Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-03, 16:53
  #1
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jag har bara senaste månaderna börjat följa Stockholmsbörsen dagligen. Känns som att det alltid börjar med en hastig uppgång eller nedgång tidigt på förmiddagen för att sedan stabilisera sig senare.

Är min observation korrekt? I så fall: Har det alltid varit så? Vad beror det på?
Citera
2020-09-03, 16:57
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Är min observation korrekt?
Näe, det anser jag inte. I dag var dock så, och helt sjukt.
Citera
2020-09-03, 17:05
  #3
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Näe, det anser jag inte. I dag var dock så, och helt sjukt.

Ja, idag var det extremt. Men jag upplever det som vanligt - dock inte lika extremt som idag!
Citera
2020-09-03, 17:32
  #4
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Shit, vad är det som händer idag? Nu är den nere på mer än 1% minus!
Citera
2020-09-03, 18:10
  #5
Medlem
Hur Stockholm öppnar beror i stort på hur USA och Japan stängde.
Citera
2020-09-03, 18:13
  #6
Bannlyst
Nej din observation är absolut inte korrekt och -1% är inte ”oj shit”

Den går upp i följd att den går ned. Övertid är det upp, upp, upp!
Citera
2020-09-03, 20:19
  #7
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldMeH
Nej din observation är absolut inte korrekt och -1% är inte ”oj shit”

Den går upp i följd att den går ned. Övertid är det upp, upp, upp!

Svängningen just idag var enorm. Den gick från +1,8 i förmiddag till att sluta på -1,3.

Du får gärna utveckla svaret att jag har fel. Jag lär mig ingenting av att nån bara säger "nej, inte korrekt"!
Citera
2020-09-03, 22:01
  #8
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag har bara senaste månaderna börjat följa Stockholmsbörsen dagligen. Känns som att det alltid börjar med en hastig uppgång eller nedgång tidigt på förmiddagen för att sedan stabilisera sig senare.

Är min observation korrekt? I så fall: Har det alltid varit så? Vad beror det på?

Jo, så är det ju. Det beror på att rimligt pris vid stängning dagen innan var ex 100, men under natten händer saker som inte prisas in i svenska börsen (eftersom den är stängd), exempelvis hur USA går. När svenska börsen då öppnar på morgonen prisas hela nattens händelser in under callen/öppning.
Citera
2020-09-03, 22:13
  #9
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jo, så är det ju. Det beror på att rimligt pris vid stängning dagen innan var ex 100, men under natten händer saker som inte prisas in i svenska börsen (eftersom den är stängd), exempelvis hur USA går. När svenska börsen då öppnar på morgonen prisas hela nattens händelser in under callen/öppning.

Tack det var ju en rätt självklar förklaring! Att jag inte kom på det själv, haha...
Citera
2020-09-03, 22:13
  #10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Svängningen just idag var enorm. Den gick från +1,8 i förmiddag till att sluta på -1,3.

Du får gärna utveckla svaret att jag har fel. Jag lär mig ingenting av att nån bara säger "nej, inte korrekt"!
Det finns inget mönster du kan läsa av. Öppnar marknaden på +1% för att falla är det då du menar en hastig uppgång för att sen bli stabil? Om så är fallet så tyvärr, nej! Kan lika gärna öppna +0.03% för att ligga där hela dagen. Ledsen att göra dig besviken men du kommer förstå efter ett tag
Citera
2020-09-03, 22:49
  #11
Medlem
Honungsdjurets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Hur Stockholm öppnar beror i stort på hur USA och Japan stängde.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jo, så är det ju. Det beror på att rimligt pris vid stängning dagen innan var ex 100, men under natten händer saker som inte prisas in i svenska börsen (eftersom den är stängd), exempelvis hur USA går. När svenska börsen då öppnar på morgonen prisas hela nattens händelser in under callen/öppning.

Precis så!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in