Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-03, 01:43
  #1
Medlem
Hej,

Under längre tid så har jag funderat på att börja studera (sadla om) men har svårt att det första steget eftersom jag har med bra inkomst varje månad. Av den anledningen har stannat kvar men känns bara meningslöst att vara där längre av olika anledningar.

Till saken, jag vil börja studera och tänkt mig börja på folkhögskola (högskolan förbenade)

Men har svårt att väljer skola och det står inte så mkt på nätet heller och det ska helt ligga i Skåne.

All tips mottages!

Tack på för hand
Citera
2020-09-03, 02:16
  #2
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan81
Hej,

Under längre tid så har jag funderat på att börja studera (sadla om) men har svårt att det första steget eftersom jag har med bra inkomst varje månad. Av den anledningen har stannat kvar men känns bara meningslöst att vara där längre av olika anledningar.

Till saken, jag vil börja studera och tänkt mig börja på folkhögskola (högskolan förbenade)

Men har svårt att väljer skola och det står inte så mkt på nätet heller och det ska helt ligga i Skåne.

All tips mottages!

Tack på för hand

Sadla om från vad? Fotboll?

Och vad vill du studera till då?
Citera
2020-09-03, 06:44
  #3
Avstängd
Armyants avatar
Finns en folkhögskola i Skåne. Själv bor jag i Stockholm men funderade på det för länge sedan.

Du kan söka, "beteendevetenskap folkhögskola" får du fram nått i den trakten.

Eftersom ämnet inte är vanlig på gymnasienivå bör du sålla bort det mesta och hitta att folkhögskolan ligger i ditt område.
Citera
2020-09-03, 06:48
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Sadla om från vad? Fotboll?

Och vad vill du studera till då?


Vad jag jobbar med är oväsentligt. Jag ville enda ha tips gällande en bra folkhögskolan!
Citera
2020-09-03, 08:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan81
Vad jag jobbar med är oväsentligt. Jag ville enda ha tips gällande en bra folkhögskolan!
Du bör ta en kurs i svenska språket. Läs dina inlägg en gång extra. Det finns stora brister i din svenska.
Citera
2020-09-03, 09:40
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan81
Vad jag jobbar med är oväsentligt. Jag ville enda ha tips gällande en bra folkhögskolan!

Jag skulle nog lagt ner planerna på att plugga om jag vore du. Du skriver som du gick på mellanstadiet tyvärr.
Citera
2020-09-03, 09:50
  #7
Medlem
Svårt att ge ett klart svar då vi inte vet vad du har för bakgrund eller vad du tänkt studera.

Själv vidarutvecklade jag mig själv en bit in i livet: Började jobba efter 9an men insåg att jag slog i taket efter 10 år.
Men då valde jag att läsa på kvällstid paralellt med jobbet för att läsa upp högskolebehörigheten.
Har några bekanta som provat det där med folkhögskola: De som ha pluggat en del mer praktiska inriktningar för sin hobby typ musik eller vildmarks guid har varit nöjda.
De som pluggat som studieförberedande har sett det som bortkastat.
Personligen så om du vill förbereda dig för en vanlig högskoleutbildning skulle jag råda dig att söka dig via komvux i stället.
Citera
2020-09-03, 21:58
  #8
Medlem
Hadyoursixs avatar
Varför vill du läsa folkhögskola istället för komvux? Man måste ha en bra anledning till detta. Behöver du verkligen ett helt år på dig att läsa ämnen på gymnasienivå?
Citera
2020-09-04, 00:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan81
Hej,

Under längre tid så har jag funderat på att börja studera (sadla om) men har svårt att det första steget eftersom jag har med bra inkomst varje månad. Av den anledningen har stannat kvar men känns bara meningslöst att vara där längre av olika anledningar.

Till saken, jag vil börja studera och tänkt mig börja på folkhögskola (högskolan förbenade)

Men har svårt att väljer skola och det står inte så mkt på nätet heller och det ska helt ligga i Skåne.

All tips mottages!

Tack på för hand

Har du tre års arbetsliverfarenhet på minst 50% samt:
Svenska 1-3 eller gamla A+B
Engelska 5 och 6 eller gamla A
Samhällskunskap 1b eller gamla A
Matematik 1 eller gamla A
https://antagning.se/sv/Det-har-gall...er-och-arbete/

Så har alla högskolor/universitet i Sverige kommit överens om att man (du) uppfyller kraven fär reell kompetens, du är alltså behörig till högskolan.

Så förmodligen känns folkhögskola som ett långsamt alternativ, även om det finns ett par fördelar med folkhögskola.

I dina skor hade jag prövat kurserna som krävs för att få ovan nämnda behörighet samt områdesbehörighet, t ex fysik 1 och 2, kemi 1 osv; om du lyckas med det samtidigt som du jobbar eller att du säger upp dig och går på a-kassa är av mindre betydelse.

Men om du vill ha hjälp så måste jag ändå fråga, vad är det du vill läsa för något, och vad saknar du?
Citera
2020-09-04, 02:49
  #10
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Har du tre års arbetsliverfarenhet på minst 50% samt:
Svenska 1-3 eller gamla A+B
Engelska 5 och 6 eller gamla A
Samhällskunskap 1b eller gamla A
Matematik 1 eller gamla A
https://antagning.se/sv/Det-har-gall...er-och-arbete/

Så har alla högskolor/universitet i Sverige kommit överens om att man (du) uppfyller kraven fär reell kompetens, du är alltså behörig till högskolan.

Så förmodligen känns folkhögskola som ett långsamt alternativ, även om det finns ett par fördelar med folkhögskola.

I dina skor hade jag prövat kurserna som krävs för att få ovan nämnda behörighet samt områdesbehörighet, t ex fysik 1 och 2, kemi 1 osv; om du lyckas med det samtidigt som du jobbar eller att du säger upp dig och går på a-kassa är av mindre betydelse.

Men om du vill ha hjälp så måste jag ändå fråga, vad är det du vill läsa för något, och vad saknar du?

Utmärkt att ta upp detta. Glömde bort det själv. Detta tas inte upp tillräckligt ofta många läser dessvärre in behörighet i onödan.

Repetera lite matte osv gör sedan prövningar på vuxenutbildningen hos din kommun så fixar du godkänt utan problem. Kurserna är repetition från det du lärt dig i grundskolan.

Om du har ett par år för att uppfylla 3 års arbetslivserfarenhet sök inte då till folkhögskola bara för att läsa in behörighet. Jobba istället under tiden. Folkhögskola är för dem som vill ta ett lugnt år och ha roligt, eller läsa något inom konst och musik etc. Man får mer ut av att plugga till högskoleprovet eftersom det ger en större chans att komma in dit man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in