Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2020-12-14, 12:17
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
Men då är ju ditt inlägg rätt meningslöst i just den här tråden? Det handlar inte om att sitta på en massa pengar just nu, det handlar om att dra igång ett aggresivt månadssparande. 5-10 k i "typ teknikfonder" och sedan göra det i ca30 år.

Jag skulle vilja hävda att en rejäl krasch tidigt i en sån resa bara är bra. långt ifrån worst case scenario om börsen skulle backa 50% så länge man fortsätter putta in pegar. Men givetvis kan man inte heller säga att en snittavkastning på "bara" 6% är worst case heller.

Bättre att köra 30k i månaden i Kina-fonder.
Citera
2020-12-14, 12:25
  #98
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Min poäng är väl mest att sitta lugnt i båten (UTANFÖR marknaden) och invänta kraschen/fallet och sedan gå in (jag skulle dock inte satsa på tech, det tåget har gått). Nu med corona är den ekonomiska framtiden betydligt mindre ljus än annars - trots det är index tillbaka på pre-corona nivåer. Även en teknisk analys (P/E etc) ger vid handen att börsen är hiskeligt upphaussad.

Det är väl svårt att vänta på kraschen. Jag har en kompis som väntat sedan 2017 med att gå in. Han missade tåget helt nu i mars i corona-kraschen. Jag är rejält upp till och med för detta året. Han har ju missat otroligt många procent sedan 2017. Vet inte hur länge han (eller du) tänker att man skall vänta.
Citera
2020-12-14, 12:31
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
(min fetning) ..."bara bra" -> ja, givet att man går in efter fallet/kraschen.

Nej, absolut inte. Saken med ett månadssparande är ju att man går in före, under och efter kraschen. man försöker inte tajma marknaden. Ponera att du drog igång ett sådant här sparande några år innan 2008. Då har du ett antal 100K inne på börsen när finanskrisen landar. Visst känns det svettigt då, men bara du inte säljer och forstsätter köpa in dig i samma takt känner du nog dig rätt så nöjd ändå anno 2020 eller hur? jobbigare är ju en krasch i slutet av sparperioden men det kan man ju försäkra sig mot något genom att skifta över till räntor gradvis när man börjar närma sig slutet.

Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Bättre att köra 30k i månaden i Kina-fonder.

Ännu bättre att köra 100 K i månaden på vad som går absolut bäst nästa 30 år, vad vill du ha sagt? 5-10 K i "teknikfonder" var vad TS skrev. Själv hade jag kört en globalfond och lite småbolagsfonder eller likandne för att få upp risken, eventuellt också kört 10-15 % belåning, fast med så stort månadsspar kanske man kan skippa hävstången.
__________________
Senast redigerad av Unggoy 2020-12-14 kl. 12:34.
Citera
2020-12-14, 12:33
  #100
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
Nej, absolut inte. Saken med ett månadssparande är ju att man går in före, under och efter kraschen. man försöker inte tajma marknaden. Ponera att du drog igång ett sådant här sparande några år innan 2008. Då har du ett antal 100K inne på börsen när finanskrisen landar. Visst känns det svettigt då, men bara du inte säljer och forstsätter köpa in dig i samma takt känner du nog dig rätt så nöjd ändå anno 2020 eller hur? jobbigare är ju en krasch i slutet av sparperioden men det kan man ju försäkra sig mot något genom att skifta över till räntor gradvis när man börjar närma sig slutet.



Ännu bättre att köra 100 K i månaden på vad som går absolut bäst nästa 30 år, vad vill du ha sagt? 5-10 K i "teknikfonder" var vad TS skrev. Själv hade jag kört en globalfond och lite småbolagsfonder eller likandne för att få upp risken, eventuellt också kört 10-15 % belåning.

Mesigt att bara köra 5-10k. Det är min poäng.
Citera
2020-12-14, 12:48
  #101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Mesigt att bara köra 5-10k. Det är min poäng.

Coolt, då får du väl dra igång en tråd om vad man ska göra när man är så häftig att man kan spara 30K i månaden då!
Citera
2020-12-14, 12:50
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unggoy
Coolt, då får du väl dra igång en tråd om vad man ska göra när man är så häftig att man kan spara 30K i månaden då!

Undrar du nåt så är det bara att fråga.
Citera
2020-12-14, 21:39
  #103
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Det är väl svårt att vänta på kraschen. Jag har en kompis som väntat sedan 2017 med att gå in. Han missade tåget helt nu i mars i corona-kraschen. Jag är rejält upp till och med för detta året. Han har ju missat otroligt många procent sedan 2017. Vet inte hur länge han (eller du) tänker att man skall vänta.

Historiskt är det dags för en krasch, detta plus att börsen är kraftigt kraftigt övervärderad. Låt säga att vi har ett fall på 25% under 2021 - då är din kompis strategi likväl en vinnande hand.
Citera
2020-12-14, 22:31
  #104
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Historiskt är det dags för en krasch, detta plus att börsen är kraftigt kraftigt övervärderad. Låt säga att vi har ett fall på 25% under 2021 - då är din kompis strategi likväl en vinnande hand.

Om du har rätt så är det ett guldläge att börja månadsspara nu! I så fall är det bara några månader man köper på ATH för att sen börja köra bottenfiske enligt din prognos.

Det låter som att du är väldigt riskavert och det är generellt sätt ett sunt drag. Den lägsta risken är alltid att helt och hållet vara ifrån börsen. Men med en strategi, som exempelvis Ray Dalios All Weather Portfolio eller en Golden Butterfly, så kan man känna sig lite tryggare även i nedgångar.

En liten kommentar bara: Det är svårt att säga sådär "Historiskt är det dags för en krasch". Om marknaden var så förutsägbar så hade ju alla lämnat nu, eller hur? Då kan du isf gå kort på index och blanka hela marknaden. Men sannolikheten är att du förlorar allt ihop på några dagar bara. Man kan inte säga att man vet exakt när en krasch skall ske.

Jag tycker denna bilden är ganska intressant: http://shorturl.at/lGKQY

Den påminner mig om att ja, marknaden går upp och ned. Ibland är det mycket upp, ibland är det mycket ned. Om man månadssparar så slipper man huvudvärken med att försöka gissa om vi är på en topp, en mitt eller en botten.
Citera
2020-12-14, 22:39
  #105
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Historiskt är det dags för en krasch, detta plus att börsen är kraftigt kraftigt övervärderad. Låt säga att vi har ett fall på 25% under 2021 - då är din kompis strategi likväl en vinnande hand.

25% räcker inte. 30-40% och då är det ingen vinst utan break-even. Mycket mer pengar har gått förlorat i väntan på en krasch än under faktiska krascher. Men förr eller senare så får ju någon utav er rätt.
Citera
2020-12-15, 00:17
  #106
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Om du har rätt så är det ett guldläge att börja månadsspara nu! I så fall är det bara några månader man köper på ATH för att sen börja köra bottenfiske enligt din prognos.

Det låter som att du är väldigt riskavert och det är generellt sätt ett sunt drag. Den lägsta risken är alltid att helt och hållet vara ifrån börsen. Men med en strategi, som exempelvis Ray Dalios All Weather Portfolio eller en Golden Butterfly, så kan man känna sig lite tryggare även i nedgångar.

En liten kommentar bara: Det är svårt att säga sådär "Historiskt är det dags för en krasch". Om marknaden var så förutsägbar så hade ju alla lämnat nu, eller hur? Då kan du isf gå kort på index och blanka hela marknaden. Men sannolikheten är att du förlorar allt ihop på några dagar bara. Man kan inte säga att man vet exakt när en krasch skall ske.

Jag tycker denna bilden är ganska intressant: http://shorturl.at/lGKQY

Den påminner mig om att ja, marknaden går upp och ned. Ibland är det mycket upp, ibland är det mycket ned. Om man månadssparar så slipper man huvudvärken med att försöka gissa om vi är på en topp, en mitt eller en botten.

Exakt detta även jag försökte förklara för Svempa men han verkar inte vilja förstå. Har man en stor summa pengar, typ ett arv eller något, att investera och vill gå in med alla pengarna på en gång då kan jag förstå om man avvaktar. Men med ett långsiktigt månadssparande är den bästa dagen att börja alltid idag, kommer det en krasch tidigt i resan är det bara bra. Det finns inga garantier men 30 års månadssparande är ungefär så nära garanterad positiv avkastning man kan komma.
Citera
2020-12-25, 01:12
  #107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
25% räcker inte. 30-40% och då är det ingen vinst utan break-even. Mycket mer pengar har gått förlorat i väntan på en krasch än under faktiska krascher. Men förr eller senare så får ju någon utav er rätt.
sälj allt! 2021 kommer sluta illa. Världens ekonomi är ansträngd!!!
Citera
2021-01-11, 13:25
  #108
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Kan man lägga undan tiotusen i månaden blir man miljonär utan fonder. Jag fattar inte hur folk kan spara dessa pengar? Enda gången i livet jag hade så mycket över var när jag börjat jobba och fortfarande bodde hemma. Ingen hyra, ingen matkostnad, inga räkningar. Men nu? På nåt sätt anpassar man utgifterna till inkomsterna. Högre lön = ny bil. Nytt jobb = större lägenheten. Ännu högre lön = resor. Etc, etc.
Om vi sparar eller sätter in den summan låt oss säga 5000 sek/mån som vi sen förvaltar genom som vi här med fonder så är ju sparandet så många gånger roligare än att "bara" sätta in på ett sparkonto, vem gör det idag med minusräntan vi har? Alla behöver och kan inte sätta av 10k sek i månaden, vi sparar ju/sätter av det vi klarar av givetvis, vet de som sparar 500 sek/mån och har förvaltat dessa över förväntan.

Det är ju problemt hos över 90% av befolkningen, de kan inte sätta undan något då de har som redan många skrivit anpassat livet efter plånboken. Men vi resterande låt oss säga knappa 5% sersparandet somen sport eller jobb och gillar när pengarna växer i aktier eller fonder.
Citat:
Ursprungligen postat av GarMinEgenVag
Du svarar ju på din egen fråga. Genom att helt enkelt inte anpassa utgifterna efter inkomsterna. Jag har inte ökat mina utgifter de senaste 8 åren (snarare minskat om något) fast min inkomst har ökat mångfaldigt. Om man kan identifiera och prioritera det som faktiskt är viktigt i livet, och inte anpassa utgifter efter inkomster så kan man sluta arbeta tidigt med god ekonomi resten av livet, givet att man har en hyfsat bra lön medan man arbetar.
Precis, gjorde som du för cirkus 10 år sen. Gjorde mig av med allt onödigt och framförallt alla onödiga utgifter, barnen hade just vuxit upp och jag flyttade till mindre, skar kraftigt i utgifterna och där fanns mycket spm förmig var onödigt, tv-abb (dyra)tele-abb samt dyr bostad mm. Numera lever jag dubbelliv har hus i asien och liten bostad kvar i Svea och klarar mig utmärkt på 6 mån jobb/år
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Du letar bland fel kvinnor. Leta bland friare själar. Du får roligare sexliv på köpet.
Just exactly
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback