Citat:
Ursprungligen postat av
Jormaporma
Jag tyckte länge att livstid vid tredje brottet var djupt orättvist. Men efter att man har växt upp och sett hur avarter till "människor" gång på gång utför brott så har jag ändrat ståndpunkt, iallafall vid våldsbrott. Det finns ingen chans till rehab, det är psykopater det handlar om och samhället måste skyddas. Psykopati borde räknas som psykisk sjukdom och kan inte botas så livstids "vård" kunde väl vara möjligt i Sverige. Men näääääää här ska det gullas med asen med låga straff och rabatt på det. Jag hoppas dessa två dnafelkodade kräk DÖR efter de avtjänat deras korta straff. Förmodligen blir det svårt att hitta dem då de såklart kommer få nya identiteter och bostad på annan ort. Men svårt betyder inte omöjligt.
Det kom fram i flera delstater i 1994. Åtminstone en har haft det i flera hundra år (NY). Joe Biden var faktiskt en aktiv förespråkare för detta. Jag tycker att det är utmärkt. Dessutom är det life without parole.
Det finns några fall i Kalifornien där tredje gången var ett rån eller liknande och vänstermuppar tycker synd om killen. En kille rånade en videobutik och stal ett antal kassetter. Men första striken måste vara ett grovt brott (violent felony). Därefter räknas alla brott som klassas som felony och det betyder att brottet måste kunna straffas med mer än ett års fängelse.
Dessutom vid andra striken i CA dubbleras straffet och man måste sitta inne minst 80% av tiden. Man måste vara ordentligt korkad att komma ut och begå ett tredje brott efter detta.
Kalifornien, som är en vänsterinriktad stat med relativt milda straff, definierar ett brott Torture PC 206 som innebär upp till livstids fängelse. Eftersom kurden redan begick mordbrand, då skulle det vara en second strike och han får två livstidsstraff. Plus straff för kidnappning och en massa annat. Det betyder att han aldrig skulle se dagsljus igen.
What are "serious" or "violent" felonies (strike priors)?
They are defined in Penal Code sections 667.5(c) and 1192.7(c). They include: residential burglary, robbery, kidnapping, murder, most sex offenses like rape and child molestation, any offense in which a weapon was personally used whether or not anyone was injured, any offense in which great bodily injury was inflicted, arson, crimes involving explosive devices, or attempts to commit any of those offenses.