Flashback bygger pepparkakshus!
2020-11-20, 02:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fylld
Tack, på vilken av de 645 sidorna finns bilder?

Står i innehållsförteckningen.

Ont: Är förvånad över att GM inte blev övermannade. Båda mäter 170 resp 175 cm och väger på sin höjd 65-70 kg med avsaknad av muskel tillväxt och stereotypiska gamnackar.
Citera
2020-11-20, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
I just det här fallet ser jag inte varför maxstraffet för människorov på 18 (alltså 12) år inte skulle kunna utdömas för 21-åringen. Men hovrätten hittar nog nåt som förmildrar..

Men vi får se. Fantastiskt att gärningsmännen ens är infångade. Bara det är ju stort för att vara Sverige.

Därför att maxstraffa någon för människorov är ganska extremt. Trots att man tycker detta är extremt, har jag svårt att se att domstolen tycker det i just detta fall. Jag tror 21 åringen kommer få värre straff trots att det hävdas att 18-åringen varit drivande.

Sen fattar jag inte riktigt myten om att hovrätten alltid friar/sänker straff. Även om det ibland kan vara fallet så tror jag knappast det kommer bli mycket skillnad i detta fall. Bevisningen här är så stark att de lär torska oavsett.
Citera
2020-11-20, 02:14
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IncarnatenineN1
Därför att maxstraffa någon för människorov är ganska extremt. Trots att man tycker detta är extremt, har jag svårt att se att domstolen tycker det i just detta fall. Jag tror 21 åringen kommer få värre straff trots att det hävdas att 18-åringen varit drivande.

Ja, alltså det var mer min personliga reflektion angående fallet. Om man inte kan döma ut maxstraff för det här, när kan man det då liksom?

Men visst, jag är också fullt medveten om att domstolen nog inte kommer att tycka så här.

Bevisläget är gott och de lär torska. Och jo, Hovrätten skärper ofta straff också, det är sant.
Citera
2020-11-20, 02:17
Medlem
Citat:
Ja, alltså det var mer min personliga reflektion angående fallet. Om man inte kan döma ut maxstraff för det här, när kan man det då liksom?

Men visst, jag är också fullt medveten om att domstolen nog inte kommer att tycka så här.

Om människorovet involverar fler personer, tex kidnappning av flera individer i mycket grövre omständigheter.

Du är inte ensam om att tycka att det är för höga krav för livstid...
Citera
2020-11-20, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IncarnatenineN1
Läs allt jag skrev?! Jag skrev ju att de förmodligen kommer få rabatt? Använd skallen när du citerar folk.

När det gäller folk som vill utsätta GMs familjer för hot och skit, så vete fan. Tanken är väl att GM ska få reda på det och bli orolig för sin familj. Samtidigt om de har en 4-åring så vet jag inte om det är lämpligt.

Inte för att jag är sjukt pro att skada anhöriga 4-åringar, men eftersom att föräldrarna redan har misslyckats med en unge så kan vi ju kallt räkna med att 4-åringen kommer att hamna i samma sits om 14 år som storebror är i nu.
Citera
2020-11-20, 03:17
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Bevisläget är gott och de lär torska. Och jo, Hovrätten skärper ofta straff också, det är sant.

Maxstraffet kanske skulle bli aktuellt om man t.ex har haft någon inlåst under en längre tid.
Citera
2020-11-20, 03:53
Medlem
Bananhalkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Ont: Är förvånad över att GM inte blev övermannade. Båda mäter 170 resp 175 cm och väger på sin höjd 65-70 kg med avsaknad av muskel tillväxt och stereotypiska gamnackar.
Hur kan du vara förvånad över det? MÄ är själva två tonåringar som väger runt 70. Skulle gärna vilja se dig, när du var ung, slåss mot två stycken beväpnade, totalt labila psykopatinvandrare som dessutom förmodligen har vana vid fysiska konfrontationer, vilket en vanlig svensk tonåring inte har.
Citera
2020-11-20, 04:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bananhalkaren
Hur kan du vara förvånad över det? MÄ är själva två tonåringar som väger runt 70. Skulle gärna vilja se dig, när du var ung, slåss mot två stycken beväpnade, totalt labila psykopatinvandrare som dessutom förmodligen har vana vid fysiska konfrontationer, vilket en vanlig svensk tonåring inte har.

Titta noga på bilderna vid dokumentationen av skador så ser du klart och tydligt att bägge BO var vältränade och vid god fysisk vigör. Jag är inte speciellt många år äldre och minns klart och tydligt att man var tämligen hormonstinn i den här åldern och inte vek sig för konfrontationer av det hotfullare slaget. I synnerhet inte om personen var mindre till kroppstorleken.
Citera
2020-11-20, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogan1
Jag tror, för en gångs skull, att påföljden kommer att bli ganska kännbar. För människorov (och här blir det inte tal om den mildare varianten - mindre grovt brott) stipuleras fängelse 4-18 år eller livstid.

Livstid blir det naturligtvis inte, men domstolen lär nog ta i ganska ordentligt den här gången. Visserligen konsumeras stöld och övergrepp i rättssak av människorovet, men den grova våldtäkten och den grova misshandeln kommer också ligga till grund för ett längre straff än normalt.
Inte riktigt en variant av kumulativt straff (jfr. t.ex. USA där man staplar påföljden för de olika brotten på varandra) men tillräckligt för att påföljden lär bli strängare än minimistraffet för människorov.

Det är omöjligt att gissa hur långt straffet blir - men jag dristar mig till att ändå tro på minst 6-7 år med förhoppningen om minst det dubbla samt utvisning på livstid om rekvisiten är uppfyllda.

Jag har tragglat mig igenom ett rättsfall för ett liknande brott som vandrade hela vägen upp till HD där påföljden blev 5 år och 8 månader. Tingsrätten lär hänvisa till det fallet när de bestämmer påföljden - och jag anser det här fallet motiverar en längre påföljd.

Se: https://www.domstol.se/globalassets/...9/b-549-19.pdf

Samt: https://lagen.nu/dom/nja/2019s553
Önsketänkande. Det blir ungdomsrabatt och halvtidsfrigivning ska du se. Islamisterna och aktivistiska nämndemän från Centerpartiet och Miljöpartiet ordnar 3-4 år per styck.
Citera
2020-11-20, 04:13
Medlem
Bananhalkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Titta noga på bilderna vid dokumentationen av skador så ser du klart och tydligt att bägge BO var vältränade och vid god fysisk vigör. Jag är inte speciellt många år äldre och minns klart och tydligt att man var tämligen hormonstinn i den här åldern och inte vek sig för konfrontationer av det hotfullare slaget. I synnerhet inte om personen var mindre till kroppstorleken.
Aggressivitet, vapen och vana vid slagsmål spelar betydligt större roll än att BO har lite bättre fysik än GM. Och hur ser du ens det? På bilderna på BOs armar och ben? Skärp dig, du är så verklighetsfrånvänd. Än så länge har jag inte hört om förnedringsrånare som fått spö av sina offer, vilket jag själv aldrig heller hade vågat mot någon jämnårig eller äldre. Den dagen det händer kommer jag dock att jubla, om det någonsin händer, men vi får hoppas att dom väljer en tuffing som dig att råna.
Citera
2020-11-20, 04:30
Medlem
allt.o.ingets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Klart dom inte får livstid men dom kommer sättas åt hårt. Vänta och se. Ingen vill ha dessa på gatorna.

Varför skulle straffet ”med största sannolikhet” sänkas i Hovrätten? Utveckla gärna det för mig.

Hovrätten är ökänd för att sänka straff på bevisat skyldiga gärningsmän. Det verkar vara hovrättens viktigaste uppgift att sänka straffen.
Citera
2020-11-20, 05:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bananhalkaren
Aggressivitet, vapen och vana vid slagsmål spelar betydligt större roll än att BO har lite bättre fysik än GM. Och hur ser du ens det? På bilderna på BOs armar och ben? Skärp dig, du är så verklighetsfrånvänd. Än så länge har jag inte hört om förnedringsrånare som fått spö av sina offer, vilket jag själv aldrig heller hade vågat mot någon jämnårig eller äldre. Den dagen det händer kommer jag dock att jubla, om det någonsin händer, men vi får hoppas att dom väljer en tuffing som dig att råna.

Att vara fysiskt överlägsen sin motståndare är en essentiell del vid maktövertag inom djurvärlden så tidigare erfarenhet av slagsmål, aggressivitet spelare ingen som helst roll i sammanhanget. Bilderna visar klart och tydligt att de båda killarna är tämligen muskulösa. Klarar du inte av att se det så råder jag dig till att själv börja träna för att få en bättre förståelse kring fysik. Att dom dessutom ville ta en promenad för att mata in steg på stegräknaren vittnar också om att dom bryr sig om hälsan.

Det finns ett flertal om än få exempel där rånare har fått stryk (förnedringsrånare kan dom inte kallas förens rånet och förnedringen är fullbordad så klart). Senast jag hörde om det var i Uppsala då två afghan pojkar hoppade på en tatuerad kroppsbyggare som dom knivhögg för att sen lägga benen på ryggen och ta sig därifrån när det visade sig att BO gick bärsärkagång med sticksår i buken. Jag har personligen aldrig blivit rånad men så klart råkat hamna i hotfulla situationer där jag inte har vikt mig en tum. Senast mot 4 killar varav den mest hotfulle var över två huvuden högre och vägde in på 140 pannor. Självklart så hade jag flugit som en vante om han hade börjat veva men där och då hade jag ett psykologiskt övertag eftersom jag var så uppgiven och förbannad. Hade jag däremot haft ett fysiskt övertag också mot den störste så hade hela gruppen varit i underläge och det är precis vad BO hade mot GM i det här fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in