2020-09-06, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-hunchback
Det verkar som mnga i trden ftt en hel del om bakfoten.

Erik Reinfeldt har skrivit under ett straffrelggande. Det innebr att han (p uppmaning frn sin advokat frmodar jag) godknt en pfljd som klagaren freslagit. Straffrelgganden kan liknas vid amerikanska rttsprocesser dr den talade kan g med p en "deal" fr att slippa bli dmd i domstol, men anvnds bara vid mindre grova brott.

Det finns med andra ord ingen dom mot Erik Reinfeldt eftersom mlet aldrig gtt till domstol. Eftersom det inte finns ngon dom, s kan ngon sdan inte bestllas frn Stockholms tingsrtt. Det kommer heller aldrig finnas ngon dom i Lexbase.

Samma sak hnde Transportstyrelsens frra generaldirektr Maria gren nr hon avgick i januari 2017 och skrev under ett straffrelggande om "vrdslshet med hemlig uppgift" i den s kallade IT-skandalen. Ingen fattade varfr hon avgick s pltsligt. Att hon begtt brott avsljades inte frrn i juli, ett halvr senare, nr media fick nys om straffrelggandet.

Straffrelgganden r ngot som politiker, kndisar och andra hjdare som misstnks fr brott grna frsker deala sig till eftersom de d slipper en uppmrksammad rttegng, slipper en dom och slipper synas i Lexbase (och p Flashback). Om de har tur fr ingen ngonsin veta att de begtt brott.

Straffrelggande syns vad jag vet p Lexbase. Dremot inte ordningsbot. Ex vis om en polisman btfller dig fr att du inte har lyse p cykeln, det syns inte i Lexbase. Men straffrelggande frn klagare, det syns dr.

Kolla Frgor och svar p Lexbase hemsida.
Citera
2020-09-06, 10:08
Medlem
AreYouBacks avatar
FR anvnde vldigt starka ord om Trump i veckan som gick. Han har en mycket strre grupp personer bakom sig i ett ntverk. Det finns inte en journalist i Sverige som r intresserade av detta nrverk.
Citera
2020-09-06, 10:14
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallucineger
Nej, ett straffrelggande innebr att det inte blir ngon rttegng, det r ett stt att frenkla rttsprocessen.

Ifall det gr till rttegng kan man inte g tillbaka till straffrelggande.

Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Straffrelggande syns vad jag vet p Lexbase. Dremot inte ordningsbot. Ex vis om en polisman btfller dig fr att du inte har lyse p cykeln, det syns inte i Lexbase. Men straffrelggande frn klagare, det syns dr.

Jag roade mig med att kolla vilka grannar som hade domar. Sg d att en granne kt p en rattfylla fr ett par r sedan. Innebr det d att personen frnekade grningar och att det gick till rttegng eller erbjuds inte straffrelggande fr rattfylla?
Citera
2020-09-06, 10:25
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
Jag roade mig med att kolla vilka grannar som hade domar. Sg d att en granne kt p en rattfylla fr ett par r sedan. Innebr det d att personen frnekade grningar och att det gick till rttegng eller erbjuds inte straffrelggande fr rattfylla?
Underskningen visar att rattfylleri av normalgraden oftast leder till ett straffrelggande, det vill sga dagsbter. I cirka 50 procent av fallen med grovt rattfylleri r domen fngelse. De vriga tv huvudpfljderna r skyddstillsyn och villkorlig dom https://www.mhf.se/farre-rattfylleri...lkoholproblem/
Citera
2020-09-06, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman

Eftersom det inte syns i Lexbase att Transportstyrelsens frra GD Maria gren ftt straffrelggande, vilket borde vara Sveriges mest knda straffrelggande ngonsin, s utgr jag ifrn att inga straffrelgganden finns i Lexbase, ven om Lexbase pstr motsatsen.
Citera
2020-09-06, 10:43
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
S vi har

E Reinfeldt
M Odenberg
M Kotro
BP
Adam
Saltis Alex
Alex T

😂😂😂😂
Det dr r nstan det mest intressanta.
Citera
2020-09-06, 10:46
Medlem
Sger man att denne "Erik" r familjens vita fr i den Reinfeldtska klanen som nstlat sig i maktens korridorer?
Citera
2020-09-06, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-hunchback
Det verkar som mnga i trden ftt en hel del om bakfoten.

Erik Reinfeldt har skrivit under ett straffrelggande. Det innebr att han (p uppmaning frn sin advokat frmodar jag) godknt en pfljd som klagaren freslagit. Straffrelgganden kan liknas vid amerikanska rttsprocesser dr den talade kan g med p en "deal" fr att slippa bli dmd i domstol, men anvnds bara vid mindre grova brott.

Det finns med andra ord ingen dom mot Erik Reinfeldt eftersom mlet aldrig gtt till domstol. Eftersom det inte finns ngon dom, s kan ngon sdan inte bestllas frn Stockholms tingsrtt. Det kommer heller aldrig finnas ngon dom i Lexbase.

Samma sak hnde Transportstyrelsens frra generaldirektr Maria gren nr hon avgick i januari 2017 och skrev under ett straffrelggande om "vrdslshet med hemlig uppgift" i den s kallade IT-skandalen. Ingen fattade varfr hon avgick s pltsligt. Att hon begtt brott avsljades inte frrn i juli, ett halvr senare, nr media fick nys om straffrelggandet.

Straffrelgganden r ngot som politiker, kndisar och andra hjdare som misstnks fr brott grna frsker deala sig till eftersom de d slipper en uppmrksammad rttegng, slipper en dom och slipper synas i Lexbase (och p Flashback). Om de har tur fr ingen ngonsin veta att de begtt brott.
Ett straffrelggande r en frenklad rttsprocess
Citera
2020-09-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Bra frga, inte ens tnkt p. Riktig horunge det dr med. om du syftar p M.O

Finns bara 22 Odenberg s nog r Martin med stor skerhet slkt/son till den moderata fd frsvarsministern Mikael Odenberg. Du har pm
Citera
2020-09-06, 11:10
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Jag hller med dig, Reinfeldt ska alltid se s fin och god ut utt sett men br p mycket skit som media aldrig r intresserade av att luska vidare i. Allt enligt planerna. Jag tnker ocks ibland p vktaren, ngot var mycket mrkligt i det fallet. Reinfeldts son r ocks en notorisk skitstvel. Skall fr ngra r sedan gtt runt p stan och skrikit N-ordet, idag r han p Joe Bidens (demokrat) valmten och tar selfies. Kontraproduktivt. Pappa Reinfeldt ber svenska folket ppna sina hjrtan samtidigt som han bodde i en 10-miljoners villa i Tby, utan att sjlv ha ppnat sitt hem fr ngon asylskare. En hycklare utan dess like, bara genom att kolla p Reinfeldt frstr man att han mycket ondska och hat i sig. Nr Sebbe-stakset var som vrst och var med i diverse politiska musikvideos dr man hotade kesson med vld och hela tiden frljligade Moderaterna bjd Reinfeldt honom p middag och hyllade hans bravader. Hans tillvgagngsstt har varit direkt skadliga fr Sverige och dess folk och allt detta ursktar han fr att han r 1/32 lettisk och afro-amerikan. Hans pakt med MP ppnade sren rejlt och bddade fr dagens situation, den strste dren som ngonsin varit statsminister i Sverige, slr Lfvn med hstlngder.

Mycket bra inlgg!
Stmmer precis!
Kan vl tillgga att Reinfeldt dessutom var stark frsprkare av att hja pensionsldern fr vanligt arbetande , folk lever lngre sa han, bara ett frsk att dlja massinvandrings enorma miljardutgifter.
Sjlv tar han visst ut "pension " eller liknade ersttning redan nu efter han avgick om jag inte har fel.
Citera
2020-09-06, 11:17
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Mycket bra inlgg!
Stmmer precis!
Kan vl tillgga att Reinfeldt dessutom var stark frsprkare av att hja pensionsldern fr vanligt arbetande , folk lever lngre sa han, bara ett frsk att dlja massinvandrings enorma miljardutgifter.
Sjlv tar han visst ut "pension " eller liknade ersttning redan nu efter han avgick om jag inte har fel.

En kta landsfrrdare!

Klar att han ville ppna grnserna, knarket fldade in i landet utan problem o de va bara att snorta o casha in. r hans fru ox pundare? Nn som vet??
Citera
2020-09-06, 11:30
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
Alla ni drute i vriga Sverige skall veta,att bland dagens ungdom s knarkas det nog mer inom tullarna n ute i frorterna.S,ja visst r det sdana som Reinfeldt JR som gder gangsterna....(ppna grna era hjrtan.Men hellre plnboken)
Eller, "ppna era nsborrar"

Ytterligare en bermensch som faller tungt. Vattenskallen renflt borde falla jvligt djupt!

r den dr Max Kotro intressant? Fr kolla om det finns trd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in