Flashback bygger pepparkakshus!
2021-01-07, 12:40
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubbe Cykelkedja
Ja, faktiskt, men det var också tämligen försvårande omständigheter för främst den 21-åriga kaozbesten, som redan åkt in för mordbrand. Sedan detta bestialiska dåd på detta. Att de sedan grävt gropar tyder på att dessa två pojkar faktiskt hade kunnat bli mördade. Att pojkarna lyckades fly själva och inte blev frisläppta tyder ju på detta.

Galningar som dessa gör att man börjar överväga om vårt rättsväsende ändå måste återinföra dödsstraff igen. Summarisk avlivning utförd av veterinär och sedan in med kroppen i värmeverket. Notan betalar familjen. Detta eftersom utvisning av odjur verkar vara nästintill omöjligt att genomföra.

Något annat vårt patetiska rättsväsende måste sluta med är straffrabatter och avdrag p.g.a. ålder rent automatiskt. I vissa fall - som detta - borde aset sitta lika länge som det andra odjuret. Båda borde ha fått livstid, utan möjlighet till villkorlig frigivning.

Dessa två djur har tydligt visat att det är sådant här helvete de har tänkt ställa till med resten av sina usla liv, tills de blir dödade av andra kaozbestar.
Jag tror att oddsen för att det kommer att ske är låga...alltså att det är stor sannolikhet för att så blir fallet.
Citera
2021-01-07, 12:41
Medlem
Dom kommer få spendera hela anstaltsvistelsen på sexualbrottsavdelning, så att någon kanske skulle kunna lära dom veta lite hut kan vi ju glömma.

Det blir kladdkaka och snabbkaffe med Anders Eklund.
Citera
2021-01-07, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Oväntat hårda straff. Detta är ändå Sverige, det kunde blivit typ 2 år för en och 1 år för den andre.

Men med detta sagt åt helvete för milda straff jämfört med vad dom förtjänade. 14-18 år bakom galler hade varit det mest rimliga för de vämjeliga odjuren.

Jag är också för långa straff för dessa typer av brott. Men det måste också finnas rim och reson så att straffskalor och straffvärden blir logiska. Med andra ord blir det i detta fall märkligt att döma till 14 års fängelse, vilket enligt praxis anses som standardpåföljden för ett "normal-mord" där inga förmildrande eller försvårande omständigheter finns. Ännu märkligare skulle det bli att döma till 18 års fängelse, vilket är det högsta tidsbestämda straff som finns vid Mord och används när särskilda skäl föreligger och då det finns många förmildrande omständigheter. För du kan väl inte mena att detta brott skall jämställas med t ex styckmordet på Wilma?
Citera
2021-01-07, 12:52
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svettroland
Dom kommer få spendera hela anstaltsvistelsen på sexualbrottsavdelning, så att någon kanske skulle kunna lära dom veta lite hut kan vi ju glömma.

Det blir kladdkaka och snabbkaffe med Anders Eklund.
Nja....säg inte det. Jag har hört att åtminstone ibland så grupperas sexualbrottslingar ihop med mördare. Och i sådana fall lär det inte bli roligt för dom, det kan jag lova!
Citera
2021-01-07, 12:53
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag tror att oddsen för att det kommer att ske är låga...alltså att det är stor sannolikhet för att så blir fallet.
Nä, det kommer aldrig ske i det här meslandet. Den internationella imagen framför allt, då får det stryka med lite oskyldiga. De här jävlarna kommer vara ute snart igen och skapa nya bestialiska rubriker.

Som sidoparentes, om vi föreställer oss det här dådet skedde på 90-talet, så hade det här brottsfallet vållat enorma rubriker. Man hade haft paneldebatter och skrivit om det i månader. Hela samhället hade varit bestört. Men nu är det 2021. Fallet ger lite notiser, kanske t.o.m. några nyhetsartiklar och inte mer än det. Detta är vardagsmat i dagens Sverige. Hagamannen t.ex. skapade enormt mediapådrag. Idag är våldtäktsmän som begår tvåsiffriga överfallsvåldtäkter också vardagsmat.

Men våra kära politruker hävdar att vi aldrig varit tryggare. Jo jag tackar jag, de tror folket har samma guldfiskminne som de själva. Vem fan skulle vilja bli polis idag?
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Jag är också för långa straff för dessa typer av brott. Men det måste också finnas rim och reson så att straffskalor och straffvärden blir logiska. Med andra ord blir det i detta fall märkligt att döma till 14 års fängelse, vilket enligt praxis anses som standardpåföljden för ett "normal-mord" där inga förmildrande eller försvårande omständigheter finns. Ännu märkligare skulle det bli att döma till 18 års fängelse, vilket är det högsta tidsbestämda straff som finns vid Mord och används när särskilda skäl föreligger och då det finns många förmildrande omständigheter. För du kan väl inte mena att detta brott skall jämställas med t ex styckmordet på Wilma?
Det är ju där skon klämmer, straffen måste bli betydligt hårdare, åtminstone när det kommer till den klientel som inte tänkt sluta leka odjur och har bestämt sig för att detta är deras karriär. Visst ska vi ha fångvård, men bara till de som faktiskt vill sluta leka odjur. Resten kan man låsa in och slänga nyckeln, eller som jag föreslog, avliva hos veterinären.

Jag föreslår att skeppa livstidsbestarna till exempelvis Ungern eller Rumänien, där vi kan hyra fängelseplatser.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2021-01-07 kl. 12:58.
Citera
2021-01-07, 12:55
Medlem
Vid överklagande till HR så kan man ju alltid hoppas att den grova misshandeln ändras till synnerligen grov.
Citera
2021-01-07, 12:57
Medlem
Även här gick tidningarna ut med namn & bild på GM.(https://www.expressen.se/gt/offret-r...-mordades-han/)

Hur kommer det sig att de inte gjorde det i ett såpass uppmärksammat fall som detta?
Citera
2021-01-07, 13:06
Medlem
XtraXs avatar
För er som undrar varför de gick ut med namn och bild i Vallentunafallet men inte här.

Citat:
I fallet med Vallentuna fick männen livstids fängelse. Vi har som generell, men inte definitiv, policy att brottslingar som döms till 18 års fängelse och uppåt kan namnges. Allmänintresset är väldigt högt för så pass grova brott. Det övertrumfar publicitetsskadan som orsakas när vi namnger de som gjort sig skyldiga till dem.

De som dömdes för dådet på kyrkogården har också gjort sig skyldiga till allvarliga brott. Avskyvärda. Men det ska väldigt mycket till att vi namnger några som dömts till nio respektive fem och ett halvt års fängelse. Förtroendevalda, höga näringslivstoppar, folk som vi har rätt att utkräva ansvar av, där sänks ribban avsevärt. Men unga personer, som i det här fallet, är vi försiktigare med, rent generellt. Utgångspunkten är anonymitet, som vi ibland gör undantag ifrån.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...pa-kidnapparna
Senast redigerad av XtraX 2021-01-07 kl. 13:18.
Citera
2021-01-07, 13:13
Medlem
ratanax2s avatar
Ungsdomsrabatt för 18 åring, va e detta för ett jävla LAND
Citera
2021-01-07, 13:13
Medlem
Förstå att göra brott som man inte ens kan göra en spelfilm på och dom får inte ens livstidsfängelse? Det är sjukt på alla sätt och alla tycker det är sjukt.

Men ingen gör något åt det. Alla partier förutom en kanske vill höja straffen men vägrar samarbeta för politiken är viktigare än människors liv. Pojkarna som blev utsatt kommer leva med ptsd, socialfobi och panikångest resten av livet. Straff rabatt ska vara för barn upp till 17 som har hackat, misshandel och stöld för alla har nästan busat i sin ungdom. Men inte grova brott. Och det här med förnedringsrån borde vara en ny straffskala nu. Men jag kommer inte göra något åt lagarna och ingen här heller för ingen orkar hålla på. Det kommer fortsätta och bli värre tills det blir kaos och då kommer politikerna säga vi såg inte det komma och sen fortsätter det.
Citera
2021-01-07, 13:14
Medlem
EggBoxJuans avatar
Förövarna satt och flinade under rättegången, hoppas de var närmre till tårar nu när verkligheten hunnit ifatt dem.
Man undrar hur domen varit om offren varit tjejer i samma ålder.
Citera
2021-01-07, 13:15
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Lagen måste ändras så att sånt här avfall kan slutdeponeras i hemlandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in