Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2020-09-05, 06:14
  #73
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Dom dök inte upp - företaget!! Dom kom på morgonen och sade att dom ville kontrollera att man var hemma och att dom skulle komma om en stund, men dom dök aldrig upp!
Förmodligen fixat felet från källaren altermativt grannens lägenhet.
Citera
2020-09-05, 10:55
  #74
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
Är det alltid så? Gäller det även överlåset? Och om man anlitar en egen låssmed, alltså inte det företag som har avtal med hyresvärden? Känns obehagligt att hyresvärden kan gå in i min lägenhet med husnyckel.

Jag var med om en privat hyresvärd som gick in i min lägenhet vid två tillfällen på kort tid - utan min tillåtelse eller skäl för det. Jag sade ifrån första gången, men det hände igen och därför flyttade jag. På den tiden var det inga långa bostadsköer som tur var.
Det är inte så.
Möjligen har små privata värdar huvudnycklar.
Jag har bott både i allmännyttan och i bostadsrättsföreningar och de har avtal med låssmeder, men inte krav på att man anlitar just dessa.
Dessutom ansvarar inte bostadsföreningen för sjutillhållarlåset.
Om det är låst så skulle det inte hjälpa med en huvudnyckel till patentlåset.
Citera
2020-09-05, 11:37
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Har inte fastighetsägaren/BRF informerat innan så är det något skumt.

Är det viktigt så har de tillgång till huvudnyckeln.
Det är olagligt att som värd gå in i en lägenhet utan hyresgästens medgivande så länge det inte är akut. En lapp i brevlådan är inte tillräckligt.
__________________
Senast redigerad av martinator 2020-09-05 kl. 11:39.
Citera
2020-09-05, 18:44
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Förmodligen fixat felet från källaren altermativt grannens lägenhet.

Då meddelar man det. Hyresvärden har ett flertalet gånger bara struntat i att komma på bokade tider för vid tidigare tillfällen, inget meddelande alls då.
Citera
2020-09-05, 18:46
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är inte så.
Möjligen har små privata värdar huvudnycklar.
Jag har bott både i allmännyttan och i bostadsrättsföreningar och de har avtal med låssmeder, men inte krav på att man anlitar just dessa.
Dessutom ansvarar inte bostadsföreningen för sjutillhållarlåset.
Om det är låst så skulle det inte hjälpa med en huvudnyckel till patentlåset.

Man kan visst ordna sjutillarlås via hyresvärden genom deras låssmed som dom har avtal med.
Citera
2020-09-07, 10:22
  #78
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo
För det första så är jag INTE någon pundare - skippa sådant skitsnack!

Påstår du att låssmeden, som har avtal med hyresvärden, ger en kopia på låset till hyresvärden? Det har ingen berättat. Låter märkligt.


Googla huvudnyckel, service nyckel osv.
Citera
2020-09-07, 10:24
  #79
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Huvudnycklar in till enskildas bostäder finns definitivt inte alltid, utan _extremt_ sällan. Enorm risk och nästan inga fördelar. Nyckeltub eller insamling är det som gäller.


Märkligt att jag alltid går in med sådan då, om det inte är nyare och man ställer låset i ett läge så service nyckel fungerar.

Ny är det hyresrätter som pratas
Citera
2020-09-07, 10:44
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Märkligt att jag alltid går in med sådan då, om det inte är nyare och man ställer låset i ett läge så service nyckel fungerar.

Ny är det hyresrätter som pratas

Ja det är väldigt märkligt med tanke på att det inte stämmer. Familjebostäder i Sthlm exempelvis har nyckeltub i dörren där du hänger din nyckel efter ök. Stockholmshem har serviceboxar där man lägger den.

Jag har arbetat på tre allmännyttiga bostadsbolag och en stort privat fastighetsägare, inget har haft huvudnyckel. Bortsett från det får du ej gå in utan hg's medgivande. Undantaget är om något är akut, som t.ex att det forsar vatten ut i trapphuset eller ner till grannen under. Då går man in med låssmed.
Citera
2020-09-07, 11:11
  #81
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Märkligt att jag alltid går in med sådan då, om det inte är nyare och man ställer låset i ett läge så service nyckel fungerar.

Ny är det hyresrätter som pratas

Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Ja det är väldigt märkligt med tanke på att det inte stämmer. Familjebostäder i Sthlm exempelvis har nyckeltub i dörren där du hänger din nyckel efter ök. Stockholmshem har serviceboxar där man lägger den.

Jag har arbetat på tre allmännyttiga bostadsbolag och en stort privat fastighetsägare, inget har haft huvudnyckel. Bortsett från det får du ej gå in utan hg's medgivande. Undantaget är om något är akut, som t.ex att det forsar vatten ut i trapphuset eller ner till grannen under. Då går man in med låssmed.

Vi kan ju konstatera att huvudnycklar absolut förekommer. Att påstå att det är extremt ovanligt eller alltid finns är bägge fel. Det intressanta är ju om det finns i TS fall eller inte.
Citera
2020-09-07, 11:14
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vi kan ju konstatera att huvudnycklar absolut förekommer. Att påstå att det är extremt ovanligt eller alltid finns är bägge fel. Det intressanta är ju om det finns i TS fall eller inte.

Ja det är väl en bra sammanfattning.
Citera
2020-09-07, 22:53
  #83
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furorem
Ja det är väldigt märkligt med tanke på att det inte stämmer. Familjebostäder i Sthlm exempelvis har nyckeltub i dörren där du hänger din nyckel efter ök. Stockholmshem har serviceboxar där man lägger den.

Jag har arbetat på tre allmännyttiga bostadsbolag och en stort privat fastighetsägare, inget har haft huvudnyckel. Bortsett från det får du ej gå in utan hg's medgivande. Undantaget är om något är akut, som t.ex att det forsar vatten ut i trapphuset eller ner till grannen under. Då går man in med låssmed.

Jag har inte varit i Stockholm, här har allmännyttan och alla privata större huvudnyckel. Skiljer sig nog mkt i landet då.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in