Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-01, 23:25
  #1
Medlem
Hej!
Glasögonfråga
Köpte mig mina första glasögon,
(hade brytningsfel)
och problemet är att jag ser väldigt konstig med dom på nära håll.
Om ja går bakom nån tex så ser de ut som personen lutar framåt och är smalare än vanligt. Allt ser mindre ut på nära håll.
(Värre när man tittar neråt än rakt fram)
Om ja tittar tex på mobilen så ser nedre delen smalare ut än övre..
Känner mig även full typ när ja rör huvudet.
När ja går så ser de ut som ja är 1 meter kortare och känns som fötterna har sjunkit ner i backen typ😄

Så till min fråga då, är detta något som ögonen kommer att vänja sig/korrigera sig efter så att jag ska ge de någon vecka, eller är de bara att gå tillbaka till optikern på en gång?


En annan lite dum fråga kanske😄
men om nu ögonen korrigerar sig efter glasögonen, kommer ögonen att vänja sig vid dom så mycket att ja ser sämre utan dom?
De vill ja ju inte då ja tänkt att bara ha dom när ja kör.
(Har en någorlunda bra syn annars, inget måste att ha dom men ser ju klart mer detaljer med dom)
Och som de är nu så tar det runt 20 min för att allt ska kännas normalt igen efter ja haft dom, kommer de att bli bättre me tiden?
Citera
2020-09-01, 23:38
  #2
Medlem
Roidberts avatar
Är själv lite närsynt. Hade glasögon tidigare och slutade använda dem nästan helt för ca två år sedan. Min syn har blivit betydligt bättre sedan dess. Att använda glasögon under hela dygnet kommer att försämra synen, men om du bara har dem när du kör bil är det ingen fara.
Citera
2020-09-01, 23:50
  #3
Medlem
Användande av glasögon försämrar inte synen. Tror du det får du isf komma m en riktig referens.

Skogstokigt!
Citera
2020-09-02, 00:31
  #4
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limmet89
Hej!
Glasögonfråga
Köpte mig mina första glasögon,
(hade brytningsfel)
och problemet är att jag ser väldigt konstig med dom på nära håll.
Om ja går bakom nån tex så ser de ut som personen lutar framåt och är smalare än vanligt. Allt ser mindre ut på nära håll.
(Värre när man tittar neråt än rakt fram)
Om ja tittar tex på mobilen så ser nedre delen smalare ut än övre..
Känner mig även full typ när ja rör huvudet.
När ja går så ser de ut som ja är 1 meter kortare och känns som fötterna har sjunkit ner i backen typ😄

Så till min fråga då, är detta något som ögonen kommer att vänja sig/korrigera sig efter så att jag ska ge de någon vecka, eller är de bara att gå tillbaka till optikern på en gång?


En annan lite dum fråga kanske😄
men om nu ögonen korrigerar sig efter glasögonen, kommer ögonen att vänja sig vid dom så mycket att ja ser sämre utan dom?
De vill ja ju inte då ja tänkt att bara ha dom när ja kör.
(Har en någorlunda bra syn annars, inget måste att ha dom men ser ju klart mer detaljer med dom)
Och som de är nu så tar det runt 20 min för att allt ska kännas normalt igen efter ja haft dom, kommer de att bli bättre me tiden?

Har du fått glasögonen utprovade hos en optiker eller har du köpt något från annat ställe?
Har du en optiker så är mitt tips att helt enkelt börja med att ställa frågan till denne. Om det inte finns någon så se till att gå dit och få dina glasögon utprovade professionellt.
Citera
2020-09-02, 00:33
  #5
Medlem
Zoologens avatar
TS har förmodligen inte vant sig vid sina glasögon än. Vid glasögonutprovning görs så noggranna undersökningar att det inte bör bli fel. Du skriver ju själv att du ser mer detaljer än innan. Det skulle vara intressant att veta hur stort brytningsfel du har, eftersom du upplever sådan skillnad.

Och vad det gäller att glasögon försämrar synen vid kontinuerligt användande, så kan jag bara säga att det är skitsnack.
Citera
2020-09-02, 01:43
  #6
Medlem
Dom är köpta hos optiker.
När ja prova dom så stod man ju bara still och titta rakt fram, kändes konstigt även då men ja tänkte mest då att ja bara var ovan.
Men nu när ja testat dom mer så är de ju jätte jätte konstigt..:P
Men ja får väl ge de 2 veckor innan ja går tillbaka kanske
Citera
2020-09-02, 13:13
  #7
Moderator
Jultrollets avatar
Rubrik förtydligad. Tidigare: Glasögon

/Moderator
Citera
2020-09-02, 13:42
  #8
Medlem
Ibland stämmer inte maskinernas mätresultat med vad som är bäst för dig. Var hos en optiker hos en välkänd kedja som gjorde ett par glas som kändes alldeles konstiga han ville inte ge sig utan mätte om o sa att att de var korrekta
Fick bråka ett bra tag innan de blev bra
Så lita på vad du känner o gå tillbaka och få de justerade tills de är perfekta. Du ska inte behöva vänja dig vid glasögonen då är de fel
Citera
2022-02-28, 15:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arer
Ibland stämmer inte maskinernas mätresultat med vad som är bäst för dig. Var hos en optiker hos en välkänd kedja som gjorde ett par glas som kändes alldeles konstiga han ville inte ge sig utan mätte om o sa att att de var korrekta
Fick bråka ett bra tag innan de blev bra
Så lita på vad du känner o gå tillbaka och få de justerade tills de är perfekta. Du ska inte behöva vänja dig vid glasögonen då är de fel

Nog måste man väl vänja sig vid glasögonen om man får helt nya och inte använt glasögon på länge? Det kan väl bli ganska snurrigt i början innan man vänjer sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in