissa dagar/ vecka - med djupa fall. Pendlar mellan medelsvår (kan leva utåt ett normalt liv/ingen ser på utsidan) till Svår djup.

....

Summering:

Innan rtms: Bakomliggande utmattning och benägenhet för lätt depression. I övrigt normalt liv.
Under rtms: Fantastiska resultat, men allt oftare extrem trötthet, Brain fog.
Efter rtms: Psykiska och psykosomatiska besvär. Ej normalt liv.
Halvår efter rtms: Förvärrade psykiska besvär. Ej fungerande liv.

rtms är en således en milstolpe, men kan lika gärna vara att jag fick FÖR LITE av behandlingen? (läkaren valde att avsluta det "Det ger ingen effekt på dig, du är inte tillräckligt svårt deprimerad så vi avslutar här") . Kan ju även vara att jag vaccinerar mig eller vad som helst annat?

Är supernyfiken på ANDRAS resultat av behandlingen. just nu är det bara min här och det är inte tillräckligt för att avvisa/lovprisa denna behandling. Mitt önskemål är att kunna hjälpa andra ur denna skiten som depression/utmattning är.

Citat:
Ursprungligen postat av FruFortune
Jag genomgick rTMS i november 2021. Gjorde fyra veckors behandling. Min känsla är att rTMS räddade mitt liv.

Jag kan ju inte svara på de långsiktiga effekterna, men från slutet av vecka 2 i min behandling kändes det som att man hade tryckt på en knapp. Mådde bättre än vad jag gjort på säkert flera år. Inget lyckorus alltså, utan bara känslan av att fåkomma upp på en nivå där man inte känner sig konstant deprimerad. I skattningsskalor gick jag från svår depression innan, till mild/ingen depression efteråt. Känslan har hållit i sig under de två månader som gått sedan jag blev klar med behandlingen, vilket är mer än jag vågat hoppas på.

Innan behandlingen kände jag att jag testat alla alternativ, att jag gör allt "rätt" för att undvika depression. Medicinerar, motionerar, har goda sociala kontakter, jobbar med något tillfredsställande, etc. När TMS erbjöds tänkte jag att om det inte fungerar så får jag väl bara ta livet av mig då.

Efter behandlingen fortsätter jag med medicinering och psykolog. Jag tror inte att jag kommer vara fri från depression resten av livet, men det känns tryggt att veta att man kan köra en till omgång rTMS om det skulle bli så illa igen.

Minus: det är lite krävande. Att åka till sjukhuset varje vardag i 3-6 veckor, oavsett om man känner sig sugen eller inte. Behandlingen är obehaglig också, till en början.

Plus: Hjälpte mig ur svår kronisk depression

Edit: Min upplevelse är ju högst individuell. Bara för att det fungerat för mig innebär inte det att det fungerar för alla, såklart

Tack så mycket för att ni delar med er, jag hoppas ni båda har det bra 🙏

Jag har själv ansökt om både rTMS och ECT via neuropsykiatrin och undrar hur ni mår/känner er nu såhär två år senare, har effekten suttit i etc?
Citera
2024-02-25, 20:13
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspiecious
Tack så mycket för att ni delar med er, jag hoppas ni båda har det bra 🙏

Jag har själv ansökt om både rTMS och ECT via neuropsykiatrin och undrar hur ni mår/känner er nu såhär två år senare, har effekten suttit i etc?

Håller tummarna för dig! Kan säga har gått typ två år sen min behandling och goda måendet håller i sig, trots skit som händer. Jag har inte varit depressionsfri så länge sen jag var 12. Hoppas du får hjälp!
Citera
2024-02-27, 21:08
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruFortune
Håller tummarna för dig! Kan säga har gått typ två år sen min behandling och goda måendet håller i sig, trots skit som händer. Jag har inte varit depressionsfri så länge sen jag var 12. Hoppas du får hjälp!

Det gläder mig att höra, tack för svar 🙏
Citera
2024-03-11, 14:43
  #29
Medlem
Har testat r tms 2 gånger om. Första gången så verkade det fungera. Bakade bullar 2 gånger på en vecka. Trötthet har jag haft ändå samt dåligt minne. Har en jobbig utmattning i grunden. Åt då 2 olika antidepressiva. Apparaten gick sönder strax efter 10-12 gånger och den blev skickad till Danmark. Den blev inte klar förrän efter mitt mående började att dala allt längre och längre ner. Det slutade med ett besök på IVA. Ska även tilläggas att jag mådde riktigt dåligt när jag började med det.

Ett par år senare ville jag testa igen eftersom depressionen inte släpper. Denna gången fungerade det inte alls och läkaren sa det att tyvärr så har den ingen effekt på dig denna gången. Har börjat med Litium en ganska hög dos för att vara för depression. Visst är det bättre men jag har kvar en lindrigare depression ändå. Har ingen glädje alls, och fortfarande en hel del som inte fungerar i vardagen. Funderar att nu kanske ska pröva Ect, men jag vet inte..
Citera
2024-03-19, 21:43
  #30
Medlem
Har något testat TMS för ADHD? Har det funkat?
Citera
2024-03-25, 23:02
  #31
Medlem
petersen2s avatar
Positiv tripprapport

Har nu fått 7 av 12 dagar intensiv rTMS (6-8 behandlingar om dagen). Började känna mig bättre efter 3 dagar och mår nu betydligt bättre. Känner mer livslust och glädje och har mer koncentrationsförmåga och energi. Utöver lite trötthet timmarna efter behandling har jag inga biverkningar.

Är i mitt 4:e svåra depressiva skov. Har aldrig fått rTMS tidigare. ECT, som ju har vissa likheter med rTMS och som jag fick vid skov 2 och 3, hjälpte mig fö. bara lite eller inget alls. Därför hoppades jag inte så mycket. - Nu har jag fått upp hoppet ordentligt.
Citera
2024-03-28, 14:00
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petersen2
Positiv tripprapport

Har nu fått 7 av 12 dagar intensiv rTMS (6-8 behandlingar om dagen). Började känna mig bättre efter 3 dagar och mår nu betydligt bättre. Känner mer livslust och glädje och har mer koncentrationsförmåga och energi. Utöver lite trötthet timmarna efter behandling har jag inga biverkningar.

Är i mitt 4:e svåra depressiva skov. Har aldrig fått rTMS tidigare. ECT, som ju har vissa likheter med rTMS och som jag fick vid skov 2 och 3, hjälpte mig fö. bara lite eller inget alls. Därför hoppades jag inte så mycket. - Nu har jag fått upp hoppet ordentligt.

Ska också göra rtms förhoppningsvis. Remiss är skickad men enligt min psykiater gör man bedömning på plats ifall man kan genomföra (de kollar hjärtat och lite sånt?). Är oerhört förväntansfull då jag varit deprimerad så länge och äter flertal mediciner som inte hjälper. En fråga, kan man få sjukresor till och från? Man lär ju bli klart utmattad av behandling varje dag plus åka kollektivtrafik. Även den ekonomiska biten oroar mig mycket då min sjukpenning inte räcker så långt.
Citera
2024-03-28, 20:30
  #33
Medlem
petersen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildsomsnoe
Ska också göra rtms förhoppningsvis. Remiss är skickad men enligt min psykiater gör man bedömning på plats ifall man kan genomföra (de kollar hjärtat och lite sånt?). Är oerhört förväntansfull då jag varit deprimerad så länge och äter flertal mediciner som inte hjälper. En fråga, kan man få sjukresor till och från? Man lär ju bli klart utmattad av behandling varje dag plus åka kollektivtrafik. Även den ekonomiska biten oroar mig mycket då min sjukpenning inte räcker så långt.

På min klinik bestod lämplighetsbedömningen i några självklarheter som att screena för mycket högt blodtryck och metalldelar i huvudet. De flesta antidepressiva har bara svag effekt på mig, desto gladare blev jag av att rTMS hade så stor effekt på mig. Vet tyvärr inget om sjukresor (kör bil till min behandling). Utgår från att högkostnadsskyddet på 1.300 kr/år gäller för rTMS-behandling.

Hoppas att din behandling får dig frisk.
Citera
2024-03-28, 22:32
  #34
Medlem
[quote=petersen2|87812754]På min klinik bestod lämplighetsbedömningen i några självklarheter som att screena för mycket högt blodtryck och metalldelar i huvudet. De flesta antidepressiva har bara svag effekt på mig, desto gladare blev jag av att rTMS hade så stor effekt på mig. Vet tyvärr inget om sjukresor (kör bil till min behandling). Utgår från att högkostnadsskyddet på 1.300 kr/år gäller för rTMS-behandling.

Hoppas att din behandling får dig frisk.[/QUOTE

Låter lovande. Gjorde du 6-8 beh per dag? Hur lång tid tog det?
Citera
2024-03-31, 14:33
  #35
Medlem
petersen2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildsomsnoe
Låter lovande. Gjorde du 6-8 beh per dag? Hur lång tid tog det?

Gjorde allt mellan 7 och 9 behandlingar per dag. En behandling tog ca. 3 minuter, med pauser tog en dags behandling lite mindre än 1 timme. Känner mig som en ny människa, nu efter fullbordad behandling - eller snarare som den människa som jag var för länge, länge sedan i en lycklig forntid.

Lycka till! Har du mer frågor kan du alltid skicka ett personligt meddelande.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback