Citat:
Ursprungligen postat av
Torsus
Jag tror att oddsen för att det kommer att ske är låga...alltså att det är stor sannolikhet för att så blir fallet.
Nä, det kommer aldrig ske i det här meslandet. Den internationella imagen framför allt, då får det stryka med lite oskyldiga. De här jävlarna kommer vara ute snart igen och skapa nya bestialiska rubriker.
Som sidoparentes, om vi föreställer oss det här dådet skedde på 90-talet, så hade det här brottsfallet vållat enorma rubriker. Man hade haft paneldebatter och skrivit om det i månader. Hela samhället hade varit bestört. Men nu är det 2021. Fallet ger lite notiser, kanske t.o.m. några nyhetsartiklar och inte mer än det. Detta är vardagsmat i dagens Sverige. Hagamannen t.ex. skapade enormt mediapådrag. Idag är våldtäktsmän som begår tvåsiffriga överfallsvåldtäkter också vardagsmat.
Men våra kära politruker hävdar att vi aldrig varit tryggare. Jo jag tackar jag, de tror folket har samma guldfiskminne som de själva. Vem fan skulle vilja bli polis idag?
Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Jag är också för långa straff för dessa typer av brott. Men det måste också finnas rim och reson så att straffskalor och straffvärden blir logiska. Med andra ord blir det i detta fall märkligt att döma till 14 års fängelse, vilket enligt praxis anses som standardpåföljden för ett "normal-mord" där inga förmildrande eller försvårande omständigheter finns. Ännu märkligare skulle det bli att döma till 18 års fängelse, vilket är det högsta tidsbestämda straff som finns vid Mord och används när särskilda skäl föreligger och då det finns många förmildrande omständigheter. För du kan väl inte mena att detta brott skall jämställas med t ex styckmordet på Wilma?
Det är ju där skon klämmer, straffen måste bli betydligt hårdare, åtminstone när det kommer till den klientel som inte tänkt sluta leka odjur och har bestämt sig för att detta är deras karriär. Visst ska vi ha fångvård, men bara till de som faktiskt vill sluta leka odjur. Resten kan man låsa in och slänga nyckeln, eller som jag föreslog, avliva hos veterinären.
Jag föreslår att skeppa livstidsbestarna till exempelvis Ungern eller Rumänien, där vi kan hyra fängelseplatser.