Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-25, 22:01
  #1
Medlem
Yo, flashbacklurker här, ny dator på g. Men tänkar jag fel?

Datorn ska ej krångla så vafan man kan ju höfta upp.
Denna datorn kostar 14k (16k men 2k rabbat nu). Fin HP Spectre 360, 13 tum, vill kunna bära den.
https://store.hp.com/SwedenStore/Mer...pt=UUW&sel=NTB
Viktigt att den multitaskar bra, brukar ha 100 tabs uppe i webläsarn, ska programmera etc.
Är den onödigt dyr? Dock nuvarande dator överhettar med dålig fläkt, så att man kunnat steka ägg på den och gör rummet till en bastu. Tycker det är värt att lägga extra för att undvika det.

WLED-bakgrundsbelyst med IPS skärm har denna, lägger man till 4k får man det tydligen hypade AMOLED, kan det vara något? Är ej grafiknörd, utan tänkar på vad som ej irreterar ögonen etc.

Datorn kanske är överprisad, men den verkar fin, är den rimlig eller vad säger juryn?
Citera
2020-08-25, 22:06
  #2
Medlem
Datorn beskrivs som "ultrakompakt", detta är sällan ett bra tecken när det kommer till kylning. Datorn är säkerligen riktigt schysst, men i min erfarenhet kommer samtliga supertunna laptops bli varma som satan när de pressas. Så om temperaturen är något du värdesätter bör du kanske leta efter andra alternativ.
Citera
2020-08-25, 22:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k5
Datorn beskrivs som "ultrakompakt", detta är sällan ett bra tecken när det kommer till kylning. Datorn är säkerligen riktigt schysst, men i min erfarenhet kommer samtliga supertunna laptops bli varma som satan när de pressas. Så om temperaturen är något du värdesätter bör du kanske leta efter andra alternativ.

Det är illa. Någonstans misstänkte jag ett sådant samband.
Dock är det, eftersom jag kommer bära med mig den ofta och använda den på olika ställen... fördelaktigt att den är lätt och nätt.
Alltså de klassiska studentdatorerna, de behöver ju vara smidiga men kanske också att man gärna vill ha att den utför allt det man beordrar utan att försöka elda upp sig.
Finns sådana icke?
Citera
2020-08-25, 23:04
  #4
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inb4u
WLED-bakgrundsbelyst med IPS skärm har denna, lägger man till 4k får man det tydligen hypade AMOLED, kan det vara något? Är ej grafiknörd, utan tänkar på vad som ej irreterar ögonen etc.
Har aldrig testat en AMOLED-panel på en vanlig dator, däremot har min surfplatta (10 tums storlek) en sådan och det är direkt beroendeframkallande, så stor är skillnaden. Men det beror i stor omfattning på vad du planerar att använda datorn till också, ju mörkare material/miljö desto mer kommer AMOLED kommer till sin rätt.
Citera
2020-08-26, 00:28
  #5
Medlem
Sainsburyss avatar
Jag gillar Amoled, färgerna, kontrasterna och svart/Vitt blir perfekta, men det är väldigt jobbigt att titta på när man är trött, så man måste dra ner ljusstyrkan eller alternativt sätta på blue-light filter.

Alla bärbara datorer blir varmare ju tunnare de är, och alla programmerare med mera har samma problem när de köper nya datorer som ska vara tunna. Så du är inte ensam.
Så farligt gällande värmen tror jag inte det blír, dock är jag ingen programmerare.
Citera
2020-08-26, 00:34
  #6
Medlem
Makronators avatar
Ska du investera i portabelt som håller länge ska du definitivt ha en sentida amd processor, integrerad GPU och en under 100hz monitor för billigare pris och lång batteritid.

Eller en med dedikerad GPU

https://www.komplett.no/product/1161...hnical-details

Den här till exempel.
Citera
2020-08-26, 02:02
  #7
Medlem
Corona-Chans avatar
Vill du verkligen ha en liten 13 tums skärm?
Mitt råd är att du skaffar en fullstor laptop som också har ett riktigt tangentbord.
Citera
2020-08-26, 09:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Chan
Vill du verkligen ha en liten 13 tums skärm?
Mitt råd är att du skaffar en fullstor laptop som också har ett riktigt tangentbord.

Livet har tagit en ny riktning, börjat studera igen, läser proggrammering 3 år, så vill inte bära runt på något alltför tungt och vara den som slänger upp en stor koloss på ett litet bord. Trodde 13 var det som gällde, eller funkar 15 för andra? Kanske störra skärm är bättre till programmering.
Egentligen vill jag ju ha en dator (den jag ska köpa) till allt, men också funderat på om ifall det blir en liten 13-tummare, att jag även bör ha en annan stor stationär hemma.

De olika hp spextre x360 modellerna, även 15 tum, ser ju så fina ut, med touchscreen o penna o allt, rea på hps hemsida nu...
Men får man något mer tillförlitligt och rejält från typ komplett t.ex som angivet innan?
Citera
2020-08-26, 15:32
  #9
Medlem
Allright, det blir nog en 15-tummare som inte är alltför tung, skitsamma om studiekamraterna tycker att jag är en boomer som drar runt med sådant.

Tyckte om Spectre-datorerna, så 15-tums versionerna där finns det 3 st jag försöker välja mellan.

#1 För 18K efter rabbatt:
https://store.hp.com/SwedenStore/Mer...pt=UUW&sel=NTB Med så kallad 4K UHD IPS-bildskärm. Ngn recenserar att den kan bli varm ibland :/

#2 Liknande/nästan samma Spectre version också för 18K efter rabbat.
https://store.hp.com/SwedenStore/Mer...pt=UUW&sel=NTB Har Amoled, mer storage etc, vissa grejer annorlunda

#3 Dyrare för 20K
https://store.hp.com/SwedenStore/Mer...pt=UUW&sel=NTB Också Amoled, antar den är bättre på ngt sätt pga priset.

Vill bara ha en bra dator att använda o ha med sig, multiaska etc, som ej blir så tusans varm. O så är man orolig för skärmen, även det nya är ibland negativt. Är amoled bara nice o fint och ej irreterande så jättebra! men ej om det irreterar ögonen.
Nån som skulle kunna säga om någon av dator, 1, 2, eller 3 ovanstående kunnat passa bra? Dyra men vad tusan ngt man använder nästan hela tiden är värt att lägga pengar på.
MVH!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in